Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Punktualność pociągów w Szwecji najniższa od 14 lat

inforail
17.01.2025 18:30
0 Komentarzy

W Szwecji w 2024 roku punktualnie do stacji końcowej dojechało 87,2 proc. pociągów pasażerskich; to najniższy wskaźnik od 2010 roku – wynika ze statystyk opublikowanych przez szwedzki Urząd Transportu.

Według przedstawicielki urzędu Anny Ericsson na opóźnienia wpłynął „wzrost natężenia ruchu na torach o 40 proc. w ciągu ostatnich 15 lat, a także duże remonty infrastruktury kolejowej”.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie główne czynniki wpłynęły na spadek punktualności pociągów w Szwecji w 2024 roku?
  2. Jakie konsekwencje poniosły firmy kolejowe za liczne opóźnienia i problemy z jakością usług?
  3. Jakie działania podejmowane są w Szwecji w celu poprawy punktualności pociągów?
Koleje w Szwecji
Koleje w Szwecji/foto: SJ

Rekordowa liczba zatrzymań

Z danych Urzędu Transportu wynika, że innym czynnikiem była rekordowa liczba zatrzymań pociągów w związku z nieuprawnioną obecnością osób lub pojazdów na torach. Z tego powodu tylko w grudniu opóźnionych było prawie 2 tys. pociągów i doszło do 17 kolizji.

Ericsson przyznała w oświadczeniu, że poprawa punktualności to „skomplikowane wyzwanie” i sytuacja nie poprawi się szybko.

Funkcjonowanie kolei skrytykował współprzewodniczący opozycyjnej Partii Ochrony Środowiska-Zielonych Daniel Hellden, który zapowiedział wezwanie przed komisję parlamentarną ministra infrastruktury, chadeka Andreasa Carlsona w celu złożenia wyjaśnień. Według Helldena przyczyną kryzysu jest sprywatyzowanie w 2010 roku przez ówczesny centroprawicowy rząd utrzymywania infrastruktury kolejowej, za co obecnie odpowiadają wybrane w przetargu firmy.

W Szwecji usługi pasażerskie na torach świadczą – oprócz państwowych kolei SJ – również inne podmioty, w tym fiński koncern VR realizujący połączenia między Sztokholmem a Goeteborgiem. W 2024 roku po fali krytyki jakości usług z obsługi lokalnej kolei dojazdowej w Sztokholmie wycofał się zarejestrowany w Hongkongu koncern MTR. Za liczne opóźnienia chińska spółka zapłaciła zleceniodawcy, regionowi Sztokholm, milionowe kary.

W styczniu 2025 roku sytuacja nie uległa dotąd poprawie. W czwartek w regionie sztokholmskim z powodu awarii odwołano część kursów lokalnych pociągów, pozostałe są opóźnione. Po odkryciu uszkodzeń torów na południe od Sztokholmu postanowiono obniżyć w najbliższych tygodniach maksymalną prędkość składów.

W Szwecji w 2024 roku na tory wyjechały 1 065 954 pociągi pasażerskie. Kurs uważa się za zrealizowany punktualnie, gdy skład przyjedzie na stację końcową opóźniony względem rozkładu o mniej niż sześć minut.

Komentarze