Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PLK SA gospodarzem warsztatów ONZ. Tematem odporność infrastruktury kolejowej na zmiany klimatu

inforail
04.06.2024 11:45
0 Komentarzy

W jakim stopniu zarządcy infrastruktury kolejowej przygotowani są na zagrożenia płynące ze strony zmieniającego się klimatu? Jak im zapobiegać i minimalizować ryzyka dla przewozów towarów i ludzi? Jak szybko przeciwdziałać pogodowym sytuacjom nadzwyczajnym?

Na te pytania w Krakowie odpowiedzi szukali specjaliści biorący udział w warsztatach zorganizowanych w ramach projektu Koleje Transeuropejskie (TER), prowadzonego przez Europejską Komisję Gospodarczą Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ), których gospodarzem były PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Polskie przykłady

Małopolskę jako miejsce wydarzenia wybrano nieprzypadkowo. Ten region narażony jest na skutki intensywnych opadów, szczególnie w terenie górzystym, jak to miało miejsce m.in. w 2010 roku, kiedy w wyniku powodzi linie kolejowe w dolinie Popradu zostały poważnie uszkodzone, a miejscami zniszczone. Na przykładzie polskich doświadczeń przeanalizowano najkorzystniejsze rozwiązania prewencyjne wobec negatywnych zjawisk pogodowych, wynikających ze zmian klimatu.

W jakim stopniu zarządcy infrastruktury kolejowej przygotowani są na zagrożenia płynące ze strony zmieniającego się klimatu? Jak im zapobiegać i minimalizować ryzyka dla przewozów towarów i ludzi? Jak szybko przeciwdziałać pogodowym sytuacjom nadzwyczajnym?
Warsztaty PKP PLK

Praktyczna część spotkania polegała na przeprowadzeniu symulacji skutków powodzi na fikcyjnej linii kolejowej o realnych parametrach. Ćwiczenia prowadzili specjaliści z Politechniki Federalnej w Zurychu, natomiast uczestnikami byli eksperci z Polski i Czech. W ramach testów omówiono wpływ powodzi na stan linii kolejowej. Symulację rozpoczęto od określenia możliwych konsekwencji żywiołu, a następnie przenalizowano dodatkowe scenariusze, takie jak intensywna powódź, większe zniszczenia infrastruktury niż przewidywano oraz mniejsza niż oczekiwano liczba ekip naprawczych. W trakcie warsztatów udowodniono, jak ważne są dobrze zaplanowane działania adaptacyjne, biorące pod uwagę określony system transportowy i jego specyfikę. Wiedza na temat zagrożeń wynikających z gwałtownych zmian pogodowych pozwala trafnie planować inwestycje i właściwie ukierunkować utrzymanie infrastruktury.

Projekt TER powstał w 1990 roku jako ośrodek analiz i wymiany doświadczeń w zakresie sieci kolejowej państw TER. Członkami projektu są obecnie Armenia, Austria, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia oraz Turcja.

Komentarze