Powypadkowa naprawa ER160-22. Wykona ją Stadler Service
Koleje Mazowieckie – KM sp. z o.o. wybrały wykonawcę naprawy awaryjnej elektrycznego zespołu trakcyjnego (EZT) ER160-22, który uległ uszkodzeniu w wyniku kolizji z lokomotywą towarową PKP Cargo.
Wartość przyznanej umowy wynosi 4 979 786,74 zł, a naprawa zostanie przeprowadzona przez Stadler Service Polska Sp. z o.o., jedynego wykonawcę zdolnego do realizacji tego zadania ze względu na specyfikację techniczną i konieczność zastosowania oryginalnych części zamiennych.
Spis treści:
- Dlaczego naprawa elektrycznego zespołu trakcyjnego ER160-22 mogła być przeprowadzona wyłącznie przez firmę Stadler Service Polska Sp. z o.o.?
- Jakie były główne przyczyny podjęcia decyzji o zastosowaniu trybu zamówienia z wolnej ręki w przypadku tego przetargu?
- Jakie znaczenie dla operacyjnej działalności Kolei Mazowieckich ma naprawa pojazdu ER160-22 po kolizji z lokomotywą PKP Cargo?
Zakres zamówienia
Zamówienie dotyczy naprawy elektrycznego zespołu trakcyjnego ER160-22, który został uszkodzony w zderzeniu z lokomotywą elektryczną ET 41 należącą do spółki PKP Cargo. Do wypadku doszło 24 sierpnia 2023 r. na rozjeździe w kierunku Skierniewic. W wyniku tego zdarzenia pojazd ER160-22 wymaga pilnej naprawy, aby mógł wrócić do eksploatacji.
Ze względu na specyfikę techniczną pojazdu, naprawa musi zostać przeprowadzona przez firmę Stadler Service Polska Sp. z o.o., która jest firmą związaną z producentem pojazdu oraz posiada pełny dostęp do dokumentacji technicznej i niezbędnych kompetencji spawalniczych. Ponadto, zgodnie z wymogami Europejskiej Agencji Kolejowej, naprawy tego typu mogą być realizowane jedynie przez upoważnionych wykonawców, korzystających z oryginalnych części zamiennych.
Uzasadnienie bezpośredniego wyboru wykonawcy
Decyzja o udzieleniu zamówienia w trybie wolnej ręki, zgodnie z art. 388 pkt. 1) oraz art. 214 ust. 1 pkt. 1 lit. a) ustawy Prawo zamówień publicznych, została podjęta z uwagi na brak konkurencji technicznej. Firma Stadler Polska, jako producent pojazdu, jest jedynym podmiotem posiadającym wiedzę techniczną oraz kompetencje do przeprowadzenia naprawy zgodnie z wymogami bezpieczeństwa i homologacji.
Stadler Service Polska Sp. z o.o. została wskazana również jako jedyny wykonawca zdolny do wykonania naprawy przez Wydział Napraw i Utrzymania Taboru Kolei Mazowieckich oraz firmę Stadler Polska, odpowiedzialną za utrzymanie pojazdów serii ER160.
Wynik przetargu
W przetargu wyłoniono jednego zwycięzcę – Stadler Service Polska Sp. z o.o., która jako jedyna złożyła ofertę spełniającą wszystkie wymagania techniczne oraz formalne. Umowa została zawarta 27 sierpnia 2024 r., a jej realizacja pozwoli na przywrócenie do pełnej sprawności pojazdu ER160-22, co ma kluczowe znaczenie dla dalszej działalności operacyjnej Kolei Mazowieckich.
Naprawa awaryjna pojazdu jest istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa i efektywności działania taboru, a także spełnienia wszystkich norm technicznych, co podkreślono w decyzji o bezpośrednim wyborze wykonawcy.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze