PKP PLK i Miasto Kielce wspólnie przygotują modernizację linii kolejowej nr 8
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Miasto Kielce podpisały list intencyjny dotyczący przygotowania modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku Sitkówka Nowiny – Tumlin.
Projekt obejmie stolicę województwa świętokrzyskiego i ma być impulsem nie tylko dla rozwoju transportu kolejowego, ale także dla szeroko zakrojonej transformacji urbanistycznej centrum Kielc.
Kolej impulsem rozwoju miasta
– Przygotowujemy się do modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku Sitkówka Nowiny – Tumlin, przebiegającej przez stolicę województwa świętokrzyskiego. Inwestycja Polskich Linii Kolejowych S.A. poprawi komunikację w regionie, przyczyni się do rozwoju połączeń aglomeracyjnych oraz ułatwi dostęp do pociągów. Przebudowa stacji to szansa na pozytywną przemianę centrum Kielc – podkreślają przedstawiciele PKP PLK.
Planowana modernizacja ma zapewnić nową jakość w komunikacji miejskiej i regionalnej, a także stworzyć przestrzeń dla zrównoważonego rozwoju miasta.
– We współpracy z samorządem opracujemy szeroko zakrojony projekt zmian na torach i drogach w mieście. Pozwoli on przygotować przestrzeń do dużej urbanistycznej transformacji, w której nowa infrastruktura kolejowa umożliwi zrównoważony rozwój Kielc w kolejnych dekadach – dodaje spółka.
Wspólny list intencyjny
Podpisany dokument określa zasady współpracy przy przygotowaniu inwestycji pod nazwą „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów etap III: odc. Tumlin – Sitkówka Nowiny”. Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej PKP PLK planuje ogłosić w 2026 roku.
List intencyjny jest efektem wcześniejszej współpracy, w ramach której określono wstępne kierunki rozwoju centrum Kielc. Wspólnym celem jest rozszerzenie zakresu inwestycji poza obszar stricte kolejowy – w tym zaprojektowanie nowych rozwiązań drogowych i pieszo-rowerowych, takich jak tunel drogowy pod torami w ciągu ulic Czarnowskiej i Piekoszowskiej czy kładka łącząca dworzec kolejowy z autobusowym i ulicą Mielczarskiego.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreśla, że inwestycja ma znaczenie nie tylko komunikacyjne, ale i symboliczne:
– Kolej od początku jej istnienia w Kielcach była dla mieszkańców oknem na świat oraz symbolem otwarcia, nowoczesności i ambicji. (...) To przykład modelowej współpracy między rządem, koleją i samorządem – pokazuje, że inwestycje infrastrukturalne mogą i powinny być katalizatorem rozwoju całych dzielnic miast.
Maciej Kaczorek, członek zarządu PKP PLK, zwraca uwagę na znaczenie projektu dla całej aglomeracji:
– Planowana przez nas inwestycja na linii kolejowej nr 8 daje niecodzienną szansę na nowe otwarcie, jeśli chodzi o komunikacyjne oblicze aglomeracji kieleckiej. (...) Wspólnie będziemy działać, by to zadanie przyniosło jak największe korzyści mieszkańcom i podróżnym.
Prezydentka Kielc Agata Wojda podkreśla, że wspólny projekt to szansa na stworzenie zintegrowanego węzła transportowego:
– Naszym wspólnym celem jest stworzenie zintegrowanego węzła transportowego, który połączy komunikację kolejową, miejską, pieszą i rowerową w spójną całość. (...) Przygotowaliśmy koncepcję, która stwarza realny plan na skomunikowanie Śródmieścia z osiedlami „za torami”, uwolnienie przestrzeni pod nowe funkcje biznesowe i poprawę jakości przestrzeni publicznej.
Nowe przystanki i układ torowy
W ramach projektu planowana jest budowa nowych przystanków: Kielce Witosa przy ul. Morawieckiego oraz Kielce Podkarczówka w okolicy ul. Jagodowej. Przeniesiony zostanie także istniejący przystanek Kielce Białogon przy ul. Na Ługach. Nowe perony będą projektowane tak, by ułatwić przesiadki między koleją a autobusami, a przebudowa łącznic kolejowych pozwoli wyprowadzić ruch towarowy poza centrum miasta.
Inwestycja o znaczeniu regionalnym
Modernizacja linii kolejowej nr 8 to największe przedsięwzięcie PKP PLK w województwie świętokrzyskim. Całość projektu, obejmująca odcinek Skarżysko-Kamienna – Kielce Główne – Kozłów, została podzielona na trzy etapy. W 2024 roku rozpoczęły się prace na odcinku Kozłów – Sędziszów, a w maju 2025 podpisano umowę na realizację odcinka Skarżysko-Kamienna – Tumlin współfinansowaną przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Niedawno ogłoszono także przetarg na modernizację fragmentu Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa. Wsparcie finansowe dla całego przedsięwzięcia zapewni umowa kredytowa z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, umożliwiająca finansowanie inwestycji do kwoty 450 mln euro.
Modernizacja linii nr 8 ma nie tylko usprawnić komunikację w regionie, ale również zmienić oblicze Kielc – czyniąc je nowoczesnym, przyjaznym i dobrze skomunikowanym miastem przyszłości.







Komentarze