PKP Intercity tuż przed sezonem wakacyjnym. Co z taborem spalinowym?
Zbliżający się sezon wakacyjny oznacza wzmożony ruch pociągów, szczególnie w kierunku nadmorskich kurortów, takich jak Łeba czy Hel.
W rozmowie z mediami Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity, ujawnia, jak przewoźnik radzi sobie z obsługą połączeń realizowanych w trudnych warunkach infrastrukturalnych – głównie przy użyciu taboru spalinowego.
Rozkład jazdy:
- Jakie działania podejmuje PKP Intercity, aby zapewnić obsługę połączeń do nadmorskich miejscowości w sezonie wakacyjnym 2025?
- Dlaczego trasy do Łeby są szczególnie wymagające dla przewoźnika?
- Kiedy PKP Intercity planuje wprowadzenie nowych dwunapędowych zespołów trakcyjnych i jakie będą ich zalety?
Wyzwania na nadmorskich trasach
Adam Wawrzyniak wskazuje, że trasy do Łeby są szczególnie wymagające z uwagi na dużą liczbę przejazdów kolejowo-drogowych, na których niestety dochodzi do incydentów.
„W tej chwili nie widzimy ryzyk na wakacje, jeżeli tylko nie będzie wypadków na przejazdach” – podkreśla. To kluczowy warunek sprawnego prowadzenia ruchu, zważywszy na brak nowego taboru spalinowego.
Spalinowe zespoły trakcyjne i relokacja taboru
PKP Intercity, przygotowując się na sezon, korzysta z wynajmowanych spalinowych zespołów trakcyjnych, co – jak mówi Wawrzyniak – zdecydowanie poprawiło sytuację w tym segmencie taborowym. Jeśli chodzi o lokomotywy spalinowe, to przewoźnik operuje na granicy dostępnych zasobów: „Jesteśmy w tej chwili na pastyk z lekką rezerwą w lokomotywach zmodernizowanych SU42-20”.
Rozwiązaniem tymczasowym jest relokacja taboru z innych zakładów w kraju.
„Relokujemy tabor spalinowy między innymi na północ” – zaznacza członek zarządu. To oznacza, że część maszyn obsługujących wcześniej inne trasy, zostanie przesunięta do pracy na nadmorskich odcinkach.
Bez nowych zakupów i wynajmu
Na sezon wakacyjny 2025 nie są planowane ani zakupy, ani wynajem nowych lokomotyw spalinowych.
„W tej chwili żadnych starań w tę stronę nie robimy” – mówi Wawrzyniak.
Obsługa tras takich jak do Helu czy Łeby będzie realizowana przy użyciu zmodernizowanych lokomotyw serii SM4210 i SU42, a także wynajmowanych jednostek z Czech (seria 754), których obecnie PKP Intercity posiada 4–5 sztuk.
Nadzieje na poprawę w 2026 roku
W perspektywie długofalowej sytuacja taborowa ma ulec poprawie. Przełom 2026 i 2027 roku to moment, w którym do eksploatacji mają wejść pierwsze dwunapędowe zespoły trakcyjne produkowane przez firmę Newag. Nowy sprzęt, zdolny do jazdy zarówno pod trakcją elektryczną, jak i spalinową, znacząco zwiększy elastyczność PKP Intercity w planowaniu połączeń na niezelektryfikowanych liniach.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze