Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prokuratura cofnęła akt oskarżenia ws. PKP Cargo. Chodzi o zakup AWT

inforail
12.07.2024 14:45
0 Komentarzy

Prokuratura Regionalna w Lublinie cofnęła akt oskarżenia w sprawie wyrządzenia szkody majątkowej w spółce PKP Cargo. O przestępstwa te oskarżono 13 osób – byłych członków Zarządu i Rady Nadzorczej spółki. Postępowanie prawdopodobnie zostanie umorzone przez sąd.

Akt oskarżenia w tej sprawie został skierowany 10 stycznia do Sądu Okręgowego w Warszawie. Obejmował w sumie 13 osób – byłych członków Zarządu i Rady Nadzorczej PKP Cargo S.A.

Spis treści:

  1. Jakie powody podała Prokuratura Regionalna w Lublinie dla decyzji o cofnięciu aktu oskarżenia w sprawie PKP Cargo?
  2. Jakie zarzuty były postawione 13 byłym członkom Zarządu i Rady Nadzorczej PKP Cargo S.A. w akcie oskarżenia?
  3. Jakie były główne powody wszczęcia śledztwa dotyczącego zakupu udziałów spółki Advanced World Transport B.V. przez PKP Cargo?
Prokuratura Regionalna w Lublinie cofnęła akt oskarżenia w sprawie wyrządzenia szkody majątkowej w spółce PKP Cargo. O przestępstwa te oskarżono 13 osób – byłych członków Zarządu i Rady Nadzorczej spółki. Postępowanie prawdopodobnie zostanie umorzone przez sąd.
Lokomotywa AWT/foto: AWT

Ponowna analiza

„Decyzja o cofnięciu aktu oskarżenia przed rozpoczęciem przewodu sądowego wynika z ponownej analizy czynów zarzuconych oskarżonym i zgromadzonego materiału dowodowego” – poinformowała w czwartek rzeczniczka Prokuratury Regionalnej w Lublinie prok. Beata Syk-Jankowska. Nie podała innych szczegółów tej decyzji prokuratora.

Zarzucono im wyrządzenie w mieniu spółki PKP Cargo szkody majątkowej w wielkich rozmiarach w łącznej kwocie nie mniejszej niż 8,77 mln zł oraz sprowadzenie bezpośredniego niebezpieczeństwa wyrządzenia szkody majątkowej w wielkich rozmiarach w kwocie nie mniejszej niż 1 mln zł, w zawiązku z nabyciem 80 proc. udziałów spółki AWT BV.

Jak podała Syk-Jankowska, według aktu oskarżenia, szkoda majątkowa miała powstać „poprzez nienależne wynagrodzenie z tytułu doradztwa przy nabyciu wskazanej spółki oraz niezasadne ubezpieczenie transakcji”.

Rzeczniczka powiedziała PAP, że zgodnie z przepisami Kodeksu Postępowania Karnego, jeśli oskarżyciel publiczny wycofa akt oskarżenia przed rozpoczęciem przewodu sądowego, to ponowne wniesienie aktu oskarżenia przeciwko tej samej osobie, o ten sam czyn jest niedopuszczalne.

„Decyzja jest teraz w gestii sądu. Przepisy mówią, że jeśli prokurator cofa akt oskarżenia, to sąd umarza postepowanie” – dodała.

O umorzeniu postępowania poinformował w mediach społecznościowych Jakub Karnowski były przewodniczący rady nadzorczej PKP Cargo i były prezes PKP w latach 2012-15.

„Po pięciu i pół latach (1982 dni) Prokuratura Regionalna w Lublinie umorzyła (postępowanie) prowadzone przeciwko mnie i 12 członkom zarządu i rady nadzorczej PKP Cargo z czasów, kiedy był to jeszcze narodowy champion. Dziękuję niezależnym prokuratorom” – napisał Karnowski.

Były prezes oraz członkowie zarządu PKP Cargo zostali zatrzymani w lutym 2019 roku. Prokuratura informowała, że śledztwo zostało wszczęte w 2016 r. na podstawie zawiadomienia nowego zarządu PKP Cargo, opartego na ekspertyzie biegłych i dotyczy zakupu przez PKP Cargo 80 proc. udziałów w mającej siedzibę w Amsterdamie spółce Advanced World Transport B.V. realizującej m.in. kolejowe przewozy towarowe na terenie Czech. Według śledczych, wartość dokonanej w grudniu 2014 r. transakcji (wynosząca przeszło 103 mln euro) została zawyżona o ponad połowę, a szkody w związku z tą transakcją miały sięgać ćwierć miliarda złotych.

Prokuratura podawała, że członkowie zarządu PKP Cargo zdecydowali się na zakup zagranicznej spółki za tę kwotę, „pomimo świadomości dużego ryzyka wpływającego na wycenę przedsiębiorstwa, nieuwzględnionego podczas jej opracowywania”. Było ono związane m.in. z możliwością utraty głównego klienta kupionej spółki – kopalni OKD w Czechach, która wygaszała wydobycie węgla oraz z zawierającej liczne błędy kalkulacji wyceny kupowanego przedsiębiorstwa, m.in. zaniżonej wartości zakupionego taboru kolejowego.(PAP)

Komentarze