Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK o szczegółach zerwania kontraktu z firmą Strabag

inforail
04.09.2024 09:45
0 Komentarzy

Chcemy, żeby PKP PLK poważnie podchodziła do obowiązków, jako sprawny i efektywny inwestor, który nie pozwala sobie na istotne opóźnienia na placu budowy, na złą jakość – powiedział PAP na Forum Ekonomicznym w Karpaczu wiceprezes PKP PLK Marcin Mochocki.

W drugiej połowie sierpnia br. PKP PLK poinformowały o odstąpieniu od umowy z firmą Strabag, odpowiedzialną za modernizację linii kolejowej nr 104 na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna, z powodu – jak podały – rażącego naruszenia harmonogramu prac oraz zagrożenia terminowej realizacji projektu.

Spis treści:

  1. Jakie konkretne działania planuje PKP PLK podjąć w celu zapewnienia, że nowy wykonawca wybrany w ramach nowego postępowania przetargowego uniknie problemów, które wystąpiły w przypadku firmy Strabag?
  2. W jaki sposób PKP PLK zamierza monitorować postępy prac i jakość realizowanych projektów, aby zapobiec ewentualnym opóźnieniom i zapewnić zgodność z harmonogramem?
  3. Czy PKP PLK przewiduje dodatkowe środki zapobiegawcze lub zmiany w procedurach przetargowych, aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości?
Wiadukt w Rabce-Zdrój
Wiadukt w Rabce

Kwestie kontraktowe

Proszony o przybliżenie okoliczności odstąpienia od tej umowy, Mochocki, który jest też dyrektorem PLK ds. realizacji inwestycji zastrzegł, że nie będzie tu wchodził w szczegóły, ponieważ chodzi o kwestie kontraktowe pomiędzy zamawiającym i wykonawcą, które prawdopodobnie będą – zgodnie z wypowiedzią wykonawcy – rozstrzygane przez sąd.

„Byliśmy jednak w dość długim dialogu z wykonawcą nt. realizacji tej inwestycji. Różnice zdań między nami i wykonawcą były na tyle duże, a zaawansowanie inwestycji po istotnym czasie od podpisania umowy na tyle małe, że zdecydowaliśmy się na odstąpienie od umowy i szukanie ukończenia tej inwestycji w ramach nowego postępowania przetargowego” – powiedział wiceprezes.

Potwierdził, że to kwestia podejścia do realizacji inwestycji. „Chcemy, żeby PKP PLK poważnie podchodziła do swoich obowiązków, jako sprawny i efektywny inwestor, który nie pozwala sobie na istotne opóźnienia na placu budowy, na brak zaangażowania wykonawcy na placu budowy, na złą jakość” – zadeklarował.

„To jest to, co chcemy sukcesywnie i z pełną determinacją wdrażać, żeby te miliardy złotych, które wydajemy z publicznych pieniędzy na infrastrukturę transportową, przynosiły jak największy efekt dla społeczeństwa i dla infrastruktury” – skonkludował Mochocki.

W komunikacie z 20 sierpnia br. o rozwiązaniu umowy z firmą Strabag PLK napisały, że „pomimo licznych monitów i wezwań zamawiającego oraz inżyniera projektu do realizacji robót zgodnie z przekazaną do realizacji dokumentacją projektową, firma Strabag nie wykonywała zasadniczych prac w myśl założeń umowy”.

W opinii spółki, niewłaściwa realizacja robót poskutkowała „rażącym naruszeniem harmonogramu oraz zagrożeniem terminowej realizacji całego Projektu pn.: +Modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – Klęczany – Nowy Sącz+ finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy”.

Firma Strabag w reakcji poinformowała w komunikacie, że „nie zgadza się z uzasadnieniem odstąpienia od umowy” na budowę linii nr 104 Rabka Zaryte – Mszana Dolna, które otrzymała od PKP PLK. Wykonawca zadeklarował analizę otrzymanego odstąpienia pod kątem prawnym oraz zgodności ze stanem faktycznym.(PAP)

Komentarze