Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polregio: Finanse pod lupą

inforail
26.06.2025 13:30
0 Komentarzy

20 czerwca 2024 roku POLREGIO powołano nowy Zarząd największego pasażerskiego przewoźnika kolejowego w Polsce.

Spółka podsumowuje intensywny czas reorganizacji, modernizacji i wdrażania usprawnień.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kluczowe działania naprawcze podjął nowy Zarząd POLREGIO w pierwszym roku swojej pracy?
  2. Jakie nieprawidłowości wykazały audyty przeprowadzone w spółce, w tym w centrali i regionach?
  3. W jaki sposób poprawa transparentności i kontrola kosztów wpłynęły na sytuację finansową i odbudowę zaufania do POLREGIO?
Pociąg Polregio

Audyty, transparentność i finanse

– Rocznica powołania to dobra okazja do podsumowań. Za nami wiele wyzwań, z których część była naprawdę trudna. Wyzwań nie brakuje też przed nami. Najważniejsze jest jednak to, że udało nam się odbudować dialog, wdrożyć rozwiązania realnie poprawiające sytuację na kolei regionalnej i przywrócić wiarę w to, że da się przezwyciężyć niemoc, która paraliżowała POLREGIO przez długie lata – mówi prezes Zarządu POLREGIO Krzysztof Pietrzykowski.Szczególnie istotne były dla nowego Zarządu działania w regionach, gdzie jakość przewozów wymagała pilnej poprawy. – Jesteśmy świadomi tego, ile pracy jest jeszcze przed nami, ale roczny bilans pokazuje, że warto konsekwentnie realizować przyjęte cele. Dziękuję wszystkim pracownikom, którzy byli częścią tego procesu. Działamy dalej – dodaje prezes Pietrzykowski.

Jak podkreśla prezes Zarządu POLREGIO Krzysztof Pietrzykowski: by przywrócić spółce właściwy kierunek rozwoju, konieczne było najpierw rzetelne zbadanie jej kondycji i rozliczenie przeszłości. Kluczowe znaczenie miał audyt procesu ubiegania się o środki z Krajowego Planu Odbudowy. Wykazał on, że wskutek błędów ówczesnego Zarządu z lat 2022–2023 POLREGIO utraciło szansę na unijne dofinansowanie zakupu niemal stu nowych pojazdów – jeszcze zanim przewoźnik rozpoczął starania o środki. Wadliwe umowy ramowe znalazły się na szczycie listy uchybień. 

– Pierwsze miesiące naszej pracy ujawniły szereg rażących zaniedbań narosłych przez lata. Szczegółowe audyty, zarówno w centrali, jak i w regionach, wykazały m.in. nie zawsze właściwe zarządzanie procesem napraw taboru, przerost wydatków na marketing, usługi doradcze, a także nietrafione decyzje, które szkodziły spółce i jej pracownikom – wylicza Pietrzykowski. 

Działania naprawcze rozpoczęły się już w pierwszych tygodniach pracy nowego Zarządu. Obejmowały reorganizację centrali, której celem było zwiększenie efektywności i ograniczenie kosztów, a także powołanie – dotąd nieistniejącej – komórki ds. pozyskiwania funduszy unijnych. Zbędne, kosztowne umowy marketingowe i doradcze zostały natychmiast wypowiedziane – ich łączna wartość sięgała nawet 200 tys. zł miesięcznie. W przypadku wykrytych nieprawidłowości, w działalności centrali spółki oraz lubuskiego zakładu, Zarząd skierował zawiadomienia do prokuratury.

Pomimo odziedziczonych problemów POLREGIO nie tylko utrzymało płynność finansową na bezpiecznym poziomie, ale również zakończyło rok z dodatnim wynikiem. Przywrócenie transparentności oraz realna kontrola kosztów pozwoliły rozpocząć odbudowę zaufania zarówno wśród partnerów samorządowych, jak i pasażerów. 

– Obecnie spółka konsekwentnie realizuje politykę otwartości i odpowiedzialności finansowej, a transparentność działań Zarządu – wobec właścicieli, organizatorów, pasażerów i samych pracowników – oraz ścisła kontrola wydatków stały się fundamentem zmian w zarządzaniu POLREGIO – podkreśla wiceprezes Wojciech Dinges.

Stabilność umów i nowe relacje z samorządami

Zarząd spółki znacząco poprawił relacje i rozwinął współpracę z samorządami wojewódzkimi. Przykładem jest nowa pięcioletnia (2026–2030) umowa z Województwem Podlaskim o wartości blisko 400 mln zł. Umowa, zawarta 21 listopada 2024 roku, obejmuje wykonanie około 12,5 mln pociągokilometrów na dziewięciu trasach, także z połączeniami do sąsiednich regionów. To istotny krok w kierunku przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Warto podkreślić, że była to pierwsza w Polsce umowa podpisana w ramach przetargu przeprowadzonego zgodnie z zasadami IV Pakietu Kolejowego, czyli na w pełni konkurencyjnych warunkach.

W ostatnich 12 miesiącach rozwinięto również współpracę z największymi ośrodkami miejskimi i aglomeracjami – podpisano trzy umowy integrujące pod względem taryfowo-biletowym transport publiczny - drogowy i szynowy - we Wrocławiu, Szczecinie i Kielcach. 

Kontynuujemy dobrą współpracę taryfową z PKA i ZTM w Rzeszowieposzerzyliśmy także zakres współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, również w kontekście trwającej przebudowy katowickiego węzła kolejowego - dodaje Wojciech Dinges. 

Kierunek: przyszłość

Ostatnie 12 miesięcy było czasem pracy u podstaw – często niewidocznej z perspektywy pasażera. Nowy Zarząd skupił się na rozwiązywaniu realnych problemów, wzmocnieniu dialogu z samorządami i wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań w zarządzaniu transportem regionalnym. Priorytetem jest podkreślanie znaczenia rozwoju kolei regionalnej i przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, zwłaszcza w obliczu wyzwań, w tym finansowych, stojących przed tym sektorem.

Nie wszystkim wyzwaniom udało się jeszcze stawić czoło w pełni – transformacja tak dużego podmiotu wymaga czasu i konsekwencji. Jednak zmiany w kluczowych obszarach, inwestycje i podnoszenie jakości usług – mimo niełatwych okoliczności – wyraźnie wskazują na postęp. Przed spółką kolejne projekty i dalsza praca nad zrównoważonym rozwojem.

– Rynek przewozów regionalnych w kolejnych latach będzie podlegać sporym zmianom, m.in. w związku z IV Pakietem Kolejowym. Intensywnie przygotowujemy się do nowych wyzwań. Rozpoczęliśmy reorganizację, aby wyrwać POLREGIO z marazmu i wprowadzić ducha XXI wieku. Nowa strategia i udoskonalenie modelu biznesowego, połączone z zewnętrznym wsparciem finansowym, mogą uczynić z POLREGIO silną, polską markę, gotową do konk

Komentarze