Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Po Gdyni i Warszawie także Kraków z Griffinami PKP Intercity. Zastępują EP09

inforail
14.03.2025 14:30
0 Komentarzy

PKP Intercity odebrało kolejne pięć lokomotyw Griffin EU160 wyprodukowanych przez nowosądecką fabrykę Newag. Teraz spółka dysponuje już 66 takimi pojazdami.

Zgodnie z zapowiedziami złożonymi blisko rok temu, PKP Intercity przyspieszyło odbiory nowych lokomotyw. Spółka systematycznie przyjmuje kolejne lokomotywy produkowane przez polskiego producenta. Tylko w marcu przewoźnik odebrał już pięć Griffinów EU160 wyprodukowanych przez nowosądecką fabrykę Newag. Zamówienia złożone przez PKP Intercity obejmują 96 lokomotyw tej serii, przewoźnik odebrał właśnie sześćdziesiąty szósty egzemplarz.

Rozkład jazdy:

  1. Ile lokomotyw Griffin EU160 zamówiło PKP Intercity i ile z nich zostało już odebranych?
  2. Jakie zalety mają lokomotywy Griffin EU160 w porównaniu do starszych maszyn używanych przez PKP Intercity?
  3. Jakie inne zamówienia realizuje dla PKP Intercity fabryka NEWAG oprócz dostawy lokomotyw EU160?
Lokomotywy Griffin
Lokomotywy Griffin/foto: PKP IC

Także w Krakowie

Lokomotywy Griffin EU160 służą w PKP Intercity już od pięciu lat. Spółka jest największym odbiorcą tego typu maszyn. To sprawdzona konstrukcja o prędkości maksymalnej 160 km/h, która zastępuje starsze lokomotywy nie osiągające takiej prędkości oraz wyeksploatowane lokomotywy elektryczne serii EP09. Nowe maszyny są też bardziej niezawodne, co pozwala na podwyższanie punktualności pociągów PKP Intercity. Griffiny EU160 trafiają do kolejnych lokomotywowni PKP Intercity. Eksploatuje je już zakład w Warszawie i w Gdyni. Teraz dwie sztuki trafiły do Krakowa. Na początek pojadą na trasie Kraków – Kołobrzeg przez Wrocław i Poznań na czele pociągu IC Malczewski.

Plany taborowe na 2025 rok

W 2025 roku do PKP Intercity oprócz lokomotyw trafią także wagony. Do końca roku przewoźnik planuje odebrać 119 wagonów, w tym 95 wielofunkcyjnych wagonów COMBO. Dzięki temu podróżni będą mieli do dyspozycji więcej pociągów dostosowanych m.in. do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi czy rowerzystów.

Realizacje polskich producentów

Fabryka NEWAG realizuje dla PKP Intercity także dwa inne zamówienia oprócz dostawy lokomotyw EU160. Pierwsze to dostawa 63 lokomotyw wielosystemowych o prędkości 200 km/h, z opcją na zamówienie dodatkowych 32 pojazdów. W fabryce w Nowym Sączu będzie też wyprodukowanych 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Wartość umów podpisanych z tym producentem wynosi 7,7 mld zł brutto. PKP Intercity podpisało z polskimi producentami umowy na lokomotywy, składy zespolone i wagony o wartości ponad 16,5 mld zł.

Komentarze