Powrót kolei pasażerskiej do Rypina. Regularne połączenia od grudnia 2026 roku obsłuży Arriva
Od grudnia 2026 roku na trasę Rypin–Brodnica powrócą regularne pasażerskie połączenia kolejowe, finansowane przez samorząd województwa kujawsko-pomorskiego.
Przewozy na linii kolejowej nr 33 obsługiwać będzie spółka Arriva, która wygrała przetarg na realizację kursów do 2030 roku.
Rozkład jazdy:
- Która spółka będzie obsługiwać połączenia pasażerskie na trasie Rypin–Brodnica od grudnia 2026 roku?
- Jakie prace infrastrukturalne prowadzone są na linii kolejowej nr 33 oraz nr 208?
- Jakie udogodnienia dla pasażerów wprowadzone zostaną po modernizacji stacji w Rypinie?
Powrót pociągów po remoncie
Przywrócenie ruchu pasażerskiego poprzedza kompleksowy remont infrastruktury, prowadzony na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Gdańska. Na odcinku Rypin–Kretki–Brodnica wymieniane są szyny i podkłady oraz remontowane 32 obiekty inżynieryjne – w tym mosty, wiadukty i przepusty. Dodatkowo modernizowanych jest 17 przejazdów kolejowo-drogowych oraz perony, m.in. w Kretkach.
Jesienią 2025 roku do użytku oddany zostanie nowy przystanek kolejowy Brodnica Południowa. Równolegle trwają prace na linii nr 208 między Jabłonowem Pomorskim a Brodnicą – zakres obejmuje wymianę nawierzchni, remont 41 obiektów inżynieryjnych oraz modernizację trzynastu przejazdów. Przebudowywane są także perony w Brodnicy, Konojadach i Najmowie.
W Rypinie ruszyły przygotowania do budowy nowego peronu oraz modernizacji istniejącego. Zmieniona zostanie wysokość peronów, co poprawi dostępność dla pasażerów. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h, a czas przejazdu na trasie Rypin–Jabłonowo Pomorskie skróci się o około 15 minut.
– Z każdym rokiem siatka regionalnych połączeń kolejowych staje się coraz gęstsza. Do Rypina regularne kursowanie pociągów osobowych wróci po 25 latach przerwy – podkreśla marszałek województwa Piotr Całbecki.
W pierwszym miesiącu po uruchomieniu połączeń (13.12.2026–17.01.2027) obowiązywać będzie specjalna taryfa promocyjna – bilet jednorazowy będzie kosztować 1 zł. Osoby powyżej 65. roku życia zapłacą przez cały okres obowiązywania umowy tylko 4 zł za przejazd.
Na realizację pasażerskich przewozów kolejowych w 2025 roku samorząd województwa przeznaczy 237 mln zł, w tym 31,3 mln zł na dostęp do infrastruktury i opłaty dworcowe. Województwo jest właścicielem trzech czwartych taboru obsługującego połączenia w regionie – to 37 pociągów. W 2027 roku flotę zasili siedem nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych przez Pesę Bydgoszcz – klimatyzowanych, energooszczędnych i w pełni wyposażonych w nowoczesną elektronikę.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze