Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK ogłosiły przetarg na zabudowę ETCS poziomu 2 między Poznaniem a Szczecinem

inforail
01.12.2025 10:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uruchomiły dużą procedurę przetargową na zaprojektowanie i wykonanie robót związanych z zabudową systemu ETCS poziomu 2 na linii kolejowej nr 351 Poznań – Szczecin.

Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, a inwestycja wpisuje się w szerszy projekt „Zabudowa systemu ERTMS” na sieci PKP PLK.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki jest główny zakres prac związanych z zabudową systemu ETCS poziomu 2 na linii kolejowej nr 351 Poznań – Szczecin?
  2. Jakie opcje dodatkowe przewidziano w ramach postępowania i czego dotyczą?
  3. Jakie wymagania musi spełnić wykonawca, aby zostać dopuszczonym do realizacji tego projektu?
Linia kolejowa Poznań-Szczecin
Linia kolejowa Poznań-Szczecin/foto: PKP PLK

Zakres inwestycji: ETCS L2 na większości odcinka, ETCS L1 na stacji Krzyż

Przedmiot zamówienia obejmuje kompleksowe wykonanie prac na dwutorowej linii kolejowej nr 351, stanowiącej fragment ważnego korytarza TEN-T. W podstawowym zakresie przewidziano:

  • zabudowę systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 na odcinku:
    • od km 14,117 do km 82,176 – w zasięgu sterowania z poziomu LCS Poznań Główny III,
    • od km 84,737 do km 195,246 – w zasięgu LCS Stargard,
  • zabudowę ETCS poziomu 1 na odcinku od km 82,176 do km 84,737, obejmującym stację Krzyż.

Celem projektu jest dostosowanie linii do parametrów wymaganych dla sieci TEN-T oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa i niezawodności prowadzenia ruchu pociągów.

Dokumentacja projektowa i pełen pakiet robót

Zamówienie ma charakter „projektuj i buduj”. Wykonawca będzie odpowiedzialny zarówno za przygotowanie pełnej dokumentacji, jak i za realizację robót. W szczególności zakres obejmuje:

  • opracowanie dokumentacji projektowej:
    • projekt budowlany wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego,
    • uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych (w tym środowiskowych i lokalizacyjnych, jeśli wymagane),
    • projekty wykonawcze,
    • dokumentację powykonawczą, wraz z inwentaryzacją geodezyjną;
  • wykonanie robót w branżach:
    • urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk),
    • systemy i urządzenia telekomunikacyjne,
    • elektroenergetyka do 1 kV,
    • przejazdy i przejścia,
    • prace geologiczne związane z inwestycją;
  • przeprowadzenie pełnego procesu oceny zgodności podsystemów strukturalnych, zakończonego uzyskaniem deklaracji i certyfikatów weryfikacji WE oraz zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji.

Wszystkie te działania mają doprowadzić do uruchomienia systemu ETCS i jego pełnej integracji z istniejącą infrastrukturą srk i siecią GSM-R.

Rozbudowany system opcji: Krzyż, Szamotuły, Kiekrz i Rokietnica

Zamówienie przewiduje szeroki katalog praw opcji, które mogą zostać uruchomione w zależności od postępu innych inwestycji infrastrukturalnych na linii oraz potrzeb zamawiającego:

  • Prawo opcji 1 – możliwość zabudowy ETCS poziomu 2 na stacji Krzyż po wykonaniu planowanych prac modernizacyjnych tej stacji.
  • Prawo opcji 2 – dostosowanie robót ETCS poziomu 2 na stacji Szamotuły po rewitalizacji linii nr 368 Międzychód – Szamotuły.
  • Prawo opcji 4 – zabudowa ETCS poziomu 2 na odcinku Poznań Główny PoD – Kiekrz (wraz ze stacją Kiekrz) od km 2,453 do km 14,867, z uwzględnieniem planowanej rozbudowy układu torowego do czterech torów między Poznaniem Głównym PoD a Poznaniem Wolą.
  • Prawo opcji 5 – dostosowanie robót ETCS poziomu 2 do docelowego układu torowego na stacji Kiekrz.
  • Prawo opcji 6 – dostosowanie ETCS poziomu 2 do planowanych zmian na stacji Rokietnica, w tym zabudowy dodatkowego rozjazdu łączącego tor linii 351 z linią 363.

Dodatkowo przewidziano Opcję na interfejs (Opcja 3) – kilka niezależnych zadań opcjonalnych dotyczących modyfikacji urządzeń ETCS w zakresie interfejsów z innymi systemami, zgodnie z zapisami Programu Funkcjonalno-Użytkowego.

Harmonogram: 39 miesięcy na zakres podstawowy

Okres realizacji zamówienia podstawowego określono na 39 miesięcy od dnia zawarcia umowy. W tym czasie:

  • do 31 miesięcy wykonawca ma zakończyć wszystkie roboty w zakresie podstawowym (bez opcji), przeprowadzić odbiory techniczne i przekazać kompletną dokumentację powykonawczą oraz dokumenty certyfikacyjne,
  • do 39 miesięcy powinien uzyskać wymagane zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów i przeprowadzić odbiory eksploatacyjne i końcowe.

Dla praw opcji 1, 2, 4 i 5 przewidziano 26 miesięcy od daty wskazanej w zawiadomieniu o ich uruchomieniu (w tym 18 miesięcy na wykonanie robót i 26 miesięcy na uzyskanie zezwoleń). W przypadku opcji 6 termin realizacji wynosi 16 miesięcy (8 miesięcy na roboty i 16 na decyzje dopuszczeniowe).

Opcja na interfejs ma być uruchamiana elastycznie – nie wcześniej niż 6 miesięcy od powiadomienia, ale najpóźniej do 4 lat od upływu okresu gwarancji dla urządzeń srk i ETCS.

Finansowanie, skala projektu i wymogi wobec wykonawców

Projekt ubiega się o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027. Całość postępowania prowadzona jest według przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych oraz dyrektywy 2014/25/UE.

Zamówienie stanowi jedną część (jedno zadanie) – nie przewidziano podziału na pakiety ani ofert wariantowych. Kryterium wyboru jest wyłącznie cena (waga 100%), przy bardzo wysokich wymaganiach co do doświadczenia:

  • wykonawca musi wykazać m.in. realizację systemu stacyjnych komputerowych urządzeń srk na dużej stacji, budowę lub przebudowę blokady liniowej oraz wdrożenie kompletnego systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 z RBC i powiązaniem z GSM-R,
  • wymagane jest też odpowiednio doświadczone kierownictwo (kierownik budowy z uprawnieniami kolejowymi w specjalności srk, główny projektant-koordynator z doświadczeniem w dokumentacjach dla branży srk),
  • wykonawca musi ponadto dysponować środkami finansowymi lub zdolnością kredytową na poziomie co najmniej 12,9 mln zł.

Wadium ustalono na 840 000 zł, a zabezpieczenie należytego wykonania umowy na poziomie 5% wartości umowy (dla zakresu podstawowego, z mechanizmem zwiększenia przy uruchomieniu opcji).

Gdzie i do kiedy można składać oferty?

Oferty można składać wyłącznie w formie elektronicznej, za pośrednictwem platformy zakupowej PKP PLK pod adresem: https://platformazakupowa.plk-sa.pl.

Termin składania ofert wyznaczono na 5 stycznia 2026 r., godz. 10:00, a otwarcie ofert ma nastąpić tego samego dnia o godz. 10:15. Okres związania ofertą wynosi 120 dni.

Realizacja tego kontraktu będzie jednym z kluczowych kroków w pełnej implementacji systemu ERTMS/ETCS na głównych liniach w Polsce, a w szczególności na ważnym połączeniu Poznań – Szczecin, obsługującym zarówno ruch regionalny, jak i dalekobieżny oraz międzynarodowy.

Komentarze