PKP PLK o szczegółach zerwania kontraktu z firmą Strabag
Chcemy, żeby PKP PLK poważnie podchodziła do obowiązków, jako sprawny i efektywny inwestor, który nie pozwala sobie na istotne opóźnienia na placu budowy, na złą jakość – powiedział PAP na Forum Ekonomicznym w Karpaczu wiceprezes PKP PLK Marcin Mochocki.
W drugiej połowie sierpnia br. PKP PLK poinformowały o odstąpieniu od umowy z firmą Strabag, odpowiedzialną za modernizację linii kolejowej nr 104 na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna, z powodu – jak podały – rażącego naruszenia harmonogramu prac oraz zagrożenia terminowej realizacji projektu.
Spis treści:
- Jakie konkretne działania planuje PKP PLK podjąć w celu zapewnienia, że nowy wykonawca wybrany w ramach nowego postępowania przetargowego uniknie problemów, które wystąpiły w przypadku firmy Strabag?
- W jaki sposób PKP PLK zamierza monitorować postępy prac i jakość realizowanych projektów, aby zapobiec ewentualnym opóźnieniom i zapewnić zgodność z harmonogramem?
- Czy PKP PLK przewiduje dodatkowe środki zapobiegawcze lub zmiany w procedurach przetargowych, aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości?
Kwestie kontraktowe
Proszony o przybliżenie okoliczności odstąpienia od tej umowy, Mochocki, który jest też dyrektorem PLK ds. realizacji inwestycji zastrzegł, że nie będzie tu wchodził w szczegóły, ponieważ chodzi o kwestie kontraktowe pomiędzy zamawiającym i wykonawcą, które prawdopodobnie będą – zgodnie z wypowiedzią wykonawcy – rozstrzygane przez sąd.
„Byliśmy jednak w dość długim dialogu z wykonawcą nt. realizacji tej inwestycji. Różnice zdań między nami i wykonawcą były na tyle duże, a zaawansowanie inwestycji po istotnym czasie od podpisania umowy na tyle małe, że zdecydowaliśmy się na odstąpienie od umowy i szukanie ukończenia tej inwestycji w ramach nowego postępowania przetargowego” – powiedział wiceprezes.
Potwierdził, że to kwestia podejścia do realizacji inwestycji. „Chcemy, żeby PKP PLK poważnie podchodziła do swoich obowiązków, jako sprawny i efektywny inwestor, który nie pozwala sobie na istotne opóźnienia na placu budowy, na brak zaangażowania wykonawcy na placu budowy, na złą jakość” – zadeklarował.
„To jest to, co chcemy sukcesywnie i z pełną determinacją wdrażać, żeby te miliardy złotych, które wydajemy z publicznych pieniędzy na infrastrukturę transportową, przynosiły jak największy efekt dla społeczeństwa i dla infrastruktury” – skonkludował Mochocki.
W komunikacie z 20 sierpnia br. o rozwiązaniu umowy z firmą Strabag PLK napisały, że „pomimo licznych monitów i wezwań zamawiającego oraz inżyniera projektu do realizacji robót zgodnie z przekazaną do realizacji dokumentacją projektową, firma Strabag nie wykonywała zasadniczych prac w myśl założeń umowy”.
W opinii spółki, niewłaściwa realizacja robót poskutkowała „rażącym naruszeniem harmonogramu oraz zagrożeniem terminowej realizacji całego Projektu pn.: +Modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – Klęczany – Nowy Sącz+ finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy”.
Firma Strabag w reakcji poinformowała w komunikacie, że „nie zgadza się z uzasadnieniem odstąpienia od umowy” na budowę linii nr 104 Rabka Zaryte – Mszana Dolna, które otrzymała od PKP PLK. Wykonawca zadeklarował analizę otrzymanego odstąpienia pod kątem prawnym oraz zgodności ze stanem faktycznym.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze