Punktualność pociągów w Szwecji najniższa od 14 lat

W Szwecji w 2024 roku punktualnie do stacji końcowej dojechało 87,2 proc. pociągów pasażerskich; to najniższy wskaźnik od 2010 roku – wynika ze statystyk opublikowanych przez szwedzki Urząd Transportu.
Według przedstawicielki urzędu Anny Ericsson na opóźnienia wpłynął „wzrost natężenia ruchu na torach o 40 proc. w ciągu ostatnich 15 lat, a także duże remonty infrastruktury kolejowej”.
Rozkład jazdy:
- Jakie główne czynniki wpłynęły na spadek punktualności pociągów w Szwecji w 2024 roku?
- Jakie konsekwencje poniosły firmy kolejowe za liczne opóźnienia i problemy z jakością usług?
- Jakie działania podejmowane są w Szwecji w celu poprawy punktualności pociągów?
Rekordowa liczba zatrzymań
Z danych Urzędu Transportu wynika, że innym czynnikiem była rekordowa liczba zatrzymań pociągów w związku z nieuprawnioną obecnością osób lub pojazdów na torach. Z tego powodu tylko w grudniu opóźnionych było prawie 2 tys. pociągów i doszło do 17 kolizji.
Ericsson przyznała w oświadczeniu, że poprawa punktualności to „skomplikowane wyzwanie” i sytuacja nie poprawi się szybko.
Funkcjonowanie kolei skrytykował współprzewodniczący opozycyjnej Partii Ochrony Środowiska-Zielonych Daniel Hellden, który zapowiedział wezwanie przed komisję parlamentarną ministra infrastruktury, chadeka Andreasa Carlsona w celu złożenia wyjaśnień. Według Helldena przyczyną kryzysu jest sprywatyzowanie w 2010 roku przez ówczesny centroprawicowy rząd utrzymywania infrastruktury kolejowej, za co obecnie odpowiadają wybrane w przetargu firmy.
W Szwecji usługi pasażerskie na torach świadczą – oprócz państwowych kolei SJ – również inne podmioty, w tym fiński koncern VR realizujący połączenia między Sztokholmem a Goeteborgiem. W 2024 roku po fali krytyki jakości usług z obsługi lokalnej kolei dojazdowej w Sztokholmie wycofał się zarejestrowany w Hongkongu koncern MTR. Za liczne opóźnienia chińska spółka zapłaciła zleceniodawcy, regionowi Sztokholm, milionowe kary.
W styczniu 2025 roku sytuacja nie uległa dotąd poprawie. W czwartek w regionie sztokholmskim z powodu awarii odwołano część kursów lokalnych pociągów, pozostałe są opóźnione. Po odkryciu uszkodzeń torów na południe od Sztokholmu postanowiono obniżyć w najbliższych tygodniach maksymalną prędkość składów.
W Szwecji w 2024 roku na tory wyjechały 1 065 954 pociągi pasażerskie. Kurs uważa się za zrealizowany punktualnie, gdy skład przyjedzie na stację końcową opóźniony względem rozkładu o mniej niż sześć minut.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze