PLK SA odpowiada na zarzuty wykonawcy i zapewnia o pełnej determinacji w dokończeniu budowy tunelu w Łodzi
Polskie Linie Kolejowe S.A. wydały obszerne stanowisko dotyczące realizacji tunelu średnicowego w Łodzi, podkreślając pełną odpowiedzialność, determinację oraz troskę o bezpieczeństwo mieszkańców.
Spółka zaznacza, że jej celem jest bezpieczne i zgodne z prawem zakończenie inwestycji, przy zachowaniu transparentności działań i współpracy z wykonawcą projektu – firmą PBDiM – w granicach obowiązujących przepisów oraz zapisów umowy zawartej w ramach Prawa zamówień publicznych.
Rozkład jazdy:
- Jakie działania wykonawca powinien podjąć w pierwszej kolejności, aby możliwe było wznowienie prac przy drążeniu tunelu w Łodzi?
- W jaki sposób PLK SA uzasadniają konieczność przedstawienia przez wykonawcę pełnej dokumentacji technicznej i prawnej w formule „projektuj i buduj”?
- Czy zaproponowany przez PLK SA mechanizm waloryzacji może przyspieszyć realizację inwestycji i poprawić współpracę z wykonawcą?
Wsparcie i propozycje dla wykonawcy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informują, że zgodnie z deklaracjami złożonymi 26 listopada 2025 r. przedstawiły wykonawcy propozycję waloryzacji wynagrodzenia, opracowaną przy udziale Prokuratorii Generalnej RP. Mechanizm waloryzacyjny ma być przejrzysty i sprawiedliwy dla obu stron. PLK SA oczekują obecnie na zgłoszenie uwag ze strony wykonawcy, które – jeśli zostaną uzasadnione – zostaną uwzględnione w ostatecznej propozycji.
Mediacje i problemy dokumentacyjne
Jak podkreśla spółka, wniosek o rozpoczęcie mediacji wpłynął od wykonawcy już w 2023 r., jednak został on obarczony brakami dokumentacyjnymi uniemożliwiającymi jego rozpatrzenie. W związku z tym w pierwszej połowie 2025 r. PLK SA oraz Prokuratoria Generalna zaproponowały nową metodologię kalkulacji waloryzacji, co pozwoliło na rzetelne przeanalizowanie zgłaszanych roszczeń.
Waloryzacja i realny poziom finansowania
Spółka przypomina, że jako dysponent środków publicznych działa w granicach prawa. Wykonawca otrzymał już ok. 119 mln zł netto w ramach 10-procentowej waloryzacji – takiej samej jak inne firmy terminowo realizujące kontrakty dla PLK SA. Jednocześnie pierwotna wartość umowy wzrosła z 1,293 mld zł do ponad 1,749 mld zł netto, co wynika m.in. z licznych robót dodatkowych zlecanych według aktualnych stawek, a nie z cen z 2017 r. PLK SA podkreślają, że nie jest prawdą, iż finansowanie projektu opiera się nadal na poziomie sprzed ośmiu lat.
Spółka przypomina również, że wykonawca, składając ofertę na poziomie 74% kosztorysu inwestorskiego, świadomie zaakceptował ryzyka związane z realizacją zadania w formule „projektuj i buduj”.
Działania na rzecz bezpieczeństwa mieszkańców Łodzi
PLK SA zaznaczają, że podejmują dodatkowe działania niewynikające bezpośrednio z kontraktu – m.in. analizują możliwość wykupu części budynków zagrożonych w związku z drążeniem tunelu. Wynika to z troski o bezpieczeństwo mieszkańców i odpowiedzialności społecznej, a nie z obowiązków wynikających z umowy z wykonawcą.
Kwestie administracyjne i techniczne
Spółka przypomina, że w formule „projektuj i buduj” to wykonawca odpowiada za przygotowanie wszelkiej dokumentacji potrzebnej do uzyskania decyzji administracyjnych oraz za przedstawienie możliwych do wdrożenia rozwiązań technicznych. W opinii PLK SA żadne obowiązki w tym zakresie nie zostały przerzucone na zamawiającego.
PLK SA zaprzeczają również doniesieniom, jakoby informowały o konieczności oczekiwania na zmiany legislacyjne. Podkreślają, że wykonawca sam deklarował określone terminy wznowienia drążenia, zanim inicjatywa ustawodawcza stała się publiczna.
Zamawiający informuje także, że wykonawca przekazał jedynie jedną szczegółową propozycję wzmocnień budynków – dotyczącą żelbetowej belki – i mimo posiadania ekspertyzy prawnej umożliwiającej rozpoczęcie prac zabezpieczających, dotychczas ich nie podjął.
Relacje z podwykonawcami
PLK SA zwracają uwagę, że wykonawca sam potwierdził dbałość zamawiającego o podwykonawców, którym wypłacono już 250 mln zł w formie płatności bezpośrednich. Spółka zaznacza, że przejęcie obowiązku zapłaty wynikało z niewywiązywania się wykonawcy z zobowiązań i miało na celu zabezpieczenie interesów firm pracujących przy projekcie.
Spółka podkreśla: działamy zgodnie z prawem i w trosce o mieszkańców
Polskie Linie Kolejowe S.A. deklarują pełne zaangażowanie w zakończenie inwestycji w sposób bezpieczny, transparentny i zgodny z obowiązującymi przepisami. Priorytetem pozostaje bezpieczeństwo mieszkańców Łodzi oraz odpowiedzialne zarządzanie środkami publicznymi.
PLK SA podkreślają, że nie ma mowy o kompromisie w kwestii bezpieczeństwa, dobra społeczności lokalnej i zgodności działań z prawem. Spółka apeluje o konstruktywną współpracę wykonawcy i kontynuację prac nad tunelem.





Komentarze