Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przystanek SKM Gdańsk Stocznia po remoncie. Nowoczesność spotyka historię

inforail
15.10.2025 08:30
0 Komentarzy

Zakończyła się modernizacja przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Stocznia, który zyskał nowy wygląd i funkcjonalność.

Obecnie trwa procedura odbiorowa odnowionego peronu, z którego można dostać się bezpośrednio na tereny stoczniowe.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elementy odnowionego przystanku SKM Gdańsk Stocznia nawiązują do stoczniowej historii miasta?
  2. W jaki sposób modernizacja przystanku poprawiła dostępność dla osób z niepełnosprawnościami?
  3. Kiedy zakończą się prace związane z budową nowej kładki nad przystankiem SKM Gdańsk Stocznia?

Dwie wiaty i wyjątkowa winda

Na odnowionym peronie stanęły dwie wiaty – jedna nowoczesna, nawiązująca stylem do tych znanych z innych stacji SKM, oraz druga, historyczna, przypominająca konstrukcje z czasów PRL. Zadbano o estetykę i komfort pasażerów – wymieniono szyny, sieć trakcyjną oraz ułożono nową nawierzchnię. Pojawiły się też nowe ławki, „przysiadaki” i wiatrołapy.
Przystanek został w pełni dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością – zamontowano ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i wypukłe oznakowanie.

Uwagę przyciąga jednak przede wszystkim oszklona winda z ozdobą w kształcie dźwigu stoczniowego, wykonaną z blachy kortenowskiej. Jak tłumaczy Marcin Józefowicz, rzecznik SKM, ten wyjątkowy element to efekt współpracy z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Początkowo planowano proste, stalowe wykończenie, ale ostatecznie zdecydowano się na rozwiązanie, które lepiej wpisuje się w industrialny, a zarazem symboliczny charakter stoczniowej okolicy.

– To wspólna wizja z konserwatorem – połączenie nowoczesności z duchem historii miejsca. Wiata historyczna została starannie odtworzona na wzór oryginalnej konstrukcji, przy użyciu współczesnych materiałów, ale klasycznych technik – podkreśla Józefowicz.

Modernizacja za ponad 13 milionów złotych

Wykonawcą remontu była firma Porr S.A., a koszt inwestycji wyniósł ponad 13 milionów złotych. Prace objęły kompleksową modernizację peronu i infrastruktury towarzyszącej, co nie tylko poprawiło komfort podróży, ale także przywróciło temu miejscu należny blask.

Nowa kładka w budowie

Wiosną 2025 roku rozpoczęto rozbiórkę starej kładki nad przystankiem SKM Gdańsk Stocznia. W jej miejscu powstaje nowe przejście dla pieszych, które – podobnie jak poprzedniczka – połączy peron z terenami stoczniowymi oraz al. Zwycięstwa.
Nowa konstrukcja będzie utrzymana w industrialnym stylu, a dodatkowo zostanie wyposażona w windę, oświetlenie i system monitoringu. Inwestycja obejmuje też przebudowę schodów, wykonanie kanałów technologicznych i montaż światłowodów.

Prace realizuje firma Strabag, a koszt przedsięwzięcia to ponad 11 milionów złotych. Zakończenie montażu konstrukcji zaplanowano na koniec 2025 roku, natomiast cała kładka ma być gotowa wiosną 2026 roku.

Nowy peron SKM Gdańsk Stocznia jest przykładem udanego połączenia nowoczesności z industrialnym dziedzictwem Gdańska – miasta, w którym historia stoczni wciąż pozostaje integralną częścią miejskiej tożsamości.

Komentarze