PKP PLK modernizuje infrastrukturę kolejową w Wałbrzychu i regionie. Ruch kolejowy i drogowy utrzymany
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą intensywne prace na linii kolejowej nr 274 w rejonie Wałbrzycha, realizując inwestycje o łącznej wartości blisko 125 mln zł.
Celem działań jest poprawa stanu technicznego mostów i wiaduktów, zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych oraz poprawa parametrów eksploatacyjnych linii prowadzącej z Wrocławia do Jeleniej Góry. Prace są finansowane z Krajowego Planu Odbudowy i planowo zakończą się w sierpniu 2026 roku.
Rozkład jazdy:
- Jakie prace modernizacyjne są prowadzone na wiaduktach kolejowych w Wałbrzychu?
- W jaki sposób poprawiane jest bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych w regionie?
- Jakie korzyści dla pasażerów i transportu towarowego przyniesie modernizacja odcinka Wałbrzych Fabryczny – Sędzisław?
Modernizacja wiaduktów bez zamykania dróg
W Wałbrzychu modernizowane są cztery wiadukty kolejowe. Na obiekcie nad ul. Moniuszki, który ma zabytkowy charakter, powstaje konstrukcja wzmacniająca podtorze, a stalowe elementy zostaną odnowione i zabezpieczone. Prace obejmą również kamienne przyczółki i filary. Wiadukt nad ul. Gdyńską przechodzi kompleksową przebudowę – wykonawca zdemontował już torowisko i przygotowuje się do rozbiórki konstrukcji. Inwestycje realizowane są w porozumieniu z konserwatorem zabytków. Dwa kolejne wiadukty – przy ul. 1 Maja i stacji Wałbrzych Fabryczny – zostaną gruntownie odświeżone.
Pomimo zakresu prac, przejezdność ulic została utrzymana. Ruch drogowy prowadzony jest wahadłowo, bez całkowitego zamknięcia tras.
Wzmocnienie mostów i odbudowa po powodziach
Na odcinku Sędzisław–Marciszów trwają prace remontowe na dwóch mostach nad Bobrem. Modernizacja obejmuje wymianę łożysk, wzmacnianie konstrukcji oraz naprawę kamiennych przyczółków i filarów. Jednocześnie usuwane są szkody po powodzi z 2024 roku – odbudowywane są skarpy nasypów oraz zniszczona infrastruktura.
Nowoczesne przejazdy i poprawa bezpieczeństwa
Na ośmiu przejazdach kolejowo-drogowych w regionie prowadzona jest modernizacja zwiększająca poziom bezpieczeństwa. Przejazd na ul. Gwarków w Wałbrzychu zostanie wyposażony w nowe rogatki, sygnalizację świetlną oraz oświetlenie LED. Zakres robót obejmuje również odnowienie jezdni i chodników. Podobne prace prowadzone są na przejazdach przy ul. Reja i ul. Kasprzaka w Wałbrzychu oraz na ul. Nadrzecznej i ul. Polnej w Marciszowie.
Wyższe prędkości i lepsze parametry linii
Równolegle realizowany jest remont 7 km torów i sieci trakcyjnej pomiędzy Wałbrzychem Fabrycznym a Sędzisławiem. Po zakończeniu prac prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie o 20 km/h – do 100–120 km/h. Linia zostanie również przystosowana do przewozu cięższych ładunków, co poprawi efektywność transportu towarowego z dolnośląskich kopalń.
Ciągłość inwestycji na trasie Wrocław–Jelenia Góra
Modernizacja w Wałbrzychu to kontynuacja szerszego programu poprawy infrastruktury na trasie Wrocław–Wałbrzych–Jelenia Góra. W 2024 roku zakończono przebudowę tunelu między Wojanowem a Janowicami Wielkimi. XIX-wieczny obiekt został poszerzony z ok. 8 do 11 metrów, co umożliwia mijanie się pociągów. Dzięki temu zwiększyła się przepustowość linii.
Poprawie uległa także dostępność podróży – przebudowane stacje i przystanki zapewniają wygodne warunki pasażerom, a inwestycje na trasie utrzymują konkurencyjność transportu kolejowego w regionie Dolnego Śląska.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze