Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK: Jest przetarg na pierwszy odcinek nowej linii kolejowej

inforail
05.09.2024 08:45
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach ambitnego projektu „Podłęże-Piekiełko”.

Odcinek pomiędzy Szczyrzycem a Tymbarkiem, którego koszt budowy wyniesie ponad 2 miliardy złotych netto, zostanie ukończony do 2029 roku. Trasa obejmie m.in. dwa tunele oraz liczne wiadukty i mosty, co ma na celu zapewnienie szybkiego i bezpiecznego transportu przez tereny podgórskie. Projekt będzie finansowany ze środków budżetowych.

Spis treści:

  1. Jakie korzyści dla lokalnej społeczności i gospodarki przyniesie budowa nowej linii kolejowej „Podłęże-Piekiełko”?
  2. W jaki sposób inwestycja wpłynie na rozwój turystyki w Małopolsce, zwłaszcza w regionach Podhala i Sądecczyzny?
  3. Jakie wyzwania inżynieryjne mogą pojawić się podczas budowy tuneli i mostów na podgórskich terenach trasy Szczyrzyc – Tymbark?
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach ambitnego projektu „Podłęże-Piekiełko”.
Nowa linia kolejowa

Pierwszy odcinek – nowoczesna infrastruktura kolejowa

Podczas briefingu prasowego w Zakopanem, Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak oraz Prezes PKP PLK Piotr Wyborski omówili zmiany, jakie nowa linia przyniesie dla regionu Małopolski. Inwestycja ma skrócić czas podróży pociągami z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza, poprawiając dostępność komunikacyjną i wspierając rozwój gospodarczy regionu.

Odcinek nowej linii kolejowej nr 622 połączy nowo projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, leżącą przy modernizowanej linii 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się po trasie z prędkością do 160 km/h, a towarowe – 120 km/h. Dzięki licznym tunelom (3,8 km i 1 km długości) oraz bezkolizyjnym skrzyżowaniom, linia będzie dostosowana do najnowszych standardów bezpieczeństwa.

Na środku odcinka powstanie nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej, dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Infrastruktura przystanku obejmie wiaty, ławki, gabloty informacyjne i stojaki rowerowe, co uczyni go wygodnym miejscem przesiadkowym.

Krok w stronę nowoczesności – rozwój transportu kolejowego w Małopolsce

Realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to zaledwie początek szeroko zakrojonego projektu „Podłęże-Piekiełko”, który jest największą inwestycją kolejową na południu Polski. Modernizacja linii 104 już trwa, a jej pierwsze fragmenty zostaną ukończone w 2024 roku. Do 2030 roku, nowa linia połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną, skracając czas podróży do Nowego Sącza do około 60 minut, a do Zakopanego – do 90 minut.

Dzięki tej inwestycji Małopolska zyska nowe możliwości rozwoju turystyki, transportu i gospodarki, tworząc lepsze połączenia nie tylko dla lokalnych mieszkańców, ale także dla turystów i przedsiębiorców.

Komentarze