PKP PLK z przetargiem na odcinek Tymbark – Limanowa
PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację linii kolejowej na odcinku Tymbark – Limanowa w ramach projektu "Podłęże-Piekiełko". Zadanie, którego wartość wynosi ponad 1,3 mld zł, planowane jest do realizacji do 2029 roku.
W ramach inwestycji powstaną nowe mosty, wiadukty, perony, a także tunel i estakada. Dzięki temu mieszkańcy Limanowej zyskają niezawodne połączenie z Krakowem i Nowym Sączem, co usprawni transport na południu Małopolski.
Rozkład jazdy:
- Jakie kluczowe inwestycje infrastrukturalne zostaną zrealizowane w ramach modernizacji linii kolejowej Tymbark – Limanowa
- W jaki sposób projekt „Podłęże-Piekiełko” wpłynie na skrócenie czasu podróży między Limanową, Nowym Sączem i Krakowem?
- Jakie są główne cele i korzyści wynikające z modernizacji oraz budowy nowych odcinków linii kolejowej na południu Małopolski?
Zakres prac
Modernizacja obejmie linię kolejową nr 104 (Tymbark – Limanowa) oraz budowę nowego odcinka linii nr 622 w kierunku Szczyrzyca. W ramach projektu powstanie 14 km nowych torów, 17 mostów i wiaduktów oraz kluczowe obiekty inżynieryjne, takie jak tunel o długości niemal 2 km i estakada o długości ponad 2 km, umożliwiająca sprawne pokonanie doliny rzeki Kamienna. Dzięki nowemu układowi torów pociągi będą mogły osiągać prędkość 150 km/h. Modernizacji poddane zostaną perony na stacji Tymbark i przystanku Koszary, a także infrastruktura dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, w tym przejścia podziemne i ścieżki prowadzące.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowa estakada umożliwi szybki wjazd do Limanowej od strony Łososiny Górnej, a nowoczesne rozwiązania pozwolą na skrócenie czasu podróży. Po zakończeniu inwestycji podróż pociągiem z Limanowej do Nowego Sącza zajmie około 20 minut, a do Krakowa – około 40 minut. Nowe połączenie przyczyni się do stabilnego rozwoju gospodarczego regionu.
PKP PLK kontynuuje realizację projektu "Podłęże-Piekiełko", ogłaszając kolejne przetargi. Od września trwają prace przy stacji Limanowa, gdzie oprócz torów i peronów powstają wiadukty i nowe drogi. W mieście budowana jest także północna obwodnica o długości 10 km. Nowa linia kolejowa powstaje również między Limanową a Nowym Sączem oraz Chabówką a Rabką Zaryte. Dalsze przetargi obejmą modernizację odcinków Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark i Podłęże – Gdów.
Projekt "Podłęże-Piekiełko" to największa inwestycja kolejowa na południu Polski. Zakłada modernizację i elektryfikację 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej linii, co znacząco usprawni komunikację między Krakowem, Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w około 60 minut, a podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego skróci się do około 90 minut.
Rozpoczęcie 2025 roku jest rekordowe pod względem ogłoszonych przetargów przez PKP PLK. Ich łączna wartość wynosi ponad 11 mld zł i obejmuje m.in. modernizację linii Białystok – Ełk, Skierniewice – Czachówek oraz kolejne etapy "Podłęże-Piekiełko". W 2025 roku planowane jest ogłoszenie przetargów na projekty o wartości około 16 mld zł, co obejmie modernizację 1300 km torów.
Komentarze