Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK zlecają warte kilkaset milionów zł prace utrzymaniowe

inforail
24.02.2025 16:30
0 Komentarzy

PKP PLK SA zlecają corocznie zadania związane z utrzymaniem i rewitalizacją sieci kolejowej o łącznej wartości ponad kilkuset milionów złotych.

Dzięki otwartym przetargom mniejsze firmy mają szansę realizować prace istotne dla bezpieczeństwa i niezawodności przewozów kolejowych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne cele zlecenia zadań utrzymaniowych i rewitalizacyjnych przez PKP PLK SA, i w jaki sposób te prace przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa oraz niezawodności przewozów kolejowych?
  2. Jakie konkretne zadania utrzymaniowe zaplanowano na 2025 rok i jaki jest przewidziany zakres wartości finansowych tych zadań?
  3. W jaki sposób wykorzystanie maszyn PUN wpłynie na tempo prac utrzymaniowych, biorąc pod uwagę porównanie wyników z lat 2021–2024 do ambitnych planów na 2025 rok?
Prace torowe PKP PLK
Prace torowe PKP PLK/foto: PKP PLK

Prace utrzymaniowe

Efekty prac utrzymaniowych, które - choć mniej spektakularne niż wielkie inwestycje - mają zasadnicze znaczenie dla właściwego stanu infrastruktury, przekładają się na sprawniejsze i bezpieczniejsze codzienne podróże pociągiem. Zgodnie z zapowiedziami, PLK SA zamierzają zlecić w 2025 roku szereg zadań utrzymaniowych oraz rewitalizacyjnych w ramach postępowań otwartych. Realizacja tych zadań, o wartości od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów złotych, stworzy mniejszym firmom na rynku, posiadającym odpowiednie doświadczenie i zasoby, szansę na realizację projektów w nadchodzących latach.

Wśród planowanych zadań utrzymaniowych, które zostaną ogłoszone w formie przetargów otwartych, znajdują się między innymi:

·         Podbicie torów głównych z uzupełnieniem podsypki na linii kolejowej 9 na odcinku Nasielsk – Działdowo;

·         Wymiana nawierzchni toru nr 1 na linii kolejowej 356 na szlaku Gołańcz – Kcynia;

·         Wymiana szyn i podkładów wraz ze wzmocnieniem podtorza na linii kolejowej 281 na odcinku Kcynia – Nakło nad Notecią;

·         Poprawa stanu infrastruktury na linii kolejowej 669 Jaworzno Szczakowa JSE – Pieczyska T4P.

Każde z tych zadań stanowi ważny element utrzymania infrastruktury kolejowej w dobrym stanie. Takie działania PLK SA mają istotne znaczenie dla poprawy jakości i bezpieczeństwa przewozów koleją.

Zaplanowane zadania są dopasowane do możliwości mniejszych firm, które zyskają szansę udziału w przetargach. Dzięki temu możliwa będzie współpraca z wieloma podmiotami posiadającymi odpowiednie doświadczenie oraz zasoby, niezbędne do realizacji projektów.

PUN: cztery lata w jeden rok

W 2025 roku PLK SA planują zwiększyć i przyspieszyć prace z wykorzystaniem PUN (pociągów do potokowej wymiany toru). W latach 2021-2024 maszyny PUN wykonały prace utrzymaniowe na średnio 37 kilometrach toru rocznie. Plan na 2025 rok zakłada, że maszyny w bieżącym roku wykonają prace na 150 km toru, czyli tyle ile łącznie przez ostatnie cztery lata! Tak ambitne plany mają na celu nie tylko poprawę stanu infrastruktury, ale także zwiększenie efektywności realizacji prac w krótkim czasie. Szybsza realizacja prac oznacza mniejsze utrudnienia eksploatacyjne dla przewoźników pasażerskich i towarowych. Zastosowanie maszyny PUN umożliwia potokową wymianę podkładów (w razie potrzeby również szyn) z prędkością dochodzącą nawet do 1 km toru w ciągu ośmiogodzinnej zmiany roboczej.

Komentarze