Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK: Zima nas nie zaskoczy

inforail
24.11.2025 14:30
0 Komentarzy

Zimowa aura to jeden z najbardziej wymagających okresów dla kolei. Polskie Linie Kolejowe S.A. podkreślają, że do sezonu przygotowały się kompleksowo – od kontroli infrastruktury, przez modernizację sprzętu, po zaangażowanie tysięcy pracowników odpowiedzialnych za utrzymanie przejezdności linii i bezpieczeństwo podróżnych.

Zimowe utrzymanie torów wymaga stałej gotowości do działania.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie działania prewencyjne PLK S.A. uznały za kluczowe przed nadejściem sezonu zimowego?
  2. Dlaczego elektryczne ogrzewanie rozjazdów jest tak istotne dla utrzymania płynności ruchu pociągów zimą?
  3. W jaki sposób pasażerowie mogą zgłaszać problemy związane z oblodzeniem lub zaśnieżeniem infrastruktury kolejowej?

Całodobowy nadzór i reagowanie na warunki pogodowe

PLK prowadzi nieprzerwany monitoring pogody oraz przejezdności linii kolejowych. Informacje zbierane przez systemy diagnostyczne pozwalają na natychmiastowe podejmowanie decyzji o wyprawianiu pociągów i mobilizowaniu odpowiednich służb. Dzięki temu w wielu sytuacjach udaje się zapobiec zakłóceniom w ruchu lub zminimalizować ich skutki.

Przed rozpoczęciem sezonu zimowego przeprowadzono szczegółową kontrolę stanu infrastruktury kolejowej: dokonano przeglądów torów, urządzeń, zabezpieczeń, usunięto drzewa grożące przewróceniem na tory oraz wykonano konserwację urządzeń odpowiedzialnych za odśnieżanie i ogrzewanie rozjazdów.

Potężny park maszynowy i setki zespołów w gotowości

PLK rozmieściły na sieci kolejowej 279 specjalistycznych maszyn do odśnieżania, w tym:

  • 11 wielozadaniowych zespołów odśnieżnych,
  • 38 pługów,
  • 230 odśnieżarek.

Do tego 182 zespoły awaryjne są gotowe do szybkiego reagowania na uszkodzenia infrastruktury. Dysponują one tysiącem maszyn pomocniczych: wózkami motorowymi, pociągami roboczymi, samochodami i ładowarkami do usuwania śniegu.

Aby ograniczyć tworzenie się zasp, na najbardziej narażonych odcinkach – w sumie na ponad 800 km torów – rozstawiono żywopłoty, parkany oraz specjalne przenośne zasłony śniegowe.

Rozjazdy, sieć trakcyjna i zabezpieczenia przeciwoblodzeniowe

Jednym z kluczowych elementów zimowego utrzymania są rozjazdy. Ponad 22 tysiące rozjazdów wyposażono w elektryczne urządzenia grzewcze zapobiegające zamarzaniu ruchomych elementów. Wszystkie rozjazdy smarowane są specjalnymi środkami o niskiej temperaturze krzepnięcia.

Na głównych liniach kolejowych przewody sieci trakcyjnej na długości około 2,7 torokilometrów pokrywane są środkiem ograniczającym przyczepność lodu, co zmniejsza ryzyko ich zerwania przez pantografy.

W usuwanie awarii sieci trakcyjnej może się zaangażować 66 pociągów sieciowych PGE Energetyka Kolejowa S.A.

Zima na kolei
Zima na kolei

Tysiące pracowników dbają o bezpieczeństwo przejazdów

W okresie zimowym na sieci PLK pracuje:

  • 10,5 tys. pracowników PLK,
  • 2 tys. pracowników firm zewnętrznych,

co daje łącznie ok. 12,5 tysiąca osób zaangażowanych w utrzymanie infrastruktury kolejowej.

Oprócz torów i urządzeń technicznych utrzymywane są także:

  • perony i dojścia dla pieszych – 6 mln m² powierzchni,
  • ponad 36 tys. km torów,
  • ponad 37 tys. rozjazdów,
  • około 13 tys. przejazdów kolejowo-drogowych.

Firmy sprzątające odpowiadają za odśnieżanie i usuwanie oblodzeń z peronów i kładek, a częstotliwość prac zależy od bieżącej sytuacji pogodowej.

Wsparcie dla pasażerów: szybki kontakt i pełna informacja

Dla podróżnych przez całą dobę działa Centrum Wsparcia Klienta. Jego pracownicy:

  • współpracują z obsługą pociągów,
  • nadzorują przejazdy osób z niepełnosprawnościami,
  • aktualizują komunikaty o utrudnieniach,
  • organizują zastępczą komunikację w razie potrzeby.

Dodatkowo pasażerowie mogą zgłaszać problemy, takie jak oblodzone perony, przez platformę Sprawny Peron w aplikacji lub na stronie internetowej.

Kolej przygotowana na zimę

Dzięki kompleksowym działaniom – od przeglądów technicznych i konserwacji, przez modernizację urządzeń, po angażowanie tysiąca specjalistycznych pojazdów i setek zespołów technicznych – Polskie Linie Kolejowe S.A. deklarują pełną gotowość do zimowych wyzwań. Wszystko po to, by podróże koleją także w najtrudniejszych warunkach pogodowych przebiegały bezpiecznie, sprawnie i komfortowo.

Komentarze