Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK: rosną prędkości pociągów i możliwości przewozowe

inforail
10.09.2025 17:30
0 Komentarzy

Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie poprawiają parametry techniczne sieci kolejowej. Efekty prac modernizacyjnych i utrzymaniowych są już wyraźnie widoczne – w ciągu ostatniego roku pociągi pasażerskie przyspieszyły na blisko 1700 km torów, a towarowe na prawie 1900 km.

Dodatkowo na ponad 2160 km linii zwiększono maksymalne dopuszczalne naciski taboru, co umożliwia kursowanie cięższych składów i sprawniejszy przewóz ładunków.

Rozkład jazdy:

  1. Na ilu kilometrach torów w ciągu ostatniego roku zwiększono maksymalne prędkości dla pociągów pasażerskich i towarowych?
  2. Jakie główne trasy kolejowe w Polsce zyskały wyższe dopuszczalne prędkości dzięki modernizacjom?
  3. W jaki sposób zwiększenie dopuszczalnych nacisków taboru na tory wpływa na efektywność przewozów towarowych?
Linia kolejowa
Linia kolejowa/foto: PKP PLK

Korzyści dla pasażerów – krótsze podróże i wyższa punktualność

Nowe parametry techniczne oznaczają wymierne korzyści dla podróżnych. Dzięki modernizacjom skróciły się czasy przejazdu i poprawiła punktualność pociągów. Wraz z wrześniową korektą rozkładu jazdy kolejny raz podniesiono maksymalne prędkości – składy wagonowe mogą kursować szybciej na odcinkach o łącznej długości 1186 km, a szynobusy na 1697 km torów.

Wyższe prędkości obowiązują na strategicznych trasach, m.in. między Warszawą a Katowicami, Terespolem, Poznaniem i Krakowem, a także na liniach: Poznań–Szczecin, Suwałki–Trakiszki, Lublin–Przeworsk czy Katowice–Legnica. To nie tylko krótsze podróże między największymi miastami, ale także lepsza dostępność transportu kolejowego dla mieszkańców mniejszych miejscowości.

Wzrost parametrów dla przewozów towarowych

Modernizacja sieci PLK to także istotny krok dla sektora logistycznego. W ostatnich 12 miesiącach pociągi towarowe zyskały wyższą prędkość na 1868 km torów, a dopuszczalne naciski zwiększono na 2160 km linii, osiągając maksymalny poziom 221 kN. To kluczowy parametr, pozwalający na kursowanie najcięższych składów, również poza głównymi korytarzami transportowymi.

Poprawa warunków przewozowych objęła m.in. linie: Poznań–Szczecin, Chorzów–Tczew, Wrocław–Międzylesie oraz Warszawa–Białystok. Dzięki temu transport kolejowy staje się bardziej efektywny i konkurencyjny względem transportu drogowego, co wpisuje się w politykę zrównoważonego rozwoju.

Kolej filarem zrównoważonego transportu

Systematyczne podnoszenie parametrów technicznych polskich linii kolejowych to inwestycja w przyszłość. Modernizacje i prace utrzymaniowe sprawiają, że kolej staje się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą dla transportu samochodowego – zarówno w przewozach pasażerskich, jak i towarowych. To rozwiązanie sprzyja nie tylko mobilności mieszkańców, ale także rozwojowi społeczno-gospodarczemu kraju, czyniąc kolej jednym z filarów zrównoważonego transportu w Polsce.

Komentarze