Po dwóch torach z Piły do Poznania. Rusza budowa drugiej „nitki” mostu kolejowego w Obornikach
PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły kluczowy etap inwestycji na linii Poznań–Piła: montaż nowego, dodatkowego przęsła mostu kolejowego nad Wartą w Obornikach.
To jeden z najważniejszych elementów projektu, który ma umożliwić pełną dwutorową jazdę pociągów na najbardziej obciążonym odcinku linii nr 354. Całość prac, warta około 100 mln zł i finansowana z Krajowego Plan Odbudowy (KPO), ma zakończyć się w II połowie 2025 roku.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla ruchu kolejowego przyniesie budowa drugiej „nitki” mostu i dodatkowego toru na linii Poznań–Piła, szczególnie na odcinku Oborniki Wielkopolskie Most – Oborniki Wielkopolskie?
- W jaki sposób montaż ponad 500-tonowego przęsła mostowego jest realizowany tak, aby nie zakłócić kursowania ponad 70 pociągów dziennie na istniejącej przeprawie?
- Jakie udogodnienia dla pasażerów zapewnią nowe perony w Obornikach i Parkowie oraz jakie rozwiązania poprawią ich dostępność dla osób o ograniczonej mobilności?
Nowe przęsło mostu już na placu budowy
Do Obornik dotarły elementy konstrukcji mostu, które wcześniej powstały w zakładzie produkcyjnym w Kielcach. Całe przęsło ma 154 metry długości, a składające się na nie trzy segmenty – dwa o długości 45,35 m oraz jeden 63-metrowy – ważą łącznie ponad 500 ton.
Każdy z elementów zostanie osadzony na istniejących podporach nurtowych. Do montażu wykorzystywany jest specjalistyczny dźwig ustawiony na brzegu rzeki, tuż obok obecnego mostu. Po złożeniu przęseł konstrukcja zostanie scalona, a następnie ułożony zostanie nowy tor oraz zamontowana sieć trakcyjna.
Ruch pociągów bez większych utrudnień
Mimo skomplikowanego montażu inwestycja nie spowoduje znaczących utrudnień dla pasażerów. W ciągu doby między Poznaniem a Obornikami kursuje ponad 70 pociągów, a wszystkie będą nadal korzystać z dotychczasowej „nitki” mostu przez cały okres prac.
Dwutorowa trasa między Poznaniem a Piłą coraz bliżej
Nowa konstrukcja mostu to element większego projektu zakładającego budowę ponad 3 km drugiego toru na odcinku:
- między posterunkiem Oborniki Wielkopolskie Most a stacją Oborniki Wielkopolskie – ponad 2 km,
- w Parkowie – nowa mijanka o długości ponad 1,2 km.
Inwestycja pozwoli zlikwidować „wąskie gardło” na linii nr 354 i umożliwi zwiększenie liczby pociągów w ruchu regionalnym i dalekobieżnym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowe perony w Obornikach i Parkowie
Równolegle trwają prace przy budowie nowych peronów w Obornikach i Parkowie. To wysokie, wygodne konstrukcje, które ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną wyposażone w:
- wiaty, ławki i jasne oświetlenie,
- tablice informacyjne i gabloty z rozkładami,
- antypoślizgową nawierzchnię i ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych.
Dostępność poprawią nowe rozwiązania: pochylnię w Parkowie oraz przejście podziemne z windami na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto.
Projekt współfinansowany z KPO
Inwestycja realizowana jest w ramach projektu:
„Budowa drugiego toru wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie”.
Jej wartość to blisko 100 mln zł, finansowanych ze środków KPO. PKP PLK zapowiada, że pierwsze efekty – nowe perony oraz przejazdy dodatkowym torem – będą dostępne dla pasażerów już w drugiej połowie przyszłego roku.
Kontynuacja modernizacji linii Poznań–Piła
Nowe prace uzupełniają zakończoną w 2019 r. modernizację linii Poznań–Piła, wartą ok. 500 mln zł netto. Dzięki wcześniejszym inwestycjom:
- najkrótszy czas przejazdu skrócił się do ok. 70 minut,
- przebudowano 34 perony w 22 miejscowościach,
- powstały nowe przystanki, m.in. Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo,
- zwiększono poziom bezpieczeństwa dzięki modernizacji przejazdów i urządzeń sterowania ruchem.
Obecnie około 10% więcej odcinków linii jest dwutorowych. PKP PLK analizuje już możliwości dalszej rozbudowy, zależne od środków unijnych w kolejnych latach.






Komentarze