Public Transport Service przekazał pierwszy SA136ATR Kolejom Wielkopolskim
17 czerwca 2025 roku spółka Public Transport Service (PTS) dostarczyła do Kolei Wielkopolskich pierwszy z dwóch spalinowych pojazdów serii SA136-ATR-001.
Tym samym zakończony został jeden z etapów projektu zakładającego zakup i adaptację zagranicznych jednostek kolejowych na potrzeby polskiego rynku.
Rozkład jazdy:
- Jakie były największe wyzwania podczas procesu polonizacji pojazdu SA136-ATR-001?
- Kiedy planowana jest dostawa drugiej jednostki ATR22-025 do Kolei Wielkopolskich?
- Czy PTS rozważa zakup kolejnych używanych pojazdów z zagranicy i jakie rynki są brane pod uwagę?
Od pomysłu do realizacji – historia z 2021 roku
– Pamiętam jak w 2021 roku w naszych głowach zrodził się pomysł zakupu pojazdów zagranicą oraz sprowadzenia ich do Polski. Wówczas brzmiało to abstrakcyjnie, ale nasze kontakty, doświadczenie oraz sprawdzony zespół doprowadziły do szczęśliwego finału – mówi przedstawiciel PTS Jacek Tomasik.
Efektem tego działania jest dostarczenie pierwszego pojazdu serii SA136-ATR-001, który przeszedł pełen proces modernizacji i adaptacji do polskich realiów.
Polonizacja i przygotowanie do służby
Jednostka, zanim trafiła do wielkopolskiego przewoźnika, przeszła kompleksowy proces polonizacji i modyfikacji technicznych, dzięki czemu jest w pełni gotowa do eksploatacji w krajowych warunkach. Nowy pojazd nie tylko spełnia wszystkie wymogi techniczne i normy bezpieczeństwa, ale również – jak deklaruje PTS – ma być komfortowym i niezawodnym środkiem transportu dla pasażerów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pochodzenie pojazdów i dalsze plany
Przypomnijmy, że oba pojazdy – oznaczone numerami ATR22-024 i ATR22-025 – zostały zakupione we wrześniu 2023 roku od włoskiego przewoźnika Ferrovienord (FNM) przez konsorcjum firm Public Transport Service oraz Modertrans Poznań. Do Polski trafiły w marcu 2024 roku. Od tego momentu rozpoczęto proces ich naprawy, homologacji i dostosowania do eksploatacji w krajowej sieci kolejowej.
Drugi pojazd – ATR22-025 – znajduje się obecnie w fazie kompletacji. Jak zapowiadają przedstawiciele PTS, jego dostawa powinna nastąpić w najbliższej przyszłości, co dodatkowo wzmocni flotę Kolei Wielkopolskich.
Ambitne plany na przyszłość
Public Transport Service nie zamierza kończyć swojej aktywności na rynku wtórnych pojazdów kolejowych.
– Z naszej strony mogę zadeklarować, że w zakresie dostaw używanych pojazdów na rynek polski nie powiedzieliśmy ostatniego słowa. Mamy nadzieję, że niebawem będziemy mogli realizować kolejne tego typu projekty – mówi Jacek Tomasik.
Komentarze