Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ponad miliard złotych na rewitalizację linii Jasło – Nowy Zagórz. Szybsze połączenie z Rzeszowa w Bieszczady

inforail
09.08.2025 10:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na rewitalizację linii kolejowej nr 108 z Jasła do Nowego Zagórza. Inwestycja, której koszt przekroczy 1 miliard złotych, ma skrócić czas podróży z Rzeszowa w Bieszczady nawet o pół godziny.

Umowę w imieniu PKP PLK podpisał dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji Mateusz Wanat, a stronę wykonawcy – członek zarządu firmy Porr, Siegfried Weindok. Prace rozpoczną się w listopadzie 2025 roku, a zakończenie zaplanowano na połowę 2029 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie prace obejmuje rewitalizacja linii kolejowej nr 108 z Jasła do Nowego Zagórza?
  2. O ile skróci się czas podróży z Rzeszowa do Zagórza po wybudowaniu łącznika Jedlicze – Szebnie?
  3. Z jakich środków finansowane są inwestycje kolejowe podpisane w piątek na Podkarpaciu?

Zakres prac i harmonogram

Inwestycja obejmuje ponad 70 kilometrów torów. W planach jest przebudowa 10 stacji, modernizacja 18 peronów, remont przejazdów kolejowo-drogowych oraz obiektów inżynieryjnych. Powstanie pięć nowych przystanków, co ma poprawić dostępność transportu kolejowego dla mieszkańców regionu. Po modernizacji pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h.

Linia 108
Umowa na modernizację linii 108/foto: PKP PLK

Nowy łącznik skróci czas podróży

Istotnym elementem przedsięwzięcia jest budowa łącznika Jedlicze – Szebnie, który skróci przejazd z Rzeszowa do Zagórza o około 30 minut. Po jego uruchomieniu podróż z Rzeszowa do Zagórza potrwa 1 godzinę i 40 minut, a z Rzeszowa do Krosna – około 60 minut. Przetarg na realizację łącznika rozstrzygnięto w ubiegłym roku, obecnie trwają prace projektowe.

Znaczenie inwestycji dla regionu

Podczas podpisania umowy członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki podkreślił, że jest to szczególna inwestycja realizowana w wymagającym, górskim terenie, a jej efekty odczują mieszkańcy m.in. Jasła, Krosna, Sanoka i Zagórza. W wydarzeniu wzięli udział także wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl oraz wojewoda Teresa Kubas-Hul.

Przedstawiciele władz zwracali uwagę na strategiczny charakter przedsięwzięcia. – Infrastruktura jest ponad wszelkimi podziałami politycznymi, służy na lata – mówił wiceminister Malepszak. Marszałek Ortyl zaznaczył, że inwestycja wpisuje się w priorytety Unii Europejskiej dotyczące rozwoju ekologicznego transportu kolejowego. Wojewoda Kubas-Hul podkreśliła natomiast, że każda złotówka zainwestowana w regionie przekłada się na rozwój gospodarczy i zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej Podkarpacia.

Kolejna modernizacja na Podkarpaciu

Tego samego dnia podpisano również umowę na modernizację linii kolejowych nr 25, 74 i 78 na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew Narodowa. Wartość tej inwestycji wynosi ponad 900 mln zł.

Oba przedsięwzięcia są finansowane z udziałem środków Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej.

Komentarze