Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK modernizuje infrastrukturę kolejową w Wałbrzychu i regionie. Ruch kolejowy i drogowy utrzymany

inforail
14.07.2025 16:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą intensywne prace na linii kolejowej nr 274 w rejonie Wałbrzycha, realizując inwestycje o łącznej wartości blisko 125 mln zł.

Celem działań jest poprawa stanu technicznego mostów i wiaduktów, zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych oraz poprawa parametrów eksploatacyjnych linii prowadzącej z Wrocławia do Jeleniej Góry. Prace są finansowane z Krajowego Planu Odbudowy i planowo zakończą się w sierpniu 2026 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie prace modernizacyjne są prowadzone na wiaduktach kolejowych w Wałbrzychu?
  2. W jaki sposób poprawiane jest bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych w regionie?
  3. Jakie korzyści dla pasażerów i transportu towarowego przyniesie modernizacja odcinka Wałbrzych Fabryczny – Sędzisław?
Prace torowe w Wałbrzychu
Prace torowe w Wałbrzychu/foto: PKP PLK

Modernizacja wiaduktów bez zamykania dróg

W Wałbrzychu modernizowane są cztery wiadukty kolejowe. Na obiekcie nad ul. Moniuszki, który ma zabytkowy charakter, powstaje konstrukcja wzmacniająca podtorze, a stalowe elementy zostaną odnowione i zabezpieczone. Prace obejmą również kamienne przyczółki i filary. Wiadukt nad ul. Gdyńską przechodzi kompleksową przebudowę – wykonawca zdemontował już torowisko i przygotowuje się do rozbiórki konstrukcji. Inwestycje realizowane są w porozumieniu z konserwatorem zabytków. Dwa kolejne wiadukty – przy ul. 1 Maja i stacji Wałbrzych Fabryczny – zostaną gruntownie odświeżone.

Pomimo zakresu prac, przejezdność ulic została utrzymana. Ruch drogowy prowadzony jest wahadłowo, bez całkowitego zamknięcia tras.

Wzmocnienie mostów i odbudowa po powodziach

Na odcinku Sędzisław–Marciszów trwają prace remontowe na dwóch mostach nad Bobrem. Modernizacja obejmuje wymianę łożysk, wzmacnianie konstrukcji oraz naprawę kamiennych przyczółków i filarów. Jednocześnie usuwane są szkody po powodzi z 2024 roku – odbudowywane są skarpy nasypów oraz zniszczona infrastruktura.

Nowoczesne przejazdy i poprawa bezpieczeństwa

Na ośmiu przejazdach kolejowo-drogowych w regionie prowadzona jest modernizacja zwiększająca poziom bezpieczeństwa. Przejazd na ul. Gwarków w Wałbrzychu zostanie wyposażony w nowe rogatki, sygnalizację świetlną oraz oświetlenie LED. Zakres robót obejmuje również odnowienie jezdni i chodników. Podobne prace prowadzone są na przejazdach przy ul. Reja i ul. Kasprzaka w Wałbrzychu oraz na ul. Nadrzecznej i ul. Polnej w Marciszowie.

Wyższe prędkości i lepsze parametry linii

Równolegle realizowany jest remont 7 km torów i sieci trakcyjnej pomiędzy Wałbrzychem Fabrycznym a Sędzisławiem. Po zakończeniu prac prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie o 20 km/h – do 100–120 km/h. Linia zostanie również przystosowana do przewozu cięższych ładunków, co poprawi efektywność transportu towarowego z dolnośląskich kopalń.

Ciągłość inwestycji na trasie Wrocław–Jelenia Góra

Modernizacja w Wałbrzychu to kontynuacja szerszego programu poprawy infrastruktury na trasie Wrocław–Wałbrzych–Jelenia Góra. W 2024 roku zakończono przebudowę tunelu między Wojanowem a Janowicami Wielkimi. XIX-wieczny obiekt został poszerzony z ok. 8 do 11 metrów, co umożliwia mijanie się pociągów. Dzięki temu zwiększyła się przepustowość linii.

Poprawie uległa także dostępność podróży – przebudowane stacje i przystanki zapewniają wygodne warunki pasażerom, a inwestycje na trasie utrzymują konkurencyjność transportu kolejowego w regionie Dolnego Śląska.

Komentarze