Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powrót niskopodłogowego pociągu na linię S34 do Čakovic. Z wynajmu

inforail
18.03.2025 11:30
0 Komentarzy

Od 18 marca 2025 roku na trasę miejskiej linii kolejowej S34, łączącej praskie dworzec Masaryka z Čakovicami, ponownie wyrusza częściowo niskopodłogowy pociąg.

Przewoźnik KŽC Doprava, obsługujący to połączenie, zdecydował się na wynajem jednostki spalinowej Regionova od kolei czeskich jako tymczasową alternatywę dla wyłączonych z ruchu pojazdów niskopodłogowych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były główne przyczyny problemów z taborem na linii S34 i jakie kroki podjęto, aby je rozwiązać?
  2. Jakie konsekwencje finansowe poniósł przewoźnik KŽC Doprava w związku z niespełnianiem standardów jakości usług?
  3. Jakie zmiany wprowadzono w umowie z przewoźnikiem i jaki mają one wpływ na przyszłość obsługi linii S34?
Pociąg na linii S34
Pociąg na linii S34/foto: PID

Problemy z taborem i ich konsekwencje

Nowa jednostka będzie obsługiwać połączenia oznaczone jako dostępne dla osób z niepełnosprawnościami przez okres czterech miesięcy, do momentu powrotu z naprawy jednej z dwóch jednostek serii 813. Ze względów operacyjnych w tym tygodniu pojazd ten będzie również kursować na kursach, które w rozkładzie nie mają gwarantowanej dostępności niskopodłogowej.

Od jesieni 2024 roku na linii S34 kursują pojazdy zastępcze w postaci spalinowych wagonów serii 810, które nie spełniają norm dotyczących dostępności dla osób z ograniczoną mobilnością ani nie oferują wymaganej pojemności. Taki stan rzeczy wynikał z konieczności wyłączenia jednej jednostki z ruchu po wypadku, a drugiej – z powodu planowanej modernizacji obejmującej generalny remont oraz instalację systemu zabezpieczeń ETCS. W związku z nieosiąganiem wymaganych standardów jakości, w zeszłym roku przewoźnik KŽC Doprava otrzymał obniżoną płatność za swoje usługi o około 3 miliony koron czeskich. Dodatkowo, w ostatnim kwartale organizacja ROPID nałożyła na niego karę w wysokości 300 000 koron.

Tymczasowe rozwiązanie i powrót pojazdów do eksploatacji

W odpowiedzi na problemy taborowe przewoźnik podjął działania mające na celu znalezienie odpowiedniego zamiennika. Wynajęta jednostka Regionova będzie kursować do czasu zakończenia naprawy jednej z dwóch wyłączonych jednostek serii 813, której powrót do eksploatacji planowany jest na koniec czerwca 2025 roku.

Druga z jednostek, która wymaga bardziej skomplikowanej naprawy po wypadku, powinna wrócić na linię S34 pod koniec roku. Do tego czasu na kursach, które nie są oznaczone jako dostępne dla osób niepełnosprawnych, nadal będą wykorzystywane wagony serii 810. Dodatkowo, w porannych godzinach szczytu, aby sprostać zapotrzebowaniu na większą liczbę miejsc, przewoźnik nadal będzie używał podwójnych zestawów wagonów 810.

Zmiany w umowie z przewoźnikiem i skrócenie okresu obsługi linii

W związku z zaistniałymi problemami w marcu 2025 roku podpisano aneks do umowy z przewoźnikiem, który wprowadza modyfikacje dotyczące zapewnienia jakości usług dla pasażerów. Jednym z kluczowych postanowień jest skrócenie okresu obowiązywania kontraktu o rok – nowa umowa przewiduje zakończenie współpracy z KŽC Doprava z końcem 2027 roku. Do tego czasu zostanie przygotowany i przeprowadzony przetarg na nowego operatora linii S34.

Aneks wprowadza także nowe procedury związane z sytuacjami awaryjnymi, takimi jak konieczność wycofania pojazdów po wypadkach, modernizacje w zakresie systemów zabezpieczeń oraz przeprowadzanie głównych przeglądów i napraw. Zmieniono również model finansowy uwzględniający długotrwałe wykorzystanie zastępczych jednostek serii 810 oraz wynajętej jednostki 814. W efekcie planowana rekompensata finansowa dla przewoźnika za obsługę linii S34 w 2025 roku została zmniejszona o około 7 milionów koron. Jednocześnie zwiększono maksymalny limit możliwych do nałożenia kar do poziomu 500 000 koron.

Powrót częściowo niskopodłogowej jednostki Regionova na linię S34 jest tymczasowym rozwiązaniem, które ma poprawić dostępność dla pasażerów z ograniczoną mobilnością. Problemy z taborem doprowadziły do nałożenia sankcji finansowych na przewoźnika oraz skrócenia okresu obowiązywania umowy. Docelowo, w perspektywie kilku lat, ma zostać wyłoniony nowy operator, który zapewni wyższy standard usług na tej trasie.

Komentarze