Pociągi wracają na trasę Giżycko – Korsze. Modernizacja linii nr 38 wchodzi w decydującą fazę
Po dwóch latach intensywnych prac modernizacyjnych mieszkańcy Mazur ponownie skorzystają z połączeń kolejowych na trasie Giżycko – Korsze, a już za kilkanaście dni podróżni będą mogli dojechać pociągiem dalej – do Olsztyna.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. finalizują kluczowe inwestycje, które zmieniają oblicze transportu w krainie Wielkich Jezior Mazurskich. Modernizacja i elektryfikacja linii nr 38 to projekt o ogromnej skali – jego łączna wartość wynosi 1,8 mld zł netto, a znacząca część środków pochodzi z funduszy unijnych.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla mieszkańców i turystów przyniesie przywrócenie połączeń kolejowych na trasie Giżycko – Korsze po dwóch latach modernizacji?
- W jaki sposób modernizacja i elektryfikacja linii nr 38 wpłyną na czas przejazdu między Ełkiem, Giżyckiem, Korszami i Olsztynem?
- Jakie najważniejsze inwestycje infrastrukturalne wykonano na odcinku Ełk – Giżycko i jakie jeszcze prace pozostają do zakończenia?
14 grudnia pociągi wracają na trasę Giżycko – Korsze
Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągi po raz pierwszy od dwóch lat pojadą modernizowanym odcinkiem Giżycko – Korsze. Co ważne, stanie się to przed pierwotnie założonym terminem, co podkreśla sprawność prowadzonych robót.
Na podróżnych czekają całkowicie nowe lub przebudowane perony na stacjach i przystankach:
- Wilkasy-Niegocin,
- Sterławki Małe,
- Sterławki Wielkie,
- Martiany,
- Kętrzyn,
- Nowy Młyn,
- Linkowo,
- Tołkiny oraz
- Korsze.
Na linię wyjadą pociągi spalinowe, a po uzyskaniu dopuszczenia podsystemu „Energia” od UTK – również składy elektryczne. W kolejnych miesiącach na stacjach wykonywane będą jeszcze roboty przy torach bocznych, drogach dojazdowych, przejazdach kolejowo-drogowych oraz prace porządkowe. Zakończenie pełnego zakresu robót między Giżyckiem a Korszami zaplanowano na połowę 2026 roku.
Końcówka prac na odcinku Ełk – Giżycko. Pociągi już jadą 160 km/h
Na odcinku Ełk – Giżycko modernizacja jest na finiszu. Pociągi wróciły tam na tory już w czerwcu, a we wrześniu po raz pierwszy w historii Mazur pojawiły się składy elektryczne. Trwa budowa dwóch mijanek – w Woszczelach i Siedliskach – które poprawią przepustowość linii. Oddanie ich do użytku przewidziano na grudzień.
Od 14 grudnia, po zakończeniu wszystkich prac głównych, najszybsze pociągi na trasie Ełk – Giżycko będą mogły jechać z prędkością do 160 km/h.
49 km nowych torów, nowe wiadukty i bezpieczniejsze przejazdy
Na odcinku Ełk – Giżycko przebudowano i zelektryfikowano 49 km torów. Komfort podróży zwiększyły zupełnie nowe perony w:
- Giżycku,
- Starych Juchach,
- Wydminach,
- Siedliskach,
- Woszczelach.
Nowoczesne urządzenia sterowania ruchem zapewniają sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu. Przebudowano 59 obiektów inżynieryjnych oraz 24 przejazdy kolejowo-drogowe, znacząco podnosząc poziom bezpieczeństwa. Wybudowano również dwa nowe wiadukty – w Giżycku i Wydminach – oraz przejście podziemne przy ul. Unii Europejskiej w Giżycku.
Szybsze podróże i lepszy dostęp do kolei
Efektem tych inwestycji jest przede wszystkim:
- lepsza dostępność kolei w całym regionie,
- mniejsze oddziaływanie transportu na środowisko,
- szybsze i wygodniejsze połączenia.
Po zakończeniu prac na całej trasie Ełk – Giżycko – Korsze – Olsztyn pociągi pokonają ją poniżej 2 godzin, czyli o około 50 minut szybciej niż przed modernizacją.
Finansowanie inwestycji
Koszt modernizacji odcinka Ełk – Giżycko wynosi:
- 658 mln zł netto (809 mln zł brutto),
z czego znaczną część stanowią środki unijne z POIiŚ oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.
Koszt prac na odcinku Giżycko – Korsze to:
- 876 mln zł netto (1,077 mld zł brutto),
współfinansowane z funduszy unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Dodatkowo w ramach projektu powstanie pięć podstacji trakcyjnych do zasilania sieci trakcyjnej. Wartość tego zadania wynosi 233 mln zł netto (286 mln zł brutto), a jego zakończenie zaplanowano na III kwartał 2026 roku.







Komentarze