Pociągi między Warszawą a Lublinem będą kursować co godzinę. Wiemy od kiedy
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział więcej połączeń kolejowych Warszawa-Lublin. Przejazd między miastami trwa 1 godzinę i 45 minut.
Obecnie między Lublinem a Warszawą kursuje po 11 pociągów w obie strony, od grudnia ma ich być 12, a docelowo – 16, czyli 32 połączenia na dobę.
Spis treści:
- Jakie korzyści dla pasażerów i regionu przyniesie zwiększenie liczby połączeń kolejowych między Warszawą a Lublinem, w szczególności w kontekście planowanego cyklicznego kursowania pociągów co godzinę?
- W jaki sposób projekty realizowane w ramach programu Kolej Plus, takie jak budowa nowych linii i elektryfikacja istniejących, wpłyną na poprawę dostępności transportowej w województwie lubelskim?
- Jakie alternatywne rozwiązania zostały wprowadzone po analizie przebiegu linii kolejowej Trawniki-Krasnystaw-Zamość, aby zminimalizować wpływ wyburzeń na lokalną społeczność?
W ciągu dwóch lat
„To jest ten element, który będziemy chcieli w ciągu najbliższych dwóch lat zrealizować, żeby Lublin miał połączenie z Warszawą co godzinę (…) Będziemy rozwijać połączenia z Warszawą tak, żeby ten cykl połączeń począwszy od 5 rano do 20 był cyklem godzinnym” – powiedział przedstawiciel MI.
Wiceminister zapowiedział kontynuację pięciu projektów z programu Kolej Plus w województwie lubelskim: budowy linii kolejowej Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj, utworzenia nowego połączenia kolejowego Lublin-Łęczna/KWK Bogdanka, rewitalizacji połączenia Chełm-Włodawa, elektryfikacji linii kolejowej nr 30 Łuków-Lublin oraz modernizacji i elektryfikacji linii nr 69 i 72 Rejowiec-Zamość Szopinek. Etap budowlany projektów zaplanowany jest od 2027 r.
„Temat jest cały czas na etapie analiz, nie wchodzi jeszcze w fazę realizacyjną. Obecnie patrzymy też na możliwość pewnej optymalizacji tych rozwiązań, ale one są związane z tym, żeby zrobić więcej a nie zrobić mniej. M.in. projekt do Biłgoraja jest takim założeniem, żeby go rozwinąć z myślą o wydłużeniu także w kierunku województwa podkarpackiego” – stwierdził Malepszak.
Zwrócił uwagę na potrzebę rozwoju przejść granicznych z Ukrainą, których stan ocenił jako „kiepski”.
Mówiąc o planach budowy nowej linii kolejowej Trawniki-Krasnystaw-Zamość i w kierunku granicy z Ukrainą przypomniał, że w ubiegłym roku „pojawiły się duże problemy z wykonawcą studium wykonalności” a firma, która prowadziła prace analityczne dotyczące linii „nie do końca optymalnie proponowała przebieg tej trasy”. „Spółka CPK w ubiegłym roku to studium zawiesiła i na razie do tego tematu nie powróciła” – zastrzegł.
Jak przypomniał, w związku z planami wyburzeń pod budowę linii Trawnik-Krasnystaw-Zamość protestowali mieszkańcy. „Okazało się, że gdy zrobiliśmy taką analizę porównawczą robioną przez inną firmę to można było w dużej mierze uniknąć wielu wyburzeń, które proponował pierwotny wariant” – uzupełnił wiceminister.
Poinformował, że pokonanie 130 km koleją między Zamościem a Lublinem zajmuje dzisiaj ponad 2 godziny. „To nie są standardy europejskie” – stwierdził wiceminister. Jego zdaniem, po wybudowaniu nowej linii kolejowej ten czas powinien skrócić się do niecałej godziny.
Wiceminister po briefingu rozmawiał z parlamentarzystami, kierownictwem urzędu wojewódzkiego, samorządowcami i przedstawicielami spółek kolejowych na temat infrastruktury kolejowej w regionie. Spotkanie odbyło się w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze