Połączenia kolejowe Ełk–Giżycko pozostaną po wakacjach
Połączenia pasażerskie na trasie Ełk–Giżycko, które pierwotnie miały funkcjonować tylko do końca sierpnia, będą kontynuowane także po wakacjach – poinformował Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Decyzja ta została podjęta w związku z trwającym remontem linii kolejowej nr 38 i koniecznością zapewnienia mieszkańcom regionu dostępu do transportu kolejowego.
Rozkład jazdy:
- Jak długo będą utrzymywane połączenia kolejowe na trasie Ełk–Giżycko w związku z modernizacją linii nr 38?
- Od kiedy pasażerowie mogą liczyć na dodatkowe czwarte połączenie wahadłowe Ełk–Giżycko?
- Kiedy planowane jest zakończenie wszystkich prac modernizacyjnych na odcinku Giżycko–Korsze i pełne uruchomienie linii?
Wahadła zamiast pełnej trasy
Od 18 czerwca kursują pociągi wahadłowe na odcinku Ełk–Giżycko. Rozwiązanie to wprowadzono z powodu modernizacji linii kolejowej nr 38, która łączy Ełk, Giżycko i Korsze. Pasażerowie jadący od strony Olsztyna przez Korsze nadal korzystają z autobusowej komunikacji zastępczej, ponieważ na tym odcinku prace nie pozwalają jeszcze na przejazd pociągów.
Pierwotnie samorząd zapowiadał, że połączenia kolejowe będą działać jedynie do końca sierpnia, jednak władze regionu zdecydowały o ich przedłużeniu – aż do momentu pełnego przywrócenia przejezdności linii 38.
Nowe kursy od końca sierpnia
Od 31 sierpnia do końca obowiązywania obecnego rozkładu jazdy liczba połączeń na trasie Ełk–Giżycko wzrośnie. Urząd marszałkowski uruchomi dodatkowy, czwarty pociąg wahadłowy, dzięki czemu pasażerowie będą mieli do dyspozycji dziewięć połączeń regionalnych: pięć w komunikacji zastępczej (Olsztyn–Korsze–Giżycko) oraz cztery w relacji Ełk–Giżycko.
W planach jest także uruchomienie bezpośrednich połączeń Olsztyn–Korsze–Ełk od nowego rozkładu jazdy, który zacznie obowiązywać 14 grudnia 2025 r. Pociągi mają wrócić na linię 38 na odcinku Korsze–Giżycko po oddaniu torów do eksploatacji, choć jeszcze bez elektryfikacji.
Harmonogram prac PKP PLK
PKP Polskie Linie Kolejowe planują zakończenie prac na odcinku Giżycko–Korsze w połowie 2026 r., tak aby przewoźnicy mogli korzystać z niego od marca 2026 r. Niewykluczone jednak, że udostępnienie infrastruktury nastąpi już w grudniu 2025 r., jeśli tempo prac zostanie utrzymane.
Na razie będą to połączenia obsługiwane trakcją spalinową. Ruch pociągów elektrycznych będzie możliwy dopiero po uzyskaniu zgody Urzędu Transportu Kolejowego na eksploatację podsystemu „Energia”.
Docelowa modernizacja
Po zakończeniu wszystkich robót modernizacyjnych i elektryfikacyjnych linia nr 38 umożliwi prowadzenie ruchu pasażerskiego z prędkością do 160 km/h, czyli dwa razy szybciej niż przed rozpoczęciem inwestycji. Czas przejazdu z Ełku do Olsztyna skróci się o około 50 minut. Pociągi towarowe będą mogły rozwijać prędkość do 120 km/h.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze