Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują linię otwocką. Po czterech torach w kierunku Lublina

inforail
14.10.2025 13:30
0 Komentarzy

Ostatni odcinek linii Warszawa Wschodnia – Lublin doczekał się rozbudowy. Jak poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w ramach inwestycji na linii otwockiej zmodernizowanych zostanie osiem przystanków, powstaną dwa nowe tory, cztery skrzyżowania bezkolizyjne oraz dwadzieścia tuneli dla pieszych.

„Dzisiaj podpisaliśmy umowę z wykonawcą inwestycji, która będzie realizowana za ok. 1,4 mld zł netto w ramach programu unijnego „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027”. W 2028 roku podróż koleją z Warszawy do Lublina zajmie około 90 minut” – poinformowała spółka PKP PLK.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie prace obejmuje modernizacja linii kolejowej Warszawa Wawer – Otwock?
  2. Jak inwestycja wpłynie na czas podróży między Warszawą a Lublinem?
  3. Kiedy zakończą się roboty budowlane i jakie zmiany odczują pasażerowie?

Ostatni etap wieloletniego projektu

Umowa obejmuje modernizację i rozbudowę ostatniego odcinka trasy – Warszawa Wawer – Otwock, znanego jako linia otwocka. Wykonawcą prac została firma Trakcja S.A., która rozpocznie roboty budowlane jeszcze w tym roku. Na początku powstaną perony tymczasowe na przystankach między Warszawą Wawer a Warszawą Falenica, a także przejazdy tymczasowe, rozjazdy w Międzylesiu oraz by-passy torowe, niezbędne do dalszych etapów inwestycji.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił znaczenie inwestycji dla mieszkańców regionu:
To bardzo ważny dzień dla pasażerów, którzy na co dzień korzystają z połączeń pomiędzy Otwockiem a Warszawą. Nowe przystanki, większa przepustowość i pełna dostępność kolei sprawią, że jeszcze więcej osób wybierze kolej do dojazdów do pracy i do szkoły, co ma ważne znaczenie dla regionu. Przed nami trudny czas inwestycji, ale na efekty warto poczekać”.

Z kolei Paweł Michalec, burmistrz Dzielnicy Wawer, zwrócił uwagę na lokalny wymiar przedsięwzięcia:
Dobra współpraca z Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. to klucz do sprawnego przebiegu tej inwestycji. Rozbudowa linii kolejowej na odcinku Warszawa Wawer – Otwock to nie tylko poprawa komunikacji, ale także impuls do dalszego rozwoju naszej dzielnicy. Cieszy nas, że wspólnie działamy na rzecz mieszkańców i nowoczesnej infrastruktury kolejowej”.

Prezes Zarządu PKP PLK, Piotr Wyborski, zaznaczył natomiast wagę projektu dla całego węzła warszawskiego:
Linia otwocka to jedna z najbardziej eksploatowanych linii w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego i dodatkowe tory na niej są potrzebne. Rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego to więcej pociągów, więcej połączeń i szybsze przejazdy. To także gwarancja sprawnej kolei na następne dziesięciolecia. Inwestycja na Wawer – Otwock wpisuje się w szerszy plan modernizacji infrastruktury w Warszawie”.

Więcej torów, przystanków i bezpiecznych przejść

Docelowo na odcinku Warszawa Wawer – Otwock powstaną dwa dodatkowe tory, co pozwoli oddzielić ruch dalekobieżny od aglomeracyjnego. W efekcie zwiększy się przepustowość linii, a liczba pociągów kursujących między Warszawą, Otwockiem i Lublinem wzrośnie.

Modernizacji zostanie poddanych osiem przystanków: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz stacja Warszawa Falenica. Wszystkie zostaną przystosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności i wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej. Zakres prac został uzgodniony z konserwatorem zabytków – np. w Falenicy zachowany zostanie charakterystyczny wygląd historycznych „skrzydlatych” wiat.

Projekt obejmuje także znaczącą poprawę bezpieczeństwa i komunikacji lokalnej. Powstanie 20 nowych przejść pod torami, a istniejące przejście w Falenicy zostanie przebudowane. Likwidacji ulegną cztery przejazdy kolejowo-drogowe, a ich miejsce zajmą nowoczesne obiekty inżynieryjne:

  • tunel drogowy w Radości (ul. Panny Wodnej – Izbicka),
  • tunel w Falenicy (ul. Walcownicza – Bystrzycka),
  • tunel w Józefowie (okolice ul. Cichej – Matejki),
  • wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa (ul. Werbeny – Brucknera).
Linia otwocka
Linia otwocka/foto: PKP PLK

Przygotowania już trwają

Część działań rozpoczęła się jeszcze na początku 2025 roku. W Radości i Falenicy rozebrano budynki kolidujące z nowym układem drogowym oraz przebudowano kanalizację sanitarną między Aninem a Międzylesiem, by przygotować teren pod przyszłe przejścia podziemne i dodatkowy tor.

W ramach inwestycji zostaną również wyremontowane istniejące mosty na rzece Świder oraz wybudowane dwa nowe obiekty pod tory linii nr 506. Wzdłuż torów pojawią się ekrany akustyczne obsadzone roślinnością, poprawiające komfort mieszkańców i estetykę otoczenia.

Zakończenie wszystkich robót planowane jest na rok 2028.

Szybsza podróż i nowa jakość kolei

Modernizacja linii otwockiej zamknie wieloletni projekt unowocześnienia trasy Warszawa – Lublin. Po zakończeniu prac i uzyskaniu wymaganych pozwoleń, czas przejazdu między stolicą a Lublinem skróci się do około 90 minut. Obecnie najszybsze pociągi pokonują trasę w 1 godzinę i 46 minut.

W poprzednich etapach PKP PLK zrealizowały m.in. budowę drugiego toru między Otwockiem a Pilawą, modernizację odcinka Pilawa – Lublin, a także powstanie nowego przystanku Lublin Zachodni.
Rozpoczynająca się właśnie inwestycja w rejonie Wawra i Otwocka to ostatni etap modernizacji całej linii, która po 2028 roku stanie się jednym z najnowocześniejszych połączeń kolejowych w kraju.

Komentarze