Przywrócono ruch pociągów Kolei Śląskich pod estakadą w Chorzowie. Pod nadzorem
Ruch pociągów pod chorzowską estakadą został przywrócony w środę po południu - poinformowały Koleje Śląskie. Wstrzymano go po tym, jak w poniedziałek estakadę wyłączono z użytkowania z powodu zagrożenia awarią lub katastrofą.
Zgodnie z komunikatem Kolei Śląskich pociągi ponownie kursują na odcinku Chorzów-Batory - Bytom linii S8 (Katowice-Lubliniec). W związku z wyłączeniem z użytkowania estakady, tymczasowo kursowała tam autobusowa komunikacja zastępcza.
Rozkład jazdy:
- Z jakiego powodu wstrzymano ruch pociągów pod estakadą w Chorzowie?
- Jakie działania podjęto przed decyzją o przywróceniu ruchu kolejowego?
- Co wynikało z ekspertyzy dotyczącej stanu technicznego estakady?
Po oględzinach
"Wiadukt drogowy znajdujący się nad torami będzie pod nadzorem pracowników PKP PLK" - poinformował Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
W rozmowie z PAP wyjaśnił, że decyzja o przywróceniu ruchu przez PKP PLK została podjęta po przeprowadzeniu oględzin. Wskazał, że zmieniło się także zarządzenie prezydenta Chorzowa Szymona Michałka w sprawie "zamknięcia drogi i drogowych obiektów inżynieryjnych", z którego wykreślono m.in. fragment dotyczący ruchu kolejowego.
Biuro prasowe Urzędu Miejskiego w Chorzowie poinformowało PAP, że decyzję o wznowieniu ruchu kolejowego podjęło PKP PLK. Zaznaczyło, że sytuacja jest analizowane pod kątem prawnym, a o oficjalnych decyzjach urząd będzie informował.
We wtorek prezydent miasta przekazał, że przywrócenie ruchu kolejowego jest jednym z priorytetów. Wskazywał jednak, że jego zdaniem konieczne będzie do tego wyburzenie części estakady przebiegającej nad torami kolejowymi lub jej wzmocnienie "na tyle, żeby było bezpiecznie dla ruchu kolejowego".
Wyłączenie estakady z użytkowania spowodowało poważne utrudnienia w ruchu, zarówno samochodów i pieszych, jak i transportu publicznego – autobusów, tramwajów i pociągów. Z danych urzędu wynikało, że estakadą codziennie przejeżdżało ok. 45 tys. pojazdów, a ponad 80 proc. stanowił ruch tranzytowy. Ul. Katowicka (DK 79) to ważne połączenie pomiędzy Bytomiem a Katowicami.
Ekspertyza, przeprowadzona na zlecenie lokalnego samorządu, wskazała, że estakada "nie wykazuje żadnej nośności i ulegnie awarii lub katastrofie" - poinformował Urząd Miejski w Chorzowie. W dokumencie podkreślono, że konstrukcję można wzmocnić, ale po kilku latach i tak konieczne będzie jej wyburzenie ze względu na fatalny stan techniczny.
Na poniedziałkowym posiedzeniu sztabu kryzysowego w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim zapadła decyzja, że nadzór budowlany skontroluje estakadę i zweryfikuje ekspertyzę, na podstawie której władze miasta podjęły decyzję o zamknięciu obiektu.
W środę Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Katowicach poinformował PAP, że nie otrzymał z Urzędu Miejskiego w Chorzowie pełnej dokumentacji, przez co "nie jest możliwe dokonanie takiej analizy". Zaznaczył, że kontrola samego obiektu została przeprowadzona we wtorek.
W ekspertyzie zaznaczono, że estakada została zbudowana ze stali, która jest podatna na nietypową korozję i z czasem traci swoje właściwości. Tego typu stal, pochodzącą z NRD, wykorzystano m.in. przy budowie mostu w Dreźnie, który uległ katastrofie w 2024 r.
Chorzowska estakada powstała w latach 70. XX w., aby rozwiązać problemy komunikacyjne w tej części miasta. Nad miejskim rynkiem zbudowano dwa dwupasmowe, kilkusetmetrowe wiadukty estakady, które oddano do użytku w 1979 r. Znacząco poprawiło to poruszanie się na trasie Katowice – Bytom, ale całkowicie zmieniło oblicze centrum Chorzowa. Pomysły dotyczące wyburzenia estakady pojawiały się wielokrotnie, ale nigdy nie wprowadzono ich w życie.(PAP)
Komentarze