PKP PLK: Jeden rozkaz pisemny dla całej trasy
Od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadziły istotne ułatwienie dla przewoźników towarowych.
Nowe rozwiązanie znacząco skraca czas przejazdu pociągów cargo, zwiększa elastyczność konstrukcji rozkładu jazdy oraz pozwala lepiej wykorzystać przepustowość kolejowej sieci.
Rozkład jazdy:
- Na czym polega nowe rozwiązanie wprowadzone przez PKP PLK dla pociągów towarowych wraz z nowym rozkładem jazdy?
- W jaki sposób ograniczenie liczby postojów wpływa na czas przejazdu i koszty transportu kolejowego cargo?
- Jakie znaczenie ma ta zmiana dla funkcjonowania całej sieci kolejowej PLK SA i procesu logistycznego w skali kraju?
Jeden rozkaz na całą trasę
Najważniejszą zmianą jest wprowadzenie jednego rozkazu pisemnego, który pociąg towarowy otrzymuje już na stacji początkowej. Dokument zawiera komplet ostrzeżeń obowiązujących na całej trasie przejazdu. Dzięki temu skład nie musi zatrzymywać się na kolejnych stacjach w celu pobierania nowych informacji dotyczących dalszego odcinka.
Do 14 grudnia każdy przejazd pociągu towarowego wiązał się z koniecznością kilkukrotnego postoju właśnie po to, aby maszynista mógł otrzymać kolejne ostrzeżenia. Taki system wydłużał czas jazdy i jednocześnie ograniczał przepustowość linii kolejowych. Od momentu wdrożenia nowego rozkładu jazdy pociąg otrzymuje komplet informacji już na starcie.
Krótszy czas przejazdu i większa elastyczność
Nowe rozwiązanie szczególnie korzystnie wpływa na funkcjonowanie sieci kolejowej na głównych osiach transportowych północ–południe oraz wschód–zachód. Brak konieczności wydawania kilku rozkazów dla jednego pociągu oznacza skrócenie przejazdu nawet o kilkadziesiąt minut, a także realne oszczędności dla przewoźników.
– Eliminacja postojów i ponownych rozruchów lokomotywy to realne korzyści – podkreśla Krzysztof Grünke, Dyrektor Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym w PLK SA. – Nowe rozwiązanie zwiększa elastyczność sieci kolejowej i pozwala lepiej wykorzystać jej przepustowość – dodaje.
Każdy zlikwidowany postój to oszczędność około 8–10 minut w czasie przejazdu pociągu towarowego. W praktyce różnice są bardzo wyraźne.
Konkretny przykład oszczędności czasu
PLK SA wskazują przykład składu jadącego z Małaszewicz do Rzepina. Wcześniej na tej trasie maszynista musiał otrzymać cztery oddzielne rozkazy pisemne. Po wprowadzeniu nowego rozwiązania wystarczy jeden dokument wydany na stacji początkowej. Efekt to skrócenie czasu przejazdu na tym odcinku o około 35 minut.
Takie usprawnienie ma znaczenie nie tylko dla pojedynczych pociągów, ale dla całego systemu transportowego.
Odczuwalne efekty w skali całej sieci
Na sieci PLK SA każdego dnia kursuje ponad 1000 pociągów towarowych. Wprowadzenie jednego rozkazu na całą trasę sprawia, że efekty tej zmiany są wyraźnie odczuwalne zarówno przez przewoźników, jak i przez pracowników zarządcy infrastruktury oraz podmioty uczestniczące w szeroko rozumianym procesie logistycznym.
Uproszczenie procedur przekłada się na sprawniejsze prowadzenie ruchu, lepsze wykorzystanie infrastruktury oraz większą konkurencyjność transportu kolejowego w segmencie towarowym. Dla PLK SA jest to kolejny krok w kierunku modernizacji zasad zarządzania ruchem i dostosowania kolei do rosnących wymagań rynku logistycznego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok



Komentarze