Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powypadkowa naprawa ER160-22. Wykona ją Stadler Service

inforail
11.09.2024 08:45
0 Komentarzy

Koleje Mazowieckie – KM sp. z o.o. wybrały wykonawcę naprawy awaryjnej elektrycznego zespołu trakcyjnego (EZT) ER160-22, który uległ uszkodzeniu w wyniku kolizji z lokomotywą towarową PKP Cargo.

Wartość przyznanej umowy wynosi 4 979 786,74 zł, a naprawa zostanie przeprowadzona przez Stadler Service Polska Sp. z o.o., jedynego wykonawcę zdolnego do realizacji tego zadania ze względu na specyfikację techniczną i konieczność zastosowania oryginalnych części zamiennych.

Spis treści:

  1. Dlaczego naprawa elektrycznego zespołu trakcyjnego ER160-22 mogła być przeprowadzona wyłącznie przez firmę Stadler Service Polska Sp. z o.o.?
  2. Jakie były główne przyczyny podjęcia decyzji o zastosowaniu trybu zamówienia z wolnej ręki w przypadku tego przetargu?
  3. Jakie znaczenie dla operacyjnej działalności Kolei Mazowieckich ma naprawa pojazdu ER160-22 po kolizji z lokomotywą PKP Cargo?
Pociąg Kolei Mazowieckich
Flirt Kolei Mazowieckich

Zakres zamówienia

Zamówienie dotyczy naprawy elektrycznego zespołu trakcyjnego ER160-22, który został uszkodzony w zderzeniu z lokomotywą elektryczną ET 41 należącą do spółki PKP Cargo. Do wypadku doszło 24 sierpnia 2023 r. na rozjeździe w kierunku Skierniewic. W wyniku tego zdarzenia pojazd ER160-22 wymaga pilnej naprawy, aby mógł wrócić do eksploatacji.

Ze względu na specyfikę techniczną pojazdu, naprawa musi zostać przeprowadzona przez firmę Stadler Service Polska Sp. z o.o., która jest firmą związaną z producentem pojazdu oraz posiada pełny dostęp do dokumentacji technicznej i niezbędnych kompetencji spawalniczych. Ponadto, zgodnie z wymogami Europejskiej Agencji Kolejowej, naprawy tego typu mogą być realizowane jedynie przez upoważnionych wykonawców, korzystających z oryginalnych części zamiennych.

Uzasadnienie bezpośredniego wyboru wykonawcy

Decyzja o udzieleniu zamówienia w trybie wolnej ręki, zgodnie z art. 388 pkt. 1) oraz art. 214 ust. 1 pkt. 1 lit. a) ustawy Prawo zamówień publicznych, została podjęta z uwagi na brak konkurencji technicznej. Firma Stadler Polska, jako producent pojazdu, jest jedynym podmiotem posiadającym wiedzę techniczną oraz kompetencje do przeprowadzenia naprawy zgodnie z wymogami bezpieczeństwa i homologacji.

Stadler Service Polska Sp. z o.o. została wskazana również jako jedyny wykonawca zdolny do wykonania naprawy przez Wydział Napraw i Utrzymania Taboru Kolei Mazowieckich oraz firmę Stadler Polska, odpowiedzialną za utrzymanie pojazdów serii ER160.

Wynik przetargu

W przetargu wyłoniono jednego zwycięzcę – Stadler Service Polska Sp. z o.o., która jako jedyna złożyła ofertę spełniającą wszystkie wymagania techniczne oraz formalne. Umowa została zawarta 27 sierpnia 2024 r., a jej realizacja pozwoli na przywrócenie do pełnej sprawności pojazdu ER160-22, co ma kluczowe znaczenie dla dalszej działalności operacyjnej Kolei Mazowieckich.

Naprawa awaryjna pojazdu jest istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa i efektywności działania taboru, a także spełnienia wszystkich norm technicznych, co podkreślono w decyzji o bezpośrednim wyborze wykonawcy.

Komentarze