Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK zmodernizują linię kolejową nr 8. Ze wsparcie EBI

inforail
17.04.2025 08:30
0 Komentarzy

Polskie Linie Kolejowe SA (PLK SA) zawarły kluczową umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI), która pozwoli na realizację jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w regionie świętokrzyskim.

W ramach podpisanej umowy EBI udzieli kredytu w wysokości do 450 mln euro, czyli ponad 1,9 mld zł, na modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce Główne – Kozłów. To najważniejsza trasa kolejowa w regionie, łącząca województwo świętokrzyskie w osi północ–południe i stanowiąca kluczowy szlak komunikacyjny między Kielcami a Krakowem, Warszawą, Łodzią czy Radomiem.

Rozkład jazdy:

  1. Na co zostanie przeznaczony kredyt udzielony przez Europejski Bank Inwestycyjny Polskim Liniom Kolejowym SA?
  2. Jakie elementy infrastruktury zostaną zmodernizowane w ramach prac na linii kolejowej nr 8?
  3. Kiedy planowane jest zakończenie poszczególnych etapów modernizacji odcinka Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów?
Linia kolejowa nr 8
Linia kolejowa nr 8

Kompleksowa modernizacja dla lepszych połączeń

Inwestycja obejmuje gruntowną przebudowę całej infrastruktury kolejowej. W ramach przedsięwzięcia wymienione zostaną tory, sieć trakcyjna oraz systemy sterowania ruchem kolejowym. Powstaną nowoczesne i w pełni dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością perony na stacjach i przystankach. Przewidziano również budowę nowych, bezkolizyjnych skrzyżowań, a bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego zostanie podniesione poprzez modernizację urządzeń na przejazdach kolejowo-drogowych.

Wzrośnie także przepustowość linii — dzięki dobudowie dodatkowych torów na stacjach oraz podniesieniu maksymalnej prędkości pociągów do 120 km/h. Inwestycja przyczyni się do skrócenia czasu podróży i zwiększenia komfortu dla pasażerów oraz efektywności przewozów towarowych.

EBI wspiera rozwój kolei w Polsce

Wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego, prof. Teresa Czerwińska, podkreśliła, że rozwój nowoczesnej i zrównoważonej sieci transportowej to jeden z kluczowych celów inwestycyjnych EBI w Polsce.

Rozbudowa połączeń kolejowych ma ogromne znaczenie dla mobilności i rozwoju regionów, ale również dla ochrony klimatu i środowiska naturalnego. EBI i PLK SA od lat współpracują na rzecz rozwoju zrównoważonej kolei w Polsce, a podpisana właśnie umowa jest kolejnym krokiem w tym kierunku – zaznaczyła Czerwińska.

W 2024 roku Grupa EBI przeznaczyła ponad 1,3 mld euro na inwestycje transportowe w Polsce, co stanowi ponad 20% całkowitego finansowania w kraju. Dotychczasowe kredyty EBI dla PLK SA przekroczyły już 4,6 mld euro, a przewidywane jest dalsze wsparcie na poziomie kolejnych 1,3 mld euro.

Trzy etapy inwestycji i harmonogram prac

Projekt „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów” został podzielony na trzy główne etapy. Dokumentacja projektowa dla odcinków Skarżysko-Kamienna – Tumlin oraz Sitkówka Nowiny – Kozłów jest już gotowa i została współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Trwają przygotowania do opracowania projektu dla środkowego odcinka Sitkówka Nowiny – Tumlin, w tym modernizacji stacji Kielce Główne.

Prace budowlane rozpoczęły się już w listopadzie 2024 roku na południowym odcinku linii — za przeszło 300 mln zł zmodernizowane zostanie 11 km torów wraz ze stacją w Kozłowie i przystankiem w Klimontowie. Zakończenie tego etapu planowane jest na 2027 rok. Rok później, w 2028 roku, zakończyć mają się prace na odcinku północnym pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Tumlinem. Dla tej części inwestycji trwa obecnie procedura przetargowa i ubiegają się one o współfinansowanie z programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej”.

Strategiczny projekt dla regionu i kraju

Kontynuujemy wzmacnianie polskiej gospodarki poprzez nowe, wielomiliardowe inwestycje w kolej. Aktywnie korzystamy z zewnętrznych źródeł finansowania, czego przykładem jest dzisiejsza umowa z EBI. W ostatnim czasie PLK SA uruchomiły przetargi o wartości niemal 30 mld zł – podkreśliła Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu PLK SA.

Cała inwestycja została wpisana do Krajowego Programu Kolejowego i przewidziana jest do realizacji do 2032 roku. Po zakończeniu modernizacji linia kolejowa nr 8 stanie się jednym z najbardziej nowoczesnych szlaków komunikacyjnych w Polsce południowo-centralnej, oferując mieszkańcom regionu lepszy dostęp do kolei, a przewoźnikom – większą efektywność transportu towarów.

Komentarze