Po nieudanych odwołaniach Siemens odpuścił. W grze o piętrowe ezt-y dla PKP IC Stadler i Alstom
Jedno z największych postępowań taborowych w historii polskiej kolei wkroczyło w kluczową fazę. W przetargu na dostawę 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz ze świadczeniem usług utrzymania, oferty złożyli dwaj europejscy giganci: Alstom i Stadler.
Jak poinformował Adam Warzyniak, członek zarządu PKP Intercity, obie oferty mieszczą się w zaplanowanym budżecie przewoźnika. O odwołaniu Siemensa pisaliśmy w InfoRail.pl tutaj.
Rozkład jazdy:
- Które firmy złożyły oferty w przetargu na dostawę 42 piętrowych EZT dla PKP Intercity?
- Jaką kwotę PKP Intercity przeznaczyło na realizację tego zamówienia z prawem opcji i bez niego?
- Dlaczego wybrano tryb dialogu konkurencyjnego dla tego postępowania?
Postępowanie o wyjątkowej skali
Forma dialogu konkurencyjnego wskazuje na złożoność zamówienia — zarówno pod względem technicznym, jak i logistycznym — co wymagało ścisłej współpracy z potencjalnymi wykonawcami jeszcze przed złożeniem ofert końcowych.
PKP Intercity ujawniło, że na realizację zamówienia zamierza przeznaczyć:
- z prawem opcji – 16 995 271 521,60 zł brutto,
- bez prawa opcji – 9 913 908 387,60 zł brutto.
To jedna z największych inwestycji w historii przewoźnika, obejmująca nie tylko zakup nowoczesnych składów, ale również długoterminową usługę ich utrzymania. W praktyce oznacza to wybór partnera, który nie tylko dostarczy pojazdy, ale również będzie odpowiadał za ich sprawność techniczną przez wiele lat.
Oferty złożone, budżet niezagrożony
Według informacji przekazanych przez Adama Warzyniaka na LinkedIn, oferty złożyli Alstom oraz Stadler – dwie firmy mające wieloletnie doświadczenie w produkcji nowoczesnych pociągów piętrowych na rynki europejskie. Co istotne, obie propozycje mieszczą się w budżecie określonym przez zamawiającego, co otwiera drogę do dalszych negocjacji i oceny szczegółów technicznych. Kwoty zaproponowane przez producentów znajdziecie tutaj.
Nowy standard podróży na horyzoncie
Zamówione zespoły trakcyjne mają być pojazdami piętrowymi, co pozwoli zwiększyć przepustowość przy zachowaniu komfortu podróży na poziomie porównywalnym do składów dalekobieżnych. To odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie pasażerów oraz potrzeby modernizacji taboru PKP Intercity z myślą o nowej perspektywie unijnej i długofalowej strategii rozwoju.
Postępowanie może znacząco zmienić oblicze polskiego kolejnictwa pasażerskiego. Obecność renomowanych producentów, takich jak Alstom i Stadler, a także zachowanie konkurencyjnych warunków cenowych, wskazują na dużą dojrzałość projektu po stronie PKP Intercity. Decyzja o wyborze wykonawcy może zapaść jeszcze w 2025 roku, a finalizacja inwestycji – zarówno pod względem dostaw, jak i organizacji utrzymania – wyznaczy nowe standardy w przewozach dalekobieżnych w Polsce.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze