Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przetargi o wartości 17 mld zł. PKP PLK podtrzymuje gotowość do ich ogłoszenia w tym roku

inforail
05.09.2024 09:45
0 Komentarzy

Zarządca infrastruktury kolejowej PKP PLK podtrzymuje plan rozpisania w 2024 r. przetargów o wartości ok. 17 mld zł – poinformował podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu Marcin Mochocki z zarządu spółki.

Staram się przygotować jak najwięcej przetargów, tak aby do końca roku umieścić na rynku przetargi o wartości ok. 17 mld zł – powiedział Mochocki.

Spis treści:

  1. Jakie konkretne projekty infrastrukturalne są objęte planowanymi przetargami PKP PLK na kwotę 17 mld zł, a które mają zostać ogłoszone jeszcze w 2024 roku?
  2. W jaki sposób opóźnienia w realizacji przetargów wpływają na branżę wykonawców, takich jak Budimex, którzy zmagają się z brakiem zamówień w ostatnich latach?
  3. Jakie są główne wyzwania, przed którymi stoją polscy wykonawcy w kontekście planowanych projektów kolejowych i ich realizacji w perspektywie najbliższych lat?
Budowa nowego przystanku
Inwestycja PKP PLK

Jeszcze w tym tygodniu

Jak zaznaczył, w tym tygodniu powinny zostać opublikowane przetargi o wartości 6,1 mld zł. Informacje o nich zostały już przekazane do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE i oczekują na publikację – powiedział PAP Mochocki.

Przetargi te mają dotyczyć m.in. rozbudowy linii kolejowej Gdynia Chylonia-Lębork, budowy torów dla ruchu aglomeracyjnego na odcinku Gdynia-Wejherowo, budowy tuneli na linii Podłęże-Piekiełko. Mają też dotyczyć kontynuacji modernizacji infrastruktury kolejowej na tzw. trójstyku sandomierskim: linii kolejowej Sandomierz-Tarnobrzeg oraz wyjazdów w kierunku Kielc i Skarżyska-Kamiennej.

Jednym z adresatów przetargów i dużych wykonawców kontraktów dla PKP PLK jest Budimex. Jak zwracał uwagę podczas Forum Maciej Olek z Budimexu, wykonawcy nie wykorzystują w pełni swojego potencjału.

„Branża zmaga się z brakiem zamówień od ponad trzech lat. Od trzech lat czekają na nie wszyscy, wykonawcy, producenci” – mówił Olek, przypominając, że perspektywa finansowa dla kolei na najbliższe lata to ok. 100 mld zł bez projektów w ramach CPK.

Jak oceniał, polscy wykonawcy są w stanie wykonywać rocznie roboty na kolei o wartości 15-20 mld zł. Sam Budimex ma zdolności na poziomie 3 mld zł rocznie, tymczasem w 2024 r. wartość wynosiła 2 mld zł, w tym będzie to 1,5 mld, a w 2025 r. – ok. 1 mld.

Odnosząc się do najnowszych przetargów na 6 mld zł Olek stwierdził, że wykonawcy liczą, iż to dopiero początek i przetargi będą systematycznie ogłaszane.

PKP PLK to w 100 proc. spółka Skarbu Państwa, zarządca krajowej infrastruktury kolejowej. Przedsiębiorstwo odpowiada za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych oraz za zarządzanie i synchronizacją ruchu. Spółka odpowiada również za opracowywanie i aktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w skali całego kraju. (PAP)

Komentarze