Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Poznań: Szynobusy to nie wszystko

inforail
17.06.2006 20:20
0 Komentarzy
Około 150 mln euro chce w najbliższych latach przeznaczyć samorząd Wielkopolski na transport kolejowy –dowiadujemy się z Rzeczpospolitej. Niedawno Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego, odebrał kolejny, dziewiąty już, szynobus przeznaczony do przewozu mieszkańców regionu.
Okazuje się jednak, że nowoczesny tabor to nie wszystko. Pierwsza jazda nowej jednostki zakończyła się kolizją z samochodem osobowym na niestrzeżonym przejeździe w pobliżu Owińsk. Jadący szynobusem oficjele mogli się więc naocznie przekonać, jak ważne są nakłady na infrastrukturę kolejową. Rewitalizacja linii Poznań -Gołańcz (ok. 72 km), na której doszło do wypadku, będzie kosztować 80,5 mlnzł. PKP Polskie Linie Kolejowe mają na to przedsięwzięcie wyłożyć 20 mln zł, a pozostałe pieniądze mają pochodzić z funduszy unijnych. Przedstawiciele kolejowej spółki utrzymują, że jeśli prac remontowych nie rozpocznie się w najbliższym czasie, to za cztery lata ze względów bezpieczeństwa ten ważny dla regionu trakt kolejowy będzie trzeba zamknąć. W sumie w Wielkopolsce należy jak najprędzej wyremontować ponad 476,5 km torowisk. Koszty z tym związane przekroczą 800 mln zł. Marszałek Marek Woźniak nie kryje, że rozumie potrzebę ponoszenia nakładów na torowiska. Uważa jednak, że kwestię konkretnych kwot należy negocjować i najlepszym dla kolei partnerem do rozmów byłaby samorządowa spółka przewozowa. Ma ona powstać na początku przyszłego roku. To do niej trafi kupowany już teraz nowoczesny tabor kolejowy. Obecnie samorząd Wielkopolski ma dziewięć szynobusów. Niegroźnie uszkodzony w kolizji w Owińskach został wyprodukowany w bydgoskiej spółce Pojazdy Szynowe PESA. Może on zabrać 300 pasażerów i kosztował ok. 6 mln zł. W tym roku Urząd Marszałkowski przekaże do użytku jeszcze cztery jednostki trakcyjne tego typu. W sumie do końca tego roku samorząd będzie właścicielem 13 takich pojazdów, a do przedsiębiorstwa, które zamierza powołać w przyszłym roku, wniesie 20 szynobusów. Szczegóły w Rzeczpospolitej: http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_060612/ekonomia/ekonomia_a_22.html .

Komentarze