Powołano spółkę „Lubuski Transport Publiczny”. Nie tylko kolej
Decyzją radnych województwa lubuskiego powstanie nowa, jednoosobowa spółka samorządowa – Lubuski Transport Publiczny sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze.
Uchwałę w tej sprawie radni przyjęli jednogłośnie – poparło ją 28 obecnych na sesji. Nadzwyczajna sesja Sejmiku Województwa Lubuskiego odbyła się 8 grudnia 2025 r., a jej celem było stworzenie podstaw do budowy nowoczesnego, efektywnego i w pełni kontrolowanego przez region systemu transportu publicznego.
Rozkład jazdy:
- Jakie główne zadania ma realizować nowo powołana spółka Lubuski Transport Publiczny w zakresie transportu kolejowego i autobusowego?
- Dlaczego samorząd województwa lubuskiego zdecydował się na stworzenie własnej spółki transportowej zamiast dalszej współpracy z dotychczasowym operatorem?
- Jakie korzyści dla mieszkańców regionu ma przynieść powołanie nowej spółki i jakie inwestycje w infrastrukturę transportową zaplanowano do 2035 roku?
Początek nowej drogi dla transportu publicznego w regionie
Marszałek województwa, Sebastian Ciemnoczołowski, podkreślił, że powołanie spółki jest pierwszym krokiem w długim procesie odbudowy i modernizacji transportu publicznego. Jak zaznaczał, zadaniem spółki będzie nie tylko wdrożenie nowych standardów jakości, lecz także realna walka z wykluczeniem transportowym mieszkańców.
Marszałek zwrócił uwagę, że decyzja ta jest efektem wielomiesięcznych konsultacji, spotkań z ministerstwami i instytucjami kolejowymi oraz analiz potrzeb regionu. W swoim wystąpieniu podkreślił wagę wsparcia parlamentarzystów, szczególnie posła Waldemara Sługockiego, a także radnych województwa i pracowników Departamentu Infrastruktury Transportowej.
Marszałek przedstawił również wizję rozwoju transportu w regionie do 2035 r., wskazując na kluczowe obszary inwestycji, takie jak elektryfikacja linii, modernizacja infrastruktury, odbudowa nieczynnych tras kolejowych oraz tworzenie węzłów przesiadkowych i infrastruktury przyjaznej rowerzystom.
Spółka jako fundament niezależności i jakości usług
Poseł Waldemar Sługocki ocenił powołanie spółki jako krok konieczny i spóźniony o wiele lat. Jego zdaniem własny operator transportu publicznego umożliwi regionowi pełną kontrolę nad jakością usług, efektywnością wydatków oraz planowaniem siatki połączeń – bez konieczności uzależniania się od decyzji centralnych instytucji czy zewnętrznych przewoźników.
Jak mówił poseł, Lubuszanie po raz pierwszy zyskają „gospodarza transportu publicznego” działającego lokalnie, blisko mieszkańców, odpowiedzialnego za jakość i punktualność połączeń. To, jego zdaniem, fundamentalna zmiana w myśleniu o transporcie w regionie.
Za ważny krok w kierunku uniezależnienia regionu od zewnętrznych podmiotów uznał tę decyzję również radny Sławomir Kotylak, podkreślając, że w długiej perspektywie pozwoli ona stworzyć spójny, ekonomiczny i w pełni efektywny system przewozów kolejowych i autobusowych.
Zakres działania nowej spółki
Zgodnie z uchwałą, Lubuski Transport Publiczny będzie realizował zadania własne województwa o charakterze użyteczności publicznej. Do kluczowych obszarów jej działalności należeć będzie:
- organizacja i wykonywanie wojewódzkich oraz międzywojewódzkich przewozów pasażerskich – kolejowych i drogowych,
- tworzenie i rozwój standardów transportu publicznego,
- zarządzanie zintegrowanym systemem informacji pasażerskiej,
- ustalanie taryf, ulg i regulaminów,
- zakup, eksploatacja i modernizacja taboru,
- prowadzenie zaplecza technicznego oraz utrzymanie i serwis taboru.
Decyzja o stworzeniu własnego przewoźnika wynika przede wszystkim z niewystarczającej jakości usług oferowanych dotychczas przez operatora realizującego umowę z województwem. Problemem są przede wszystkim liczne opóźnienia i odwołania pociągów, brak odpowiedniego zaplecza serwisowego oraz przewlekłe procedury zarządcze utrudniające elastyczne działanie.
Jak wskazano w uchwale, aż 63% taboru kolejowego obsługującego region stanowi własność Województwa Lubuskiego, co dodatkowo uzasadnia powołanie podmiotu odpowiedzialnego za jego utrzymanie i eksploatację.
Sprawniejszy, bardziej nowoczesny i ekonomiczny system transportu
Utworzenie wojewódzkiej spółki ma przynieść szereg korzyści – zarówno ekonomicznych, jak i organizacyjnych. Dzięki pełnej kontroli nad operatorem, samorząd będzie mógł szybciej reagować na potrzeby mieszkańców, planować rozwój transportu w sposób długofalowy i efektywny oraz inwestować w nowoczesny tabor i systemy informacyjne.
Nowy model ma również zwiększyć przejrzystość finansowania transportu publicznego oraz poprawić konkurencyjność transportu zbiorowego względem samochodów prywatnych.
Kapitał i finansowanie
Radni zgodzili się na wniesienie do spółki wkładu pieniężnego w wysokości 4 mln zł, obejmującego 4 tysiące udziałów o wartości nominalnej 1 tys. zł każdy. Kapitał ten będzie stanowił podstawę do rozpoczęcia działalności spółki oraz uruchomienia pierwszych inwestycji.
Nowy rozdział w historii lubuskiego transportu
Powołanie spółki Lubuski Transport Publiczny to ważny krok w stronę unowocześnienia i usprawnienia transportu na terenie województwa. Decyzja ta daje regionowi narzędzie do budowania stabilnego, dostępnego i przyjaznego mieszkańcom systemu przewozów, odpowiadającego na wyzwania współczesnej mobilności i potrzebę walki z wykluczeniem transportowym.
Lubuskie wkracza w nową erę – erę własnego, lokalnego operatora transportu publicznego, który ma odpowiadać realnie na potrzeby mieszkańców i zapewniać wysoką jakość usług kolejowych i autobusowych w całym regionie.




Komentarze