PKP Intercity w ofensywie. Co nowego na wakacje? Poznaliśmy szczegóły
Lato 2025 dla PKP Intercity to czas intensywnej pracy, rekordowej liczby połączeń i nowości, które już teraz przyciągają tłumy pasażerów. Spółka działa na najwyższych obrotach, by sprostać oczekiwaniom podróżnych.
O kulisach letniej ofensywy mówili na dzisiejszym spotkaniu prasowym wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak oraz prezes zarządu PKP Intercity Janusz Malinowski.
Rozkład jazdy:
- Jakie działania podjęło PKP Intercity, aby zwiększyć efektywność wykorzystania taboru i liczbę połączeń w sezonie wakacyjnym 2025?
- Dlaczego połączenie kolejowe z Polski do Rijeki cieszy się tak dużym zainteresowaniem i jakie są szczegóły dotyczące biletów?
- Jakie nowe połączenia oraz skrócone czasy przejazdów zostały wprowadzone przez PKP Intercity latem 2025 roku?
Efektywność, nie ilość – tabor w pełnym ruchu
„Więcej pociągów na torach, więcej pokonywanych kilometrów przy takim samym taborze co rok temu” – mówi Piotr Malepszak. Od 2016 roku praca eksploatacyjna wzrosła o 11,3 miliona pociągokilometrów, czyli o 19%.
Podkreśla też, że „pociągi nie stoją na torach odstawczych i w lokomotywowniach. Jeśli ulegają usterkom, to celem jest, żeby tabor wracał szybko do ruchu”. W osiągnięciu tych celów pomaga również zarządca infrastruktury – „PKP PLK oferuje coraz lepszą infrastrukturę”.
514 pociągów dziennie
Jak podkreśla Malepszak, „ponad 500 połączeń na dobę, dokładnie 514 pociągów, to wzrost o 13%. W tym 480 pociągów całorocznych i 34 sezonowe”. Najwięcej nowości i wzrostów obserwuje się w segmencie krajowym.
„Największą dynamikę daje PKP Intercity rynek krajowy. Sporo jest tras, które są „odbudowywane”. Te pociągi cieszą najbardziej” – dodaje.
Letni sezon – 9 milionów pasażerów miesięcznie
Okres wakacyjny to absolutny szczyt przewozowy.
„Wakacje dla PKP Intercity to praca na maksymalnych obrotach – przewozy sięgają 9 milionów pasażerów miesięcznie” – informuje Malepszak.
Największym zainteresowaniem cieszą się nadmorskie i górskie kierunki:
Świnoujście – 12 pociągów
Kołobrzeg – 16
Ustka i Łeba – po 6
Hel – 5
Trójmiasto – 106 (w weekendy 115)
Zakopane – 12
Szklarska Poręba – 3
Nowe trasy i krótsze przejazdy
W czerwcu pojawiły się m.in. połączenia:
Kraków – Hrubieszów
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Łódź – Gdynia
Białystok – Wrocław
Warszawa – Bydgoszcz, Giżycko i Białystok
Pendolino do Świnoujścia
Skrócono też znacząco czasy przejazdów. Przykładowo:
Warszawa – Gdańsk: 2 h 25 min
Kraków – Zakopane: 1 h 59 min (historyczne zejście poniżej 2 h)
Łódź – Warszawa: 1 h 5 min
Warszawa – Świnoujście (EIP): 5 h 37 min
Warszawa – Zakopane: 4 h 30 min
Poznań – Szczecin: 1 h 45 min
Hitem lata – pociąg do Rijeki
„Bilety na połączenie do Rijeki rozchodziły się błyskawicznie – 30% sprzedano w ciągu 2 godzin od godziny 8:00” – mówi Janusz Malinowski.
Cena promocyjna bezzwrotnych biletów to:
193 zł – miejsce siedzące
301 zł – kuszetka
„To połowa puli. Pozostałe bilety kosztują około 240 zł, a bazowa cena wynosi około 480 zł – to 13 biletów do sprzedaży na pociąg” – wyjaśnia Malinowski.
Na trasie do Wiednia działa wagon restauracyjny czynny do godz. 22:00. Nie ma wagonów sypialnych, ale jak dodaje prezes: „Może się to zmienić w kolejnych sezonach”.
Rekordowy weekend i wagonowy skład
W ostatni weekend czerwca przewidziane jest wzmacnianie pociągów – wszystko w odpowiedzi na gigantyczny ruch. Przykład? Pociąg Bielsko-Biała – Gdynia pojedzie jako skład wagonowy z 1000 miejscami, prowadzony przez lokomotywę Griffin, osiągając prędkość 200 km/h.
„W czerwcu 2025 roku przewozy są już na poziomie wakacji 2024 roku” – zauważa Malinowski.
Pociągi na Ukrainę i 51 połączeń międzynarodowych
PKP Intercity uruchomiło sprzedaż internetową biletów na połączenia na Ukrainę. Obecnie oferuje 51 połączeń międzynarodowych, a to nie koniec ekspansji.
PKP Intercity udowadnia, że nowoczesna kolej może być szybka, dostępna i atrakcyjna. Jak mówią przedstawiciele spółki, wszystko wskazuje na to, że sezon 2025 będzie rekordowy nie tylko pod względem liczby pasażerów, ale też liczby kursów i jakości podróży.
Komentarze