Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK modernizują lokomotywę spalinową 6D. Kontrakt za 7 mln zł zrealizuje Tabor Dębica

inforail
23.06.2025 16:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują działania mające na celu utrzymanie sprawności i przedłużenie żywotności wykorzystywanego taboru kolejowego.

W najnowszym postępowaniu przetargowym, rozstrzygniętym 14 maja 2025 roku, wyłoniono wykonawcę odpowiedzialnego za wykonanie modernizacji i czynności utrzymania na poziomie P5 w odniesieniu do pozostałych podzespołów i elementów lokomotywy spalinowej typu 6D (nr fabryczny 10505, rok budowy 1989), które dotąd nie zostały objęte modernizacją.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konkretne prace obejmuje modernizacja i przegląd P5 lokomotywy spalinowej typu 6D o numerze fabrycznym 10505?
  2. Która firma została wybrana do realizacji zamówienia i jaka była wartość zwycięskiej oferty?
  3. Jakie znaczenie dla PKP PLK ma modernizacja tej konkretnej jednostki taborowej z 1989 roku?
PKP PLK
PKP PLK modernizują lokomotywę 6D

Zakres zamówienia – prace utrzymaniowe i modernizacyjne

Zakres zamówienia obejmuje szeroko zakrojone czynności serwisowe w ramach przeglądu poziomu P5, który zgodnie z normami utrzymania taboru kolejowego wiąże się z gruntowną diagnostyką i modernizacją techniczną pojazdu. Przedmiotem zamówienia są „pozostałe podzespoły i elementy nieobjęte dotychczasową modernizacją”, co wskazuje, że wcześniejsze działania modernizacyjne nie objęły całości pojazdu, a obecna inwestycja ma na celu ich uzupełnienie.

Dotyczy to lokomotywy typu 6D – konstrukcji znanej z szerokiego zastosowania w kolejowych pracach manewrowych i liniowych. Egzemplarz objęty przetargiem pochodzi z 1989 roku i oparty jest na wózku typu 1LNa. Modernizacja i przegląd mają zapewnić dalszą eksploatację pojazdu w warunkach pełnej sprawności technicznej, zgodnej z aktualnymi standardami bezpieczeństwa i niezawodności.

Zwycięzca postępowania – Tabor Dębica Sp. z o.o.

Zwycięzcą postępowania została firma Tabor Dębica Sp. z o.o., która złożyła jedyną ofertę w ramach przetargu. Wartość wygranego kontraktu wynosi 6 975 000,00 PLN. Umowa z wykonawcą została podpisana 6 czerwca 2025 roku. Firma Tabor Dębica posiada bogate doświadczenie w realizacji złożonych projektów modernizacyjnych i naprawczych taboru kolejowego, a także odpowiednie zaplecze technologiczne do realizacji usług utrzymaniowych na poziomie P5.

Zamówienie zostało przeprowadzone w trybie przetargu otwartego i objęte było dyrektywą 2014/25/UE w zakresie zamówień sektorowych. Postępowanie nie było objęte zakresem Porozumienia w sprawie zamówień rządowych (GPA), ale odbyło się z zachowaniem najwyższych standardów transparentności. Zgłoszona oferta została złożona drogą elektroniczną i nie była ofertą wariantową. Zgodnie z dokumentacją przetargową, nie przewidywano również podwykonawstwa.

Organem odpowiedzialnym za prowadzenie procedury i dostarczającym informacje uzupełniające była sama spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a nad ewentualnymi środkami odwoławczymi czuwała Krajowa Izba Odwoławcza.

Znaczenie modernizacji

Realizacja tego typu inwestycji ma kluczowe znaczenie dla utrzymania ciągłości pracy lokomotyw użytkowanych przez PKP PLK – spółkę zarządzającą infrastrukturą kolejową w Polsce. Lokomotywy typu 6D, mimo że wyprodukowane w latach 80., nadal pełnią istotną funkcję w procesach logistycznych i utrzymaniowych, zwłaszcza w zakresie obsługi bocznic i realizacji prac torowych. Dzięki regularnym przeglądom i modernizacjom możliwe jest zachowanie ich w dobrej kondycji technicznej bez konieczności natychmiastowego zakupu nowych jednostek.

Dzięki modernizacji, lokomotywa odzyska pełną funkcjonalność, a jej poszczególne elementy zostaną dopasowane do aktualnych wymogów technicznych, co przełoży się na wyższy poziom bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej.

Zamówienie na modernizację i prace utrzymaniowe lokomotywy 6D to przykład skutecznej polityki zarządzania zasobami taborowymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Dzięki inwestycji wartej niemal 7 milionów złotych, lokomotywa wyprodukowana w 1989 roku przejdzie kompleksową modernizację, co pozwoli na dalszą jej eksploatację w zadaniach utrzymaniowo-logistycznych. Projekt realizowany przez Tabor Dębica Sp. z o.o. potwierdza kontynuację działań mających na celu zachowanie wysokiej sprawności operacyjnej taboru PKP PLK, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów związanych z zakupem nowego sprzętu.

Komentarze