Pociągi pojadą szybciej Nadodrzanką
Pociągi będą poruszać się szybciej na linii kolejowej "Nadodrzanka". Na ponad 200-kilometrowym odcinku trasy, przebiegającym przez województwa lubuskie i zachodniopomorskie, zaplanowano wymianę szyn oraz remont rozjazdów. W rezultacie pociągi będą mogły osiągać prędkość do 140 km/h.
W związku z tym ogłoszono dwa przetargi na realizację prac, które zostaną sfinansowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Zakończenie inwestycji planowane jest na drugą połowę 2026 roku.
Rozkład jazdy:
- Jakie prace modernizacyjne zostaną przeprowadzone na linii kolejowej „Nadodrzanka” i jakie korzyści przyniosą pasażerom oraz przewoźnikom towarowym?
- W jaki sposób planowane roboty budowlane zostaną zorganizowane, aby minimalizować wpływ na bieżący ruch kolejowy?
- Jakie znaczenie dla transportu krajowego i międzynarodowego ma linia kolejowa „Nadodrzanka” w kontekście jej włączenia do sieci TEN-T?
Zakres prac
Modernizacja obejmie odcinki linii kolejowej Wrocław – Szczecin (nr 273) oraz Szczecin – Świnoujście (nr 401). Po zakończeniu prac usunięte zostaną obowiązujące obecnie ograniczenia prędkości, wynikające ze stanu technicznego torów. Dzięki temu pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 140 km/h, co na niektórych odcinkach oznacza dwukrotne zwiększenie prędkości w porównaniu do obecnych parametrów (obecnie prędkość na linii wynosi od 60 do 120 km/h). Modernizacja torów poprawi płynność ruchu kolejowego, a także zwiększy przepustowość trasy, co pozwoli na obsługę większej liczby pociągów, w tym składów towarowych kierujących się do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Prace obejmą wymianę torów na wybranych odcinkach, a łącznie modernizowane będzie 250 km torów (około 230 km na "Nadodrzance" oraz blisko 20 km na trasie Szczecin – Świnoujście). Zostanie oczyszczona i uzupełniona podsypka, co wpłynie na stabilizację torów. Punktowa wymiana szyn obejmie m.in. odcinki Wróblin Głogowski – Bytom Odrzański, Kostrzyn – Namyślin, Mieszkowice – Godków, stacje Krzywin Gryfiński, Daleszewo oraz odcinek Mokrzyca Wielka – Warnowo. Prace będą obejmować również regulację sieci trakcyjnej oraz remont rozjazdów, co pozwoli na płynniejszą zmianę toru jazdy, m.in. na stacjach Bytom Odrzański, Nowa Sól, Niedoradz, Budachów oraz Kostrzyn.
W ramach inwestycji ogłoszono przetargi na dwa zadania: "Zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 273 od km 116,000 do km 285,000" oraz "Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn. Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinku granica IZ w km 285,000 do Szczecin Podjuchy w km 346,358 oraz prace na linii kolejowej nr 401 na odcinku Szczecin Dąbie SDB w km -0,636 do Lubiewo w km 88,100". Inwestycja jest częścią projektu "Prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E-59" i będzie realizowana w formule "projektuj i buduj" w ramach KPO. Planowane podpisanie umowy z wykonawcami nastąpi w trzecim kwartale 2025 roku. Po opracowaniu szczegółowej dokumentacji zasadnicze prace rozpoczną się jesienią 2025 roku, a cała inwestycja ma zostać zakończona w drugiej połowie 2026 roku.
W ramach przetargów przewidziano również możliwość rozszerzenia zakresu inwestycji w przypadku zapewnienia dodatkowego finansowania. Dodatkowe prace mogłyby obejmować modernizację systemu sterowania ruchem kolejowym oraz montaż nowych urządzeń przejazdowych, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym.
Aby modernizacja nie wpłynęła negatywnie na ruch kolejowy, zaplanowano jej realizację w sposób minimalizujący utrudnienia. Prace będą prowadzone naprzemiennie na jednym torze, a następnie na torze sąsiednim, co pozwoli na zachowanie planowego rozkładu jazdy przy jednoczesnym przestrzeganiu procedur bezpieczeństwa.
Linia "Nadodrzanka" stanowi kluczowy szlak transportowy, zwłaszcza w ruchu towarowym, łącząc Wrocław ze Szczecinem i przebiegając wzdłuż rzeki Odry. Trasa liczy ponad 350 km i pięciokrotnie przecina Odrę: przed Brzegiem Dolnym i Ścinawą, za Czerwieńskiem oraz dwukrotnie w Szczecinie (w rejonie stacji Podjuchy i Szczecin Główny). Znaczenie Magistrali Nadodrzańskiej potwierdza jej włączenie w 2023 roku przez Komisję Europejską do sieci TEN-T (transeuropejskiej sieci transportowej), która obejmuje główne połączenia transportowe w Unii Europejskiej. Linia stanowi istotny element kolejowego korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk, co dodatkowo podkreśla jej znaczenie dla krajowej i międzynarodowej komunikacji kolejowej.
Komentarze