Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pociągi wrócą tu po 30 latach. Dwie ważne inwestycje kolejowe

inforail
05.09.2025 14:30
0 Komentarzy

W czerwcu 2026 roku mieszkańcy Łomży po raz pierwszy od ponad 30 lat będą mogli skorzystać z pociągów pasażerskich. Trwają intensywne prace budowlane na linii kolejowej Śniadowo – Łomża, które umożliwią powrót kolei do tego ważnego miasta Podlasia.

Na nowej stacji w Łomży powstaną dwa perony i cztery tory. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h, a podróż do Białegostoku zajmie około 1 godziny i 35 minut. Obecnie na 17-kilometrowym odcinku zdemontowano stare tory, w Konarzycach i Kozikach budowane są perony, a w samej Łomży ułożono pierwsze rozjazdy.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy mieszkańcy Łomży będą mogli skorzystać z pierwszych pociągów pasażerskich po ponad 30 latach przerwy?
  2. Jakie prędkości i czasy przejazdu mają być docelowo osiągnięte na trasie Poznań – Gorzów Wielkopolski?
  3. Jaka jest całkowita wartość Programu Kolej Plus i w jakiej proporcji finansowany jest przez PKP PLK oraz samorządy?
Linia kolejowa w woj. lubuskim
Linia kolejowa w woj. lubuskim/foto: PKP PLK

Co w ramach inwestycji?

Inwestycja obejmuje budowę nowych przystanków – Koziki, Konarzyce i Mężenin, a także kilometrowej łącznicy w Śniadowie, która pozwoli pociągom wjeżdżać do Łomży bez zmiany kierunku. Pełna modernizacja trasy do Łap (ok. 60 km) zakończy się w 2029 roku.

Całkowita wartość prac to blisko 329 mln zł, z czego 15 proc. współfinansuje Samorząd Województwa Podlaskiego.

Powrót kolei w województwie lubuskim

Kolej wróci także na odcinek Gorzów Wielkopolski – Międzychód, gdzie połączenia zostały zawieszone ponad 30 lat temu. PKP PLK podpisały umowę wartą blisko 20 mln zł na prace projektowe w ramach rewitalizacji tej linii.

Nowa infrastruktura umożliwi docelowo przejazdy z prędkością 160 km/h i pozwoli na elektryfikację trasy. Najszybsze pociągi pokonają odcinek Poznań – Gorzów Wielkopolski w 78 minut, a podróż między Międzychodem a Gorzowem zajmie około pół godziny – dwa razy szybciej niż w latach 90.

Na trasie pojawią się nowe przystanki, m.in. w Wierzbnie, Rokitnie, Goraju, Przytocznej oraz w Gorzowie Wielkopolskim (Zakanale, Zachód, Strefa Ekonomiczna).

Program Kolej Plus – walka z wykluczeniem komunikacyjnym

Oba projekty są realizowane w ramach Programu Kolej Plus, którego celem jest uzupełnienie sieci kolejowej i likwidacja wykluczenia komunikacyjnego.

„Modernizujemy linię kolejową do Łomży, podpisaliśmy też umowę na projekt rewitalizacji linii między Gorzowem Wielkopolskim a Międzychodem. To 2 z łącznej puli 35 projektów, które wielu mieszkańcom kraju umożliwią ponowną podróż pociągiem” – podkreślił Piotr Wyborski, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Program Kolej+ ma wartość około 13,2 mld zł. Z tej kwoty 11,2 mld zł pochodzi z dokapitalizowania PKP PLK, a około 2 mld zł z wkładu samorządów. Inwestycje mogą być współfinansowane w 85 proc. z budżetu programu i w minimum 15 proc. z budżetów samorządowych.

Korzyści dla mieszkańców i gospodarki

Dzięki Kolej+ dostęp do transportu kolejowego zyskają miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które przez lata były pozbawione połączeń. Inwestycje w Łomży i w lubuskim poprawią komunikację regionalną i międzywojewódzką, zwiększą atrakcyjność gospodarczą regionów, a także przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa drogowego poprzez przeniesienie części transportu towarowego na tory.

Komentarze