Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK zmodernizują linią kolejową nr 8. Odcinek Skarżysko Kamienna – Tumlin

inforail
16.05.2025 13:30
0 Komentarzy

Szybsze podróże i lepszy dostęp do pociągów zapewni modernizacja linii kolejowej nr 8, na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tumlin.

PKP PLK podpisały umowę na przebudowę kolejnej części kluczowej trasy w województwie świętokrzyskim. Do końca 2028 roku podniesiemy prędkość pociągów do 120 km/h, co skróci podróże w kierunku Kielc o ok. 5 minut. W ramach inwestycji za przeszło 678 mln zł netto (ok. 834 mln zł brutto) przebudowane będą istniejące stacje i przystanki, a dzięki nowym torom i systemom sterowania ruchem pociągów zwiększymy przepustowość w transporcie ludzi i towarów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie stacje i przystanki zostaną zmodernizowane w ramach przebudowy linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tumlin?
  2. Jakie prędkości osiągną pociągi pasażerskie i towarowe po zakończeniu modernizacji linii kolejowej nr 8?
  3. Jakie dodatkowe inwestycje infrastrukturalne przewidziano w Suchedniowie, Zagnańsku i Łącznej?

Zakres prac

Umowa podpisana pomiędzy Polskimi Liniami Kolejowymi a Przedsiębiorstwem Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o. zakłada kompleksową modernizację fragmentu linii kolejowej nr 8, na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tumlin. Wykonawca na realizację prac budowlanych ma 36 miesięcy. Kluczową dla podróżnych częścią inwestycji będzie poprawienie dostępu do kolei poprzez modernizację istniejących stacji i przystanków. Nowoczesne perony powstaną na stacjach w Suchedniowie, Łącznej i Zagnańsku oraz przystankach w Skarżysku Zachodnim, Suchedniowie Północnym i Berezowie. Ułatwimy dostęp do pociągów osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. W Zagnańsku i Suchedniowie wybudujemy nowe przejścia podziemne wyposażone w windy, a w Łącznej powstanie nowa kładka dla pieszych.

 Ta inwestycja to ważny krok w rozwoju województwa świętokrzyskiego. Przyspieszymy pociągi, podniesiemy poziom bezpieczeństwa i poprawimy komfort podróży. Tym samym zwiększymy rolę kolei
w codziennej komunikacji tysięcy mieszkańców regionu
  mówi Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.

 Kontynuujemy inwestycje na rzecz wygodnej i sprawnej kolei. Po modernizacji połączenia w kierunku Sandomierza czas na przebudowę kluczowej linii kolejowej, służącej dalszemu rozwojowi komunikacji aglomeracyjnej wokół Kielc. Krótsze podróże i łatwiejszy dostęp do pociągów zachęcą nowych pasażerów do codziennego korzystania z kolei  – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, Członek Zarządu – dyrektor ds. finansowych PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Projekt przewiduje ułożenie przeszło 62 km torów, wymianę sieci trakcyjnej i instalację nowych systemów sterowania ruchem kolejowym. Dzięki modernizacji urządzeń zwiększymy bezpieczeństwo na 13 przejazdach kolejowo-drogowych, a przejazd przy stacji w Suchedniowie zastąpimy tunelem pod torami kolejowymi. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się tym fragmentem linii kolejowej nr 8 z prędkością 120 km/h, a pociągi towarowe z prędkością 100 km/h. Budowa dodatkowych torów stacyjnych w Zagnańsku, Suchedniowie i Łącznej poprawi możliwości prowadzenia ruchu pociągów.

Zadania pn. „Opracowanie projektu wykonawczego i wykonanie robót budowlanych – odcinek LOT-A1-1 Skarżysko-Kamienna – Łączna (od km 142,820 do km 161,810)” oraz „Opracowanie projektu wykonawczego i wykonanie robót budowlanych – odcinek LOT-A1-2 Łączna (bez stacji) – Tumlin, (od km 161,810 do km 175,001)” to część projektu „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów”. Ubiegają się one o współfinansowanie przez Unię Europejską w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej”. Całość inwestycji została wpisana do Krajowego Programu Kolejowego z datą realizacji do 2032 roku.

W zeszłym roku ruszyła modernizacja pierwszej części linii kolejowej nr 8. Na odcinku Kozłów – Sędziszów przebudowujemy tory, perony i obiekty inżynieryjne. Natomiast dla środkowego fragmentu tej trasy, obejmującego stację kolejową Kielce Główne, Polskie Linie Kolejowe przygotowują dokumentację, niezbędną do ogłoszenia przetargu na projektowanie. W kwietniu zapewniliśmy długoterminowe finansowanie tej inwestycji, dzięki podpisaniu umowy kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, która umożliwi wsparcie w wysokości do 450 mln euro.

Komentarze