Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ponad 76 mln zł z KPO dla SKM w Trójmieście. Na co zostaną przeznaczone?

inforail
24.10.2025 17:30
0 Komentarzy

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście otrzyma ponad 76,8 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Środki przyznało Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Dzięki inwestycji znacząco poprawi się bezpieczeństwo, komfort podróżnych oraz punktualność pociągów kursujących między Gdańskiem, Sopotem i Gdynią.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konkretnie prace zostaną zrealizowane w ramach modernizacji linii kolejowej nr 250 obsługiwanej przez PKP SKM w Trójmieście?
  2. W jaki sposób wymiana systemów sterowania ruchem i przebudowa przystanków wpłyną na bezpieczeństwo oraz komfort pasażerów?
  3. Jakie korzyści dla mieszkańców Gdańska, Sopotu i Gdyni przyniesie inwestycja finansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności?

Zakres projektu: nowoczesne systemy i modernizacja infrastruktury

Projekt obejmuje kompleksową modernizację ponad 16,5 km linii kolejowej nr 250 oraz przebudowę czterech rozjazdów i dwóch przystanków osobowych.
Największą część przedsięwzięcia stanowi wymiana przestarzałego systemu sterowania ruchem kolejowym z 1978 roku. Nowa, elektroniczna blokada liniowa zostanie zamontowana na szlakach:

  • Gdańsk Oliwa – Sopot oraz stacja Gdańsk Oliwa
  • Sopot – Gdynia Orłowo
  • Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Oliwa
  • Gdynia Orłowo – Gdynia Główna

Nowoczesny system zapewni bezpieczniejsze prowadzenie ruchu oraz umożliwi większą częstotliwość kursowania pociągów. Pozwoli też szybciej przekierować składy w przypadku awarii, a w przyszłości – zamontować system ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem).

Pociąg SKM
Pociąg SKM

Przebudowa stacji Gdańsk Oliwa

W ramach inwestycji rozbudowano stację Gdańsk Oliwa, gdzie powstały cztery nowe rozjazdy. Dzięki nim utworzono pełne przejście rozjazdowe na szlaku Gdańsk Oliwa – Sopot. Umożliwi to:

  • skrócenie czasu przejazdu między Gdańskiem Oliwą a Sopotem z 7 do 5 minut
  • płynniejsze prowadzenie pociągów w obu kierunkach
  • zwiększenie przepustowości torów nawet w czasie prac modernizacyjnych
  • poprawę niezawodności oraz bezpieczeństwa

Nowoczesne przystanki SKM

Dzięki dofinansowaniu zmodernizowane zostaną także dwa przystanki: SKM Gdańsk Stocznia i SKM Gdynia Stocznia Uniwersytet Morski. W ramach prac powstaną:

  • nowe dojścia dla osób z ograniczoną mobilnością
  • windy i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami
  • nowe wiaty, elementy małej architektury oraz nawierzchnie peronów

Dzięki temu przystanki będą bardziej dostępne i komfortowe dla wszystkich podróżnych, w tym osób starszych, rodziców z dziećmi oraz pasażerów z niepełnosprawnościami.

Efekt: nowoczesna i punktualna kolej metropolitalna

Po zakończeniu prac pasażerowie zyskają:

  • więcej pociągów w godzinach szczytu
  • mniej opóźnień
  • lepszą obsługę w sytuacjach awaryjnych
  • wyższy standard przystanków i infrastruktury

Nowoczesna SKM to inwestycja nie tylko w komfort pasażerów, ale także w rozwój metropolii trójmiejskiej. Projekt stanowi kolejny krok w kierunku bezpiecznego i ekologicznego transportu publicznego, który wspiera CUPT. Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi 94,5 mln zł, z czego ponad 76,8 mln zł stanowi dofinansowanie z KPO.

Komentarze