Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przetarg na nowy odcinek linii kolejowej nr 104 w toku

inforail
19.04.2025 10:30
0 Komentarzy

Jak już informowaliśmy na łamach PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na zaprojektowanie (w zakresie branży SRK) oraz kompleksową realizację robót budowlanych na odcinku Tymbark – Limanowa.

Inwestycja jest częścią projektu „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap II”.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elementy infrastruktury zostaną zrealizowane w ramach inwestycji na odcinku Tymbark – Limanowa?
  2. Jakie wymagania stawia PKP PLK wobec wykonawców ubiegających się o realizację projektu?
  3. Jakie znaczenie ma projekt budowy linii Tymbark – Limanowa w kontekście rozwoju „Kolei Podhalańskiej”?
Linia 104
Linia kolejowa nr 104

Zakres prac

Przedmiotem postępowania jest projektowanie i wykonanie robót na odcinku C1 linii kolejowej nr 104 – od km 34+366 do km 44+866, w tym także fragment nowej linii nr 622 – od km 40+886 do km 43+183. Cały zakres obejmuje zarówno opracowanie dokumentacji, jak i szereg kompleksowych robót: nawierzchnia i podtorze, roboty hydrotechniczne, SRK, sieć trakcyjna, obiekty inżynieryjne (w tym tunel), perony i obiekty obsługi podróżnych oraz prace elektroenergetyczne, środowiskowe i geotechniczne.

Zamówienie zawiera też opcję na interfejs, czyli realizację zmian w zakresie urządzeń sterowania ruchem kolejowym i systemu ETCS, jeśli zajdzie potrzeba ich dostosowania na etapie realizacji lub w okresie gwarancyjnym. Wszystko to ma być wykonane w 44 miesiące od podpisania umowy, z możliwością wydłużenia do 8 miesięcy w przypadku procedur dopuszczenia do eksploatacji podsystemów.

Postępowanie ma formułę „zaprojektuj i wybuduj” i obejmuje również ocenę zgodności podsystemów strukturalnych oraz uzyskanie deklaracji WE. W zakres wchodzi także gwarancja jakości oraz utrzymanie urządzeń SRK przez określony czas.

Warto zauważyć, że szczegółowy zakres kwalifikacji, zarówno sprzętowych, jak i osobowych, stawia przed oferentami bardzo wysokie wymagania. Zamawiający wymaga m.in. posiadania doświadczenia w budowie dużych obiektów inżynieryjnych, tuneli kolejowych o długości co najmniej 1.800 m, rozjazdów, systemów SRK oraz zaplecza sprzętowego klasy premium – podbijarek, profilarek, zgrzewarek czy wagonów do przewozu rozjazdów.

Postępowanie prowadzone jest na platformie zakupowej PKP PLK. Oferty należy składać do 7 maja 2025 roku, a ich ważność musi być zachowana przez 120 dni, do 3 września 2025. Wadium ustalono na 6.750.000 PLN. Zamawiający zastrzega możliwość unieważnienia postępowania, jeśli nie uzyska niezbędnych środków.

Kryterium oceny jest cena – 100%.

Kolej na przyszłość

Przetarg ogłoszony przez PKP PLK to kluczowy etap jednej z największych inwestycji kolejowych w południowej Polsce, która łączy aspekt modernizacji infrastruktury z budową zupełnie nowych odcinków linii. Planowane prace na trasie Tymbark – Limanowa mają zasadnicze znaczenie w kontekście budowy tzw. „Kolei Podhalańskiej”, która połączy Kraków z Nowym Sączem w czasie krótszym niż 90 minut.

Inwestycja wpisuje się również w szersze plany rozwoju zrównoważonego transportu oraz redukcji emisji w sektorze mobilności publicznej. Co więcej, budowa tunelu i nowoczesnych systemów SRK oraz ETCS przygotowuje trasę pod przyszłe standardy techniczne obowiązujące na głównych szlakach transeuropejskich.

Pełna dokumentacja przetargowa dostępna jest pod adresem: https://platformazakupowa.plk-sa.pl

Komentarze