Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Półwysep Helski z drugim pociągiem kategorii EIC

inforail
16.10.2025 12:30
0 Komentarzy

Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail.pl PKP Intercity zaprezentowało założenia nowego rozkładu jazdy, który wejdzie w życie w połowie grudnia 2025 roku.

Nadchodzący sezon przyniesie wiele nowości w ofercie przewoźnika – zarówno dla podróżnych z północy, jak i południa Polski. Wśród nich znalazło się długo oczekiwane połączenie Pendolino z Trójmiasta do Zakopanego, nowe trasy wakacyjne nad Bałtyk oraz zwiększona liczba ekspresów z Pomorza do Warszawy i Krakowa.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie uruchomienie połączenia Pendolino z Trójmiasta do Zakopanego?
  2. W jaki sposób modernizacja linii kolejowej nr 202 wpłynie na skrócenie czasu podróży między Gdynią a Słupskiem?
  3. Czy nowe połączenia sezonowe, takie jak EIP z Bielska-Białej do Ustki czy EIC Kaszub z Krakowa na Hel, mogą stać się stałym elementem siatki PKP Intercity?

Pendolino w Tatry – nowe połączenie z Trójmiasta do Zakopanego

Od połowy grudnia pociągi kategorii Express InterCity Premium (EIP) po raz pierwszy w historii pojadą z Gdańska do Zakopanego. Popularne Pendolino umożliwi bezpośredni przejazd między Bałtykiem a Tatrami w czasie 7 godzin i 1 minuty. Po drodze skład zatrzyma się m.in. w Warszawie i Krakowie, oferując komfortową podróż bez konieczności przesiadek. W sezonie letnim relacja zostanie dodatkowo wydłużona do Kołobrzegu, co połączy południe Polski z dwoma najpopularniejszymi kurortami – Zakopanem i nadmorskim uzdrowiskiem. To rozwiązanie ma ułatwić planowanie podróży zarówno zimowych, jak i wakacyjnych.

Z Bielska-Białej do Ustki – nowe Pendolino nad morze

Kolejną nowością będzie bezpośredni kurs EIP z Bielska-Białej do Ustki. To pierwsze połączenie tego typu, które połączy województwo śląskie z Pomorzem Środkowym pociągiem najwyższej klasy. Dzięki wydłużeniu dotychczasowej relacji z Gdyni, podróżni z południa kraju będą mogli wygodnie dotrzeć Pendolino do jednej z najbardziej popularnych nadmorskich miejscowości w Polsce.

Pociąg EIC na Półwyspie Helskim
Pociąg EIC na Półwyspie Helskim

Więcej pociągów ekspresowych i nowych tras

Nowy rozkład PKP Intercity zakłada gęstszą siatkę połączeń ekspresowych z Trójmiasta i Pomorza Środkowego. Od grudnia pasażerowie skorzystają z 15 par pociągów do Warszawy – od wczesnego rana do wieczora, co godzinę między 5:30 a 19:30. Najszybsze składy pokonają trasę w 2 godziny i 25 minut. Wzrośnie także liczba połączeń między Gdynią a Krakowem – z 7 do 9 par dziennie. Częściej będą kursować pociągi EIC Morskie Oko relacji Gdynia – Zakopane. Codzienną częstotliwość zyska także IC Lazur, który latem połączy Łódź z Ustką przez Warszawę i Trójmiasto. Nowością w siatce będzie pociąg IC Kuter z Gdyni do Warszawy oraz rozszerzona oferta pociągu IC Zatoka, który pojedzie do Łodzi przez Poznań, Wrocław, Opole i Częstochowę. Zmienioną trasą kursować będzie TLK Małopolska, dzięki czemu Radom zyska kolejne bezpośrednie połączenie z Gdynią. Dodatkową atrakcją dla turystów będzie wakacyjny pociąg EIC Kaszub, który połączy Kraków z Półwyspem Helskim. To drugie połączenie tej kategorii, obok EIC Jantar. Z kolei podróżni z Pomorza Środkowego skorzystają z całorocznego połączenia do Krakowa dzięki wydłużeniu relacji pociągu IC Gwarek, obecnie kursującego między Ustką a Katowicami.

Nowe przystanki i zmienione trasy pociągów

Od grudnia nocny pociąg IC Baltic Express zatrzyma się dodatkowo na stacjach Toruń Główny i Iława Główna, co zapewni bezpośrednie połączenie tych miast z Pragą i Trójmiastem. Na zmodernizowaną linię kolejową nr 38 wrócą pociągi IC Rybak i TLK Biebrza, które zatrzymają się w Giżycku, Kętrzynie i Korszach. W wakacje do Pisza przez Szczytno i Ruciane-Nidę pojedzie pociąg IC Stańczyk, a poza sezonem kursować będzie w relacji Szczecin – Olsztyn.

Modernizacja linii nr 202 i tymczasowe utrudnienia

PKP Intercity dostosowuje nowy rozkład do prowadzonych inwestycji infrastrukturalnych. Modernizacja linii nr 202 (Gdynia – Słupsk) to jedno z największych przedsięwzięć kolejowych na Pomorzu. Po zakończeniu prac na odcinkach Lębork – Słupsk oraz Gdynia Główna – Lębork, czas przejazdu skróci się o około 15 minut, a komfort obsługi podróżnych w Słupsku znacząco wzrośnie. Na odcinku Lębork – Słupsk powstanie drugi tor, co zwiększy przepustowość i pozwoli na wprowadzenie większej liczby pociągów. W związku z prowadzonymi robotami od lutego do 13 czerwca 2026 roku na odcinkach Słupsk – Sławno oraz Sławno – Ustka kursować będzie zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA).

Rozkład 2025/2026 – więcej komfortu i połączeń

Nowy rozkład jazdy PKP Intercity to połączenie modernizacji infrastruktury z rosnącymi oczekiwaniami pasażerów. Przewoźnik zapowiada nie tylko więcej tras i lepszą częstotliwość, ale też rozwój oferty klasy premium – m.in. Pendolino – na nowych kierunkach. Połączenie Gdańska z Zakopanem to symboliczny krok w stronę integracji turystycznych regionów Polski. Dzięki nowym pociągom, modernizowanym liniom i coraz lepszej organizacji ruchu, podróże koleją mają być szybsze, bardziej komfortowe i atrakcyjne cenowo – zarówno dla turystów, jak i codziennych pasażerów.

Komentarze