PKP PLK: Wzrosła efektywność utrzymania sieci kolejowej
PKP Polskie Linie Kolejowe SA koncentrują się na wyniku eksploatacyjnym i efektywnym wykorzystaniu dostępnych środków na utrzymanie infrastruktury kolejowej.
Nowe podejście spółki obejmuje likwidację ograniczeń prędkości, eliminację wąskich gardeł, poprawę parametrów oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań na sieci kolejowej, co ma zapewnić odpowiednie warunki przewozowe na lata.
Rozkład jazdy:
- Jakie kluczowe działania podejmuje PKP Polskie Linie Kolejowe SA w celu poprawy parametrów infrastruktury kolejowej i eliminacji ograniczeń prędkości?
- W jaki sposób projekt Automatyzacji Obchodów Torów (AOT) wpłynie na inspekcję torów i bezpieczeństwo pracowników?
- Jakie nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak Detekcja Stanów Awaryjnych Pantografów (DSAP) czy Automatyczne Nastawianie Przebiegów z Rozkładu Jazdy (ANP RJ), wdraża PLK SA w celu zwiększenia efektywności funkcjonowania kolei?
Kluczowe obszary
Modernizacja infrastruktury kolejowej obejmuje kluczowe obszary, takie jak drogi kolejowe, automatyka i energetyka. Dzięki systematycznej diagnostyce, monitoringowi sieci i obiektów możliwa jest skuteczna identyfikacja miejsc wpływających na prędkość i przepustowość pociągów. Określenie potencjalnych zagrożeń pozwala na opracowanie harmonogramu odpowiednich działań prewencyjnych i eliminację utrudnień.
"Zidentyfikowanie potrzeb na sieci kolejowej to nie wszystko. Ważne jest jeszcze właściwe skoordynowanie prac, które mają przynieść wymierne efekty, ale też w jak najmniejszym stopniu wpływać na proces przewozowy w trakcie ich realizacji. Dążymy do tego, by w ramach posiadanych możliwości organizacyjnych i finansowych zaplanować roboty tak, by przynosiły trwałą poprawę parametrów infrastruktury oraz aby po ich realizacji nie musieć ponownie prowadzić prac na odcinkach wcześniej objętych robotami. Stawiamy na optymalne rozwiązania, które przynoszą efekt w postaci likwidacji ograniczeń prędkości oraz poprawy parametrów eksploatacyjnych" - Krzysztof Waszkiewicz, członek Zarządu - dyrektor ds. utrzymania infrastruktury.
W 2024 roku w ramach prac utrzymaniowych w obszarze dróg kolejowych zrealizowano ponad 100 zadań o łącznej wartości ponad 1 miliarda złotych. Prace obejmowały wymianę nawierzchni kolejowej na długości ponad 160 km, szyn na kolejnych 320 km torów oraz podkładów na ponad 450 km. Spadek liczby ograniczeń prędkości o 29% dowodzi skuteczności tych działań. Nowoczesne maszyny torowe, zakupione dzięki dokapitalizowaniu spółek zależnych, skracają czas realizacji prac i utrzymują wymagane parametry. W 2023 roku podbijarki i profilarki pracowały między innymi na liniach kolejowych nr 404 i 276.
Dodatkowo PLK SA zainicjowały projekt Automatyzacji Obchodów Torów (AOT), który ma usprawnić inspekcję torów poprzez eliminację czasochłonnych i kosztownych ręcznych przeglądów. Automatyzacja zwiększy dokładność pomiarów, przyspieszy analizę wykrytych usterek i poprawi bezpieczeństwo pracowników. W 2024 roku planowane jest zawarcie umowy ramowej oraz pierwszej umowy wykonawczej w ramach tego projektu.
Testowane są również nowe rozwiązania w zakresie nawierzchni kolejowej. Nowy rodzaj nawierzchni bezpodsypkowej sprawdzany jest obecnie na przystanku Kraków Przylasek. Właściwie dobrane elementy tego systemu ograniczają hałas i drgania generowane przez przejeżdżające pociągi.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Likwidacja przejazdów
Poprawa bezpieczeństwa to również likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych. W 2023 roku PLK SA zlikwidowały 107 jednopoziomowych skrzyżowań dróg z torami, a na 58 przejazdach zamontowano nowe samoczynne lub obsługiwane przez personel urządzenia zabezpieczające. Ponadto 43 przejazdy kategorii D zostały zastąpione przejściami przez tory.
W zakresie sieci trakcyjnej w 2023 roku zaplanowano realizację 54 zadań obejmujących prawie 94 tkm sieci trakcyjnej. Optymalizacja pozwoliła na remont 131 tkm, co stanowi 40% więcej niż pierwotnie zakładano. Oszczędności wynikające z optymalizacji pozwoliły na wykonanie prac przy niższych kosztach niż przewidywane. PLK SA inwestują również w technologie zmniejszające straty energii, w tym kompensację mocy biernej, co w 2024 roku przełożyło się na montaż kompensacji na 320 przyłączach.
Aby ograniczyć uszkodzenia sieci trakcyjnej, PLK SA rozwijają program Detekcji Stanów Awaryjnych Pantografów (DSAP), umożliwiający szybkie wykrywanie usterek podbieraków prądu. W zeszłym roku zbudowano drugie stanowisko DSAP w rejonie przystanku Różyny na liniach nr 9 i 260. W I kwartale 2024 roku system ma zostać w pełni uruchomiony, co umożliwi monitorowanie pantografów wszystkich składów kursujących na odcinku Tczew – Pruszcz Gdański.
Działania modernizacyjne skutkują systematycznym spadkiem liczby minut opóźnień związanych z awariami sieci trakcyjnej. W 2022 roku liczba minut opóźnień wynosiła 17 789, w 2023 roku 16 142, a w 2024 roku spadła do 9 344.
W obszarze automatyki kolejowej PLK SA rozpoczęły modernizację sygnalizacji z zastosowaniem technologii LED, co zapewnia dłuższą żywotność urządzeń i lepszą widoczność sygnałów. Rozpoczęto także przygotowania do wdrożenia systemu Automatycznego Nastawiania Przebiegów z Rozkładu Jazdy (ANP RJ), który ma poprawić płynność ruchu kolejowego poprzez automatyczne ustawianie przebiegów pociągów.
Podjęto również działania w zakresie systemu ETCS. W 2023 roku uruchomiono kolejne odcinki linii kolejowych umożliwiające prowadzenie ruchu pod nadzorem tego systemu, w tym trasy Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny oraz Warszawa Włochy – Łódź Widzew.
"PLK w ciągu roku wykonała duży postęp. Wyraźnie kładziemy większy nacisk na efektywność funkcji utrzymania, standaryzację głównych obszarów w spółce oraz wdrażanie nowoczesnych rozwiązań. Jest to proces trudny i czasochłonny, ale konieczny, jeśli polskie koleje mają funkcjonować w standardzie XXI wieku" - zaznaczył zaznaczył Piotr Wyborski, Prezes PLK SA.
Komentarze