Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK ogłasza przetarg na zabudowę systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 między Sosnowcem a Podłężem

inforail
06.06.2025 08:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót związanych z instalacją systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 na liniach kolejowych nr 133, 134 oraz 91, obejmujących odcinek od Sosnowca Jęzora przez Kraków Główny do Podłęża.

To kolejny krok w kierunku wdrażania nowoczesnych technologii sterowania ruchem kolejowym na głównych szlakach kolejowych w Polsce.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konkretnie funkcje będą realizowane przez system ERTMS/ETCS poziomu 2 na modernizowanych odcinkach linii kolejowych?
  2. Czy PKP PLK planuje rozszerzenie systemu ETCS poziomu 2 na kolejne linie w regionie po zakończeniu tego projektu?
  3. Jakie korzyści dla pasażerów i przewoźników przyniesie wdrożenie opcji związanych z powiązaniami RBC – RBC Handover?

Stacja Sosnowiec

Kluczowe informacje o projekcie

Zakres podstawowy inwestycji obejmuje wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej (od koncepcji do dokumentacji powykonawczej), realizację robót budowlanych oraz przeprowadzenie certyfikacji podsystemu „Sterowanie – urządzenia przytorowe”. Wykonawca będzie zobowiązany m.in. do:

  • opracowania dokumentacji projektowej i geodezyjnej,
  • wykonania robót budowlano-instalacyjnych zgodnie z projektem,
  • przeprowadzenia procedury oceny zgodności podsystemu z wymaganiami unijnymi,
  • uzyskania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji od Prezesa UTK.

Termin realizacji całego zamówienia wynosi 45 miesięcy od podpisania umowy, z czego 39 miesięcy przewidziano na zakończenie robót, a kolejne 6 na uzyskanie zezwoleń.

Zakres geograficzny

Inwestycja dotyczy odcinków linii kolejowych przebiegających przez województwa: śląskie (powiat Jaworzno), małopolskie (powiaty: krakowski, chrzanowski, wielicki, miasto Kraków) oraz częściowo przez powiat oświęcimski i sosnowiecki.

Możliwość rozszerzenia zakresu – prawo opcji

PKP PLK przewidziały cztery opcje rozszerzenia inwestycji:

Opcja nr 1 – przedłużenie systemu ETCS poziomu 2 na linii nr 91 do odcinka Kraków Bieżanów – Podłęże wraz z funkcją RBC–RBC Handover do Tarnowa.

Opcja nr 2 – dostosowanie systemu do zmian wynikających z planowanej budowy łącznicy Kraków – Olkusz.

Opcja nr 3 – włączenie do systemu przejazdów kolejowo-drogowych, które nie zostaną zlikwidowane w ramach oddzielnego projektu inżynieryjnego.

Opcja nr 4 – zapewnienie funkcjonalności RBC–RBC Handover z systemami ETCS poziomu 2 na liniach stycznych.

Realizacja opcji możliwa będzie w różnych horyzontach czasowych – od 24 miesięcy do nawet 15 lat od podpisania umowy.

Kryteria oceny ofert

Oferty będą oceniane na podstawie dwóch kryteriów:

  • Cena brutto – 90% wagi,
  • Zgodność z wytycznymi dotyczącymi stanowisk obsługi ETCS poziomu 2 – 10% wagi.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na usługę utrzymaniowo-serwisową systemu przytorowego ETCS poziom 1 produkcji Thales Polska sp. z o.o. na lata 2022 – 2025.
ETCS

Wymogi wobec wykonawców

Wykonawcy muszą spełniać rygorystyczne warunki ekonomiczne, techniczne i kadrowe. Wymagane jest m.in. doświadczenie w realizacji podobnych projektów z zakresu SRK, blokad liniowych i zabudowy systemów ERTMS/ETCS poziomu 2 (w tym RBC), a także wykazanie się odpowiednim zapleczem kadrowym (kierownicy budowy, robót SRK, robót telekomunikacyjnych, główny projektant).

Wadium ustalono na kwotę 390 000 zł, a termin składania ofert mija 9 lipca 2025 roku o godzinie 10:00.

Projekt współfinansowany z funduszy UE

Zamówienie realizowane będzie w ramach Funduszu Europejskiego na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko, co dodatkowo podkreśla jego znaczenie dla zrównoważonego rozwoju transportu kolejowego w Polsce.

Całość dokumentacji oraz szczegółowe informacje dostępne są na platformie zakupowej PKP PLK: https://platformazakupowa.plk-sa.pl.

Komentarze