Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK zakończyły zbieranie wniosków na przebudowę skrzyżowań. Mają być wielopoziomowe

inforail
17.02.2025 10:30
0 Komentarzy

PLK SA zakończyły nabór wniosków do pierwszego etapu projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”.

W pierwszym etapie złożono ponad 50 wniosków. Lista wybranych projektów i zawieranie porozumień z zakwalifikowanymi wnioskodawcami planowane są do końca roku. 

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie wniosków w pierwszym etapie projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych”?
  2. W jaki sposób realizacja projektu wpłynie na zmniejszenie liczby wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych?
  3. Jakie są główne założenia drugiego etapu projektu i kiedy planowane jest jego rozpoczęcie?
Wiadukt kolejowy
Wiadukt kolejowy/foto: PKP PLK

Pierwszy etap projektu

5 lutego 2025 r. zakończył się nabór wniosków do pierwszego etapu projektu, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa poprzez likwidację przejazdów kolejowo-drogowych i zastąpienie ich skrzyżowaniami bezkolizyjnymi na terenie całej Polski. Wspólnie z jednostkami samorządu terytorialnego oraz zarządcami dróg prowadzone są działania, które zwiększają bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym, a także poprawiają system komunikacji. Projekt ma także szczególne znaczenie w kontekście zdarzeń, do których dochodzi na przejazdach kolejowo-drogowych. Jego realizacja wpłynie na zmniejszenie liczby wypadków i incydentów drogowych, spowodowanych w 99% przez nieostrożnych kierowców, którzy łamią przepisy ruchu drogowego. 

Zakończenie naboru do pierwszego etapu projektu to ważny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych. Wdrażając te rozwiązania, chronimy życie i zdrowie uczestników ruchu oraz zwiększamy niezawodność i punktualność ruchu pociągów. Cieszymy się z dużego zainteresowania projektem i liczymy na dalszą współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg – powiedział Maciej Kaczorek, Członek Zarządu - Dyrektor ds. strategii i rozwoju w PLK SA.

Kwota przeznaczona na cały projekt to 861 mln zł. Zadanie zostało podzielone na dwa etapy. W ramach pierwszego etapu złożono ponad 50 wniosków, które zostaną poddane weryfikacji. Zadania do realizacji będą wybierane w formie konkursowej, a ocena zgłoszeń będzie oparta na analizie wielokryterialnej. W przypadku wystąpienia braków w dokumentacji, wnioskodawcy zostaną wezwani do ich uzupełnienia. Ogłoszenie wyników pierwszego etapu i zawieranie porozumień z zakwalifikowanymi wnioskodawcami planowane jest na koniec 2025 r.

Jeszcze w tym roku ruszy drugi etap projektu. Start planowany jest na 5 sierpnia 2025 r. i będzie on trwać do 5 lutego 2026 r. Wówczas zainteresowane podmioty będą mogły zgłaszać kolejne zadania do współfinansowania.

Projekt jest skierowany do jednostek samorządu terytorialnego i zarządców dróg zainteresowanych współfinansowaniem budowy skrzyżowań wielopoziomowych oraz poprawą przepustowości i bezpieczeństwa na zarządzanych drogach. Jego realizacja wpłynie także na zmniejszenie liczby zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych, poprawę płynności i przepustowości ruchu kolejowego. Dotyczy to również likwidacji „wąskich gardeł”, do których należą przejazdy kolejowo-drogowe, które w godzinach szczytu, przy dużym natężeniu ruchu (zarówno kolejowego, jak i drogowego), generują utrudnienia.

Komentarze