Poznań: Zakończono weryfikację założeń projektowych dla Wolnych Torów. Wiemy co powstanie
W Poznaniu zakończono weryfikację kluczowych założeń projektowych dla Wolnych Torów. To jeden z najważniejszych projektów urbanistycznych ostatnich lat, który ma całkowicie zmienić centralną część miasta i scalić dotychczas oddzielone dzielnice Łazarz i Wildę.
Nową koncepcję zaprezentowano 21 listopada podczas połączonego posiedzenia Komisji Polityki Przestrzennej i Komisji Transportu Rady Miasta Poznania.
Rozkład jazdy:
- Jakie najważniejsze zmiany wprowadzono w zaktualizowanej koncepcji projektu Wolnych Torów w porównaniu z założeniami z 2017 roku?
- W jaki sposób nowa oś komunikacyjna i planowane trasy tramwajowe mają poprawić połączenie między Łazarzem a Wildą?
- Jakie funkcje społeczne i rekreacyjne ma pełnić park mozaikowy jako centralna przestrzeń nowej dzielnicy?
Nowoczesna i kompletna dzielnica w centrum Poznania
Model przedstawiony w trakcie obrad ukazuje dużą część miasta z lotu ptaka. „Model architektoniczny lub wizualizacja urbanistyczna dużej części miasta z lotu ptaka. Dominują nowoczesne, geometryczne bloki budynków w kolorach białym i szarym, z zielonymi dachami. W centralnej części widoczne tory kolejowe i duży, szary teren dworca, a także obszar planowanej zabudowy” – tak opisano grafikę towarzyszącą prezentacji.
Władze miasta podkreślają, że Wolne Tory to projekt, który będzie miał znaczenie nie tylko lokalne, lecz również strategiczne dla rozwoju całego Poznania. Prezydent Jacek Jaśkowiak podkreśla:
„Wolne Tory to projekt, który nie tylko zmieni tę część Poznania, ale stanie się symbolem naszego podejścia do rozwoju całego miasta. Ma to być dzielnica nowoczesna i kompletna – z mieszkaniami, usługami, szkołą i zielenią. Z zabudową dopasowaną skalą do sąsiednich osiedli.”
Jaśkowiak zwraca również uwagę na konieczność poprawy układu transportowego:
„Łazarz i Wilda od lat czekają na dobre połączenie. Nowy układ komunikacyjny, trasy tramwajowe i kładka pieszo-rowerowa pozwolą je w końcu zintegrować.”
Dlaczego zaktualizowano koncepcję z 2017 roku
Przeprowadzona weryfikacja wynikała z konieczności dostosowania założeń do nowych uwarunkowań. Kluczowe były trzy czynniki: zmiana podejścia do kształtowania przestrzeni publicznych, trudne do oszacowania koszty zielonej kładki oraz nowa struktura własnościowa terenów. Miasto zdecydowało, że centralnym elementem projektu nie będzie plac, lecz park – zgodnie z trendami preferującymi przestrzenie zielone.
Jednocześnie zachowano podstawowy cel projektu: powstanie wielofunkcyjnej dzielnicy mieszkaniowej z usługami, zielenią, infrastrukturą społeczną i nowoczesnym układem komunikacyjnym.
Oś północ–południe jako kręgosłup komunikacyjny
Nowy układ komunikacyjny opiera się na osi północ–południe, wzdłuż której poprowadzona zostanie trasa tramwajowa. Będzie ona podstawą transportu publicznego w nowej dzielnicy. Istotnymi elementami są także budowa ul. Dolnej Głogowskiej oraz drogowego tunelu łączącego Wildę i Łazarz w północnej części obszaru.
Trwają analizy dotyczące dalszego rozwoju linii tramwajowych. Wśród rozważanych rozwiązań znajdują się wariant z tunelem w stronę ul. Kolejowej oraz przedłużenie trasy do ul. Hetmańskiej. W północnej części obszaru ma powstać kładka pieszo-rowerowa, która połączy obie dzielnice. W przyszłości możliwe jest także wykonanie kolejnych przepraw, choć obecna koncepcja ich nie przesądza.
Park mozaikowy jako zielone serce Wolnych Torów
Centralną przestrzenią społeczną nowej dzielnicy będzie park mozaikowy – wielofunkcyjna, zróżnicowana przestrzeń zielona obejmująca strefy integracji, kultury, aktywnego wypoczynku, zieleni formowanej, alei oraz przedpola zabytkowych hal kolejowych. Park będzie pełnić funkcję miejsca spotkań mieszkańców i stanie się główną areną życia społecznego.
Wzdłuż jego pierzei powstaną liczne usługi, które zapewnią tętniący życiem charakter tej części dzielnicy. W obszarze parku zaplanowano również szkołę. Zabytkowe obiekty – hala lokomotyw spalinowych i hala napraw parowozów – zostaną przekształcone w funkcje usługowe, co pozwoli włączyć historyczne elementy w nowoczesną tkankę urbanistyczną.
Spójny system zieleni miejskiej
Wolne Tory mają oferować szeroki system terenów zielonych obejmujący park mozaikowy, mniejsze skwery, zieleń urządzoną w obrębie kwartałów, nasadzenia w ulicach oraz zielone dachy. Zieleń obecna będzie na wielu poziomach i ma tworzyć spójny system rekreacyjny, integrujący przestrzenie publiczne i półpubliczne na całym obszarze.
Zabudowa dopasowana do charakteru sąsiednich osiedli
Projektowana zabudowa odpowiada skalą i formą istniejącym kwartałom Łazarza i Wildy. W nowej dzielnicy dominować mają budynki średniowysokie i wysokie. W centralnej oraz południowej części planowane są dominanty wysokościowe, które wyznaczą lokalne centra urbanistyczne i uporządkują przestrzeń Wolnych Torów.
Nowy etap w rozwoju centrum Poznania
Zaktualizowana koncepcja Wolnych Torów to bardziej zrównoważona, dopracowana i współczesna wersja projektu z 2017 roku. Pozwoli stworzyć zieloną, nowoczesną dzielnicę, która połączy Łazarz i Wildę, otwierając nowy rozdział w historii rozwoju urbanistycznego Poznania.






Komentarze