Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Public Transport Service przekazał pierwszy SA136ATR Kolejom Wielkopolskim

inforail
18.06.2025 12:30
0 Komentarzy

17 czerwca 2025 roku spółka Public Transport Service (PTS) dostarczyła do Kolei Wielkopolskich pierwszy z dwóch spalinowych pojazdów serii SA136-ATR-001.

Tym samym zakończony został jeden z etapów projektu zakładającego zakup i adaptację zagranicznych jednostek kolejowych na potrzeby polskiego rynku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były największe wyzwania podczas procesu polonizacji pojazdu SA136-ATR-001?
  2. Kiedy planowana jest dostawa drugiej jednostki ATR22-025 do Kolei Wielkopolskich?
  3. Czy PTS rozważa zakup kolejnych używanych pojazdów z zagranicy i jakie rynki są brane pod uwagę?

Od pomysłu do realizacji – historia z 2021 roku

Pamiętam jak w 2021 roku w naszych głowach zrodził się pomysł zakupu pojazdów zagranicą oraz sprowadzenia ich do Polski. Wówczas brzmiało to abstrakcyjnie, ale nasze kontakty, doświadczenie oraz sprawdzony zespół doprowadziły do szczęśliwego finału – mówi przedstawiciel PTS Jacek Tomasik.

Efektem tego działania jest dostarczenie pierwszego pojazdu serii SA136-ATR-001, który przeszedł pełen proces modernizacji i adaptacji do polskich realiów.

Polonizacja i przygotowanie do służby

Jednostka, zanim trafiła do wielkopolskiego przewoźnika, przeszła kompleksowy proces polonizacji i modyfikacji technicznych, dzięki czemu jest w pełni gotowa do eksploatacji w krajowych warunkach. Nowy pojazd nie tylko spełnia wszystkie wymogi techniczne i normy bezpieczeństwa, ale również – jak deklaruje PTS – ma być komfortowym i niezawodnym środkiem transportu dla pasażerów.

Pochodzenie pojazdów i dalsze plany

Przypomnijmy, że oba pojazdy – oznaczone numerami ATR22-024 i ATR22-025 – zostały zakupione we wrześniu 2023 roku od włoskiego przewoźnika Ferrovienord (FNM) przez konsorcjum firm Public Transport Service oraz Modertrans Poznań. Do Polski trafiły w marcu 2024 roku. Od tego momentu rozpoczęto proces ich naprawy, homologacji i dostosowania do eksploatacji w krajowej sieci kolejowej.

Drugi pojazd – ATR22-025 – znajduje się obecnie w fazie kompletacji. Jak zapowiadają przedstawiciele PTS, jego dostawa powinna nastąpić w najbliższej przyszłości, co dodatkowo wzmocni flotę Kolei Wielkopolskich.

Ambitne plany na przyszłość

Public Transport Service nie zamierza kończyć swojej aktywności na rynku wtórnych pojazdów kolejowych.

Z naszej strony mogę zadeklarować, że w zakresie dostaw używanych pojazdów na rynek polski nie powiedzieliśmy ostatniego słowa. Mamy nadzieję, że niebawem będziemy mogli realizować kolejne tego typu projekty – mówi Jacek Tomasik.

Komentarze