Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

POLREGIO uruchamia specjalistyczne centrum serwisowe w Olsztynie. To oszczędność i nowe możliwości

inforail
01.08.2025 14:45
0 Komentarzy

Z dniem 1 sierpnia 2025 r. POLREGIO oficjalnie uruchomiło nowe centrum serwisowe w Olsztynie, które będzie obsługiwało spalinowe pojazdy kolejowe na poziomach przeglądów technicznych od P3 do P5.

Inwestycja ta jest częścią nowej strategii spółki, która zakłada rozwój własnych kompetencji technicznych oraz poszerzenie zakresu działalności na rynek komercyjny.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy dokładnie rozpocznie się pełna działalność serwisowa nowego centrum w Olsztynie?
  2. Czy POLREGIO planuje kolejne inwestycje w podobne punkty serwisowe w innych regionach kraju?
  3. Jakie korzyści finansowe przewiduje spółka dzięki ograniczeniu współpracy z zewnętrznymi podmiotami serwisowymi?
Warmińsko-mazurski skład spalinowy
Warmińsko-mazurski skład spalinowy

Współpraca z PKP S.A. i PKP CargoTabor

Nowe centrum powstało dzięki współpracy POLREGIO z dwiema spółkami z Grupy PKP. PKP S.A. udostępniła nieruchomość, natomiast PKP CargoTabor przekazała wyposażenie hali, w tym specjalistyczną infrastrukturę techniczną.

– Współpraca z POLREGIO pozwala na płynne przejęcie nieruchomości dotychczas wykorzystywanej przez spółki Grupy CARGO i jej ponowne zagospodarowanie przez przewoźnika pasażerskiego. Zależy nam, aby kolejowe nieruchomości nadal służyły działalności związanej z transportem kolejowym – mówi Andrzej Bułczyński, członek zarządu PKP S.A. ds. nieruchomości.

Aktualnie POLREGIO korzysta z nieruchomości na podstawie czasowej umowy dzierżawy, jednak zawarcie docelowej umowy planowane jest na najbliższe miesiące.

Techniczne przygotowania i nowoczesna infrastruktura

Choć uruchomienie centrum miało miejsce 1 sierpnia, to w pierwszym etapie prowadzone będą prace przygotowawcze do rozpoczęcia pełnej działalności serwisowej. Linia techniczna ma zostać uruchomiona jesienią 2025 roku.

Nowe centrum będzie funkcjonować na terenie o powierzchni ponad 4,6 hektara. Wyposażenie obejmuje m.in. suwnice, dźwigi, komory do czyszczenia oraz stanowiska do przeglądów zestawów kołowych. Punkt Utrzymania Taboru będzie realizował zarówno podstawowe naprawy, jak i najbardziej zaawansowane przeglądy techniczne.

– Ściśle zaplanowaliśmy rozwój tej inicjatywy w nadchodzących latach. Uruchomienie olsztyńskiego centrum serwisowego to nie tylko oszczędność dla POLREGIO, ale również samorządów województw. To też otwarcie drogi do pozyskiwania przychodów z rynku komercyjnego i jeszcze efektywniejszego wykorzystywania zasobów spółki – podkreśla Krzysztof Pietrzykowski, prezes POLREGIO.

Przeglądy P3–P5 – od diagnostyki po pełną regenerację

Centrum umożliwi wykonywanie przeglądów i napraw na poziomach P3–P5. Każdy z tych poziomów oznacza inny zakres zaawansowania prac:

  • P3 – diagnostyka i drobne naprawy,
  • P4 – kompleksowe działania serwisowe przywracające parametry eksploatacyjne,
  • P5 – pełna regeneracja lub wymiana podzespołów, przywracająca pojazdom pierwotne parametry konstrukcyjne.

To oznacza, że olsztyńska placówka stanie się jednym z nielicznych punktów serwisowych POLREGIO zdolnych do wykonywania tak zaawansowanych prac.

Wzmocnienie kompetencji i szansa dla rynku

Obecnie POLREGIO posiada ponad 30 punktów serwisowych w całej Polsce – m.in. w Iławie, Skarżysku-Kamiennej i Toruniu. Jednak tylko kilka z nich oferuje przeglądy na poziomie P4 i P5. Włączenie Olsztyna do tej grupy znacząco wzmacnia kompetencje spółki, zwłaszcza w zakresie obsługi spalinowych zespołów trakcyjnych, które nadal są niezbędne – ponad 30 proc. sieci kolejowej w Polsce nie jest zelektryfikowana.

– POLREGIO posiada wieloletnie doświadczanie w utrzymaniu i przeglądach pojazdów elektrycznych, choć również spalinowych. Rozwijamy nasze kompetencje w zakresie utrzymania nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych – m.in. w Toruniu i Skarżysku-Kamiennej wykonujemy już ich przeglądy do poziomu P4. Teraz przychodzi kolej na rozszerzenie skali zadań dla pojazdów dieslowskich, a Olsztyn i możliwości pozyskania tej lokalizacji we współpracy ze spółkami Grupy PKP oraz umożliwienie powrotu do pracy fachowców tamtejszego oddziału CargoTabor dały nam asumpt do opracowania koncepcji rozwoju w obszarze pojazdów dieslowskich, choć nie tylko. Dziś z radością otwieramy działalność Punktu Utrzymania Taboru Olsztyn II – mówi Wojciech Dinges, wiceprezes POLREGIO.

Pierwszy pojazd już czeka

Pierwszym pojazdem, który trafi do obsługi w nowym punkcie, będzie spalinowy zespół trakcyjny kursujący na trasach w województwie podlaskim. To otwiera drogę do stałego wykorzystania nowej bazy dla floty obsługującej wschodnią i północno-wschodnią część Polski.

Komentarze