Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Po zakupach czas na modernizacje. ZSSK remontują wagony sypialne

inforail
29.01.2025 13:30
0 Komentarzy

ZSSK ogłosiła przetarg na modernizację 10 wagonów sypialnych, co uczyni podróżowanie nocnymi połączeniami bardziej komfortowym i dostępnym.

Modernizacja obejmuje całkowitą renowację wnętrz, instalację klimatyzacji, nowych toalet, systemu informacyjnego i wiele innych udogodnień.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie udogodnienia zostaną wprowadzone w ramach modernizacji wagonów leżankowych ZSSK?
  2. Jakie są główne różnice między wagonami sypialnymi a leżankowymi?
  3. Jakie źródła finansowania zostały wykorzystane do realizacji projektu modernizacji wagonów ZSSK?
Wagon sypialny ZSSK
Wagon sypialny ZSSK/foto: ZSSK

Jest przetarg

Wagony kuszetki to ekonomiczna alternatywa dla nocnych podróży. Oferują 4- lub 6-osobowe przedziały dzielone przez kilku pasażerów (zarówno mężczyzn, jak i kobiety) i wyposażone w proste składane leżanki.

Inwestycja o wartości 36,5 mln euro jest finansowana z Programu Słowacja oraz Planu Odbudowy.

ZSSK oficjalnie ogłosiła przetarg na modernizację 10 osobowych wagonów serii Bmeer, które zostaną przystosowane do podróży nocnych. Umowa przewiduje także opcję modernizacji kolejnych 10 wagonów. Projekt ten ma na celu zwiększenie pojemności oraz poprawę jakości usług nocnych pociągów, odpowiadając na rosnące zainteresowanie wygodnym i przystępnym cenowo transportem dalekobieżnym.

Modernizacja obejmuje kompleksową odnowę wnętrz, w tym wymianę drzwi wejściowych i przejściowych, instalację nowoczesnych systemów ogrzewania i chłodzenia, toalet próżniowych, systemów informacyjnych, a także innowacyjne ulepszenia techniczne, takie jak elektromagnetyczne hamulce torowe oraz nowoczesne źródła zasilania. Nowe wagony będą oferowały przedziały zapewniające podstawowy komfort podróży nocnej, idealne dla grup i rodzin.

Wagon sypialny ZSSK
Wagon sypialny ZSSK/foto: ZSKK

„Projekt modernizacji wagonów osobowych to przykład efektywnego wykorzystania funduszy europejskich do unowocześnienia kolei. Leżankowe wagony są doskonałą opcją dla podróżnych, którzy preferują bardziej przystępne cenowo rozwiązania. Ministerstwo Transportu Słowacji będzie nadal dążyć do poprawy jakości usług oraz wspierania zrównoważonej mobilności kolejowej,” – powiedziała Denisa Žiláková, sekretarz stanu Ministerstwa Transportu Słowacji.

Różnice między wagonami sypialnymi a leżankowymi są istotne:

  • Wagony sypialne zapewniają większy komfort, posiadają wstępnie przygotowane łóżka, dostępne są jedno-, dwu- i trzyosobowe przedziały, z oddzielnymi przedziałami dla mężczyzn i kobiet (grupy i pary mogą podróżować razem). Każdy przedział wyposażony jest w umywalkę z bieżącą wodą i zamykane drzwi.
  • Wagony kuszetki to bardziej ekonomiczna opcja – pasażerowie sami przygotowują miejsca do spania. Przedziały są 4- lub 6-osobowe, współdzielone przez pasażerów obu płci i wyposażone w proste, składane leżanki.

„Modernizacja wagonów na leżankowe to kluczowy krok, który pozwoli zaoferować szerszej grupie pasażerów wysokiej jakości nocne podróże w przystępnych cenach. Jest to sposób na popularyzację kolei i dostosowanie jej oferty do różnych potrzeb pasażerów. Wierzymy, że nocne pociągi mogą stać się atrakcyjną opcją dla tych, którzy cenią wygodę i ekologię,” – dodał Peter Helexa, dyrektor generalny ZSSK.

Nowoczesne wagony będą obsługiwać nocne połączenia między głównymi miastami, przyczyniając się do rozwoju ekologicznej i zrównoważonej mobilności w Słowacji. Projekt ten uzupełnia planowany zakup nowych wagonów sypialnych, co zapewni pełne spektrum usług dla podróżnych – od najwyższego komfortu po ekonomiczne rozwiązania.

Komentarze