Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP zdiagnozowały potrzeby pasażerów. Rusza nowy etap proklienckich zmian na dworcach

inforail
02.08.2025 18:30
0 Komentarzy

Polskie Koleje Państwowe zakończyły szeroko zakrojone badania mające na celu zrozumienie potrzeb użytkowników dworców kolejowych.

Diagnoza ta, przeprowadzona w ramach programu Mapowanie Potrzeb Pasażera, ma stać się fundamentem dla przyszłych inwestycji i usprawnień w infrastrukturze dworcowej.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy można spodziewać się pierwszych widocznych efektów wdrażania rekomendacji z Mapowania Potrzeb Pasażera?
  2. Czy podobne badania zostaną przeprowadzone również w odniesieniu do podróży pociągami, a nie tylko korzystania z dworców?
  3. Jakie kolejne inicjatywy, poza programem „Kolej na lato”, planuje zespół ds. proklienckich PKP?
Dworzec Toruń Wschodni
Dworzec Toruń Wschodni/foto: PKP SA

Dziewięć kluczowych potrzeb pasażera

Na podstawie analizy zebranych danych PKP wyodrębniły dziewięć najważniejszych obszarów, które mają wpływ na pozytywne doświadczenie klientów korzystających z dworców:

  1. Dobre skomunikowanie dworca z otoczeniem
  2. Szeroko pojęta dostępność – z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami i seniorów
  3. Przewidywalny standard obsługi
  4. Spójna i aktualna informacja pasażerska
  5. Poczucie bezpieczeństwa w obrębie dworca i jego otoczenia
  6. Dostępność oferty handlowej
  7. Czystość i estetyka infrastruktury
  8. Komfort korzystania z przestrzeni dworcowej
  9. Walory tożsamości lokalnej – obecność elementów nawiązujących do charakteru i historii regionu

Zebrane wnioski mają nie tylko służyć do opracowania konkretnych projektów modernizacyjnych, ale również stać się podstawą szerszej strategii Grupy PKP w obszarze obsługi klienta.

Kompleksowe badania i interdyscyplinarna współpraca

W ramach diagnozy przeanalizowano ponad 3700 wypowiedzi pasażerów z ostatniego roku, przeprowadzono ogólnopolskie badania satysfakcji na próbie 2000 respondentów oraz wizje lokalne na niemal 50 dworcach, podczas których oceniano ponad 100 punktów styku pasażera z infrastrukturą. Uwzględniono również rozmowy z pracownikami zarządzającymi poszczególnymi obiektami.

– Dworce to istotny element podróży, ale także ważne punkty na mapie miast i miejscowości. Chcemy, by były nie tylko funkcjonalne, ale i atrakcyjne – podkreśla Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A. ds. rozwoju i inwestycji. – Wnioski z badań pozwolą nam lepiej planować działania w krótkim horyzoncie (do końca 2025 roku), jak i długoterminowo, do roku 2027.

„Kolej na lato” – pierwszy efekt zmian

Jednym z pierwszych projektów będących odpowiedzią na potrzeby pasażerów jest letnia inicjatywa „Kolej na lato”, realizowana wspólnie przez PKP S.A., PKP Intercity i WARS. Celem pilotażu było poprawienie jakości usług i dostępności oferty handlowej na popularnych, turystycznych dworcach nad morzem. Inicjatywa ta została zrealizowana w ramach prac interdyscyplinarnego zespołu ds. doświadczeń klientów (CX), który łączy różne spółki kolejowe.

Równolegle w strukturach PKP powołano specjalny zespół ds. inicjatyw proklienckich, którego zadaniem będzie zarówno koordynacja współpracy między spółkami Grupy PKP i PKP PLK, jak i wdrażanie kolejnych projektów ukierunkowanych na poprawę komfortu i funkcjonalności dworców.

ZmieniaMY Kolej – systemowe podejście do jakości

Wszystkie powyższe działania wpisują się w szerszy program ZmieniaMY Kolej, którego celem jest uczynienie kolei środkiem transportu przyjaznym, nowoczesnym i dostosowanym do realnych oczekiwań pasażerów. PKP chce nie tylko modernizować infrastrukturę, ale też aktywnie słuchać klientów i reagować na ich potrzeby w sposób spójny i systemowy.

Komentarze