PKP PLK: Zima nas nie zaskoczy
Zimowa aura to jeden z najbardziej wymagających okresów dla kolei. Polskie Linie Kolejowe S.A. podkreślają, że do sezonu przygotowały się kompleksowo – od kontroli infrastruktury, przez modernizację sprzętu, po zaangażowanie tysięcy pracowników odpowiedzialnych za utrzymanie przejezdności linii i bezpieczeństwo podróżnych.
Zimowe utrzymanie torów wymaga stałej gotowości do działania.
Rozkład jazdy:
- Jakie działania prewencyjne PLK S.A. uznały za kluczowe przed nadejściem sezonu zimowego?
- Dlaczego elektryczne ogrzewanie rozjazdów jest tak istotne dla utrzymania płynności ruchu pociągów zimą?
- W jaki sposób pasażerowie mogą zgłaszać problemy związane z oblodzeniem lub zaśnieżeniem infrastruktury kolejowej?
Całodobowy nadzór i reagowanie na warunki pogodowe
PLK prowadzi nieprzerwany monitoring pogody oraz przejezdności linii kolejowych. Informacje zbierane przez systemy diagnostyczne pozwalają na natychmiastowe podejmowanie decyzji o wyprawianiu pociągów i mobilizowaniu odpowiednich służb. Dzięki temu w wielu sytuacjach udaje się zapobiec zakłóceniom w ruchu lub zminimalizować ich skutki.
Przed rozpoczęciem sezonu zimowego przeprowadzono szczegółową kontrolę stanu infrastruktury kolejowej: dokonano przeglądów torów, urządzeń, zabezpieczeń, usunięto drzewa grożące przewróceniem na tory oraz wykonano konserwację urządzeń odpowiedzialnych za odśnieżanie i ogrzewanie rozjazdów.
Potężny park maszynowy i setki zespołów w gotowości
PLK rozmieściły na sieci kolejowej 279 specjalistycznych maszyn do odśnieżania, w tym:
- 11 wielozadaniowych zespołów odśnieżnych,
- 38 pługów,
- 230 odśnieżarek.
Do tego 182 zespoły awaryjne są gotowe do szybkiego reagowania na uszkodzenia infrastruktury. Dysponują one tysiącem maszyn pomocniczych: wózkami motorowymi, pociągami roboczymi, samochodami i ładowarkami do usuwania śniegu.
Aby ograniczyć tworzenie się zasp, na najbardziej narażonych odcinkach – w sumie na ponad 800 km torów – rozstawiono żywopłoty, parkany oraz specjalne przenośne zasłony śniegowe.
Rozjazdy, sieć trakcyjna i zabezpieczenia przeciwoblodzeniowe
Jednym z kluczowych elementów zimowego utrzymania są rozjazdy. Ponad 22 tysiące rozjazdów wyposażono w elektryczne urządzenia grzewcze zapobiegające zamarzaniu ruchomych elementów. Wszystkie rozjazdy smarowane są specjalnymi środkami o niskiej temperaturze krzepnięcia.
Na głównych liniach kolejowych przewody sieci trakcyjnej na długości około 2,7 torokilometrów pokrywane są środkiem ograniczającym przyczepność lodu, co zmniejsza ryzyko ich zerwania przez pantografy.
W usuwanie awarii sieci trakcyjnej może się zaangażować 66 pociągów sieciowych PGE Energetyka Kolejowa S.A.
Tysiące pracowników dbają o bezpieczeństwo przejazdów
W okresie zimowym na sieci PLK pracuje:
- 10,5 tys. pracowników PLK,
- 2 tys. pracowników firm zewnętrznych,
co daje łącznie ok. 12,5 tysiąca osób zaangażowanych w utrzymanie infrastruktury kolejowej.
Oprócz torów i urządzeń technicznych utrzymywane są także:
- perony i dojścia dla pieszych – 6 mln m² powierzchni,
- ponad 36 tys. km torów,
- ponad 37 tys. rozjazdów,
- około 13 tys. przejazdów kolejowo-drogowych.
Firmy sprzątające odpowiadają za odśnieżanie i usuwanie oblodzeń z peronów i kładek, a częstotliwość prac zależy od bieżącej sytuacji pogodowej.
Wsparcie dla pasażerów: szybki kontakt i pełna informacja
Dla podróżnych przez całą dobę działa Centrum Wsparcia Klienta. Jego pracownicy:
- współpracują z obsługą pociągów,
- nadzorują przejazdy osób z niepełnosprawnościami,
- aktualizują komunikaty o utrudnieniach,
- organizują zastępczą komunikację w razie potrzeby.
Dodatkowo pasażerowie mogą zgłaszać problemy, takie jak oblodzone perony, przez platformę Sprawny Peron w aplikacji lub na stronie internetowej.
Kolej przygotowana na zimę
Dzięki kompleksowym działaniom – od przeglądów technicznych i konserwacji, przez modernizację urządzeń, po angażowanie tysiąca specjalistycznych pojazdów i setek zespołów technicznych – Polskie Linie Kolejowe S.A. deklarują pełną gotowość do zimowych wyzwań. Wszystko po to, by podróże koleją także w najtrudniejszych warunkach pogodowych przebiegały bezpiecznie, sprawnie i komfortowo.





Komentarze