PKP Intercity przypomina o realiach zawodu maszynisty w Europejski Dzień Maszynisty
16 września obchodzony jest Europejski Dzień Maszynisty – święto osób, które każdego dnia odpowiadają za bezpieczne prowadzenie pociągów.
To dobra okazja, aby przybliżyć kulisy ich pracy oraz drogę, jaką trzeba przejść, by zdobyć uprawnienia do samodzielnego prowadzenia składów.
Rozkład jazdy:
- Ilu maszynistów i kandydatek do tego zawodu zatrudnia obecnie PKP Intercity?
- Jak wygląda proces szkolenia i zdobywania uprawnień do samodzielnego prowadzenia pociągów?
- Jakie benefity i dodatkowe świadczenia oferuje PKP Intercity swoim maszynistom?
Maszynista – zawód pełen odpowiedzialności
Codziennie na tory wyjeżdża 514 pociągów PKP Intercity, a bezpieczeństwo podróżnych zależy w dużej mierze od drużyny pociągowej, na czele której stoi maszynista. Spółka zatrudnia obecnie 1508 maszynistów, w tym 54 instruktorów. Najliczniejszą grupę stanowią osoby w wieku 27–48 lat, jednak zawód stale przyciąga młodych – do pracy przygotowuje się 491 kandydatów, z czego większość nie ukończyła jeszcze 26 lat.
Zawód coraz częściej wybierany przez kobiety
Choć jeszcze niedawno praca maszynisty uchodziła za typowo męską, dziś widać rosnące zainteresowanie wśród kobiet. Pierwsza kobieta-maszynista rozpoczęła pracę w PKP Intercity w 2017 roku. Obecnie w czynnej służbie jest 18 pań, a wśród szkolących się adeptek – kolejne 27, które chcą związać swoją przyszłość z koleją.
Jak zostać maszynistą?
Droga do samodzielnego prowadzenia pociągu jest wymagająca. Kandydat musi uzyskać licencję oraz świadectwo maszynisty.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Licencja zdobywana jest po dwumiesięcznym kursie i zdaniu egzaminu w Urzędzie Transportu Kolejowego.
- Następnie odbywa się minimum 14-miesięczne szkolenie, obejmujące praktykę techniczną, kurs teoretyczny (152 godziny) oraz jazdy pod nadzorem (co najmniej 960 godzin).
- Szkolenie kończy się egzaminem państwowym, po którym kandydat uzyskuje prawo do samodzielnego prowadzenia pociągów.
Dodatkowo przyszli maszyniści ćwiczą na symulatorach pojazdów kolejowych. PKP Intercity posiada obecnie trzy takie urządzenia – dwa w Warszawie i jedno w Gdyni, a w przyszłym roku dołączą kolejne cztery w Katowicach, Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu.
Warunki pracy i benefity
Odpowiedzialna praca maszynistów wynagradzana jest szeregiem świadczeń. Oprócz pensji zasadniczej otrzymują dodatki (m.in. kilometrowy, stażowy, za jednoosobową obsługę trakcyjną), premie, ekwiwalent za deputat węglowy oraz dodatkowe urlopy. Mają też dostęp do dofinansowania wypoczynku, kart sportowych, opieki medycznej, ubezpieczeń czy zniżek na przejazdy. PKP Intercity zapewnia również wsparcie psychologiczne po trudnych zdarzeniach kolejowych.
Kolej na przyszłość – szkolenia dla kandydatów
PKP Intercity zachęca do udziału w kursach przygotowawczych. Bezpłatne szkolenia dla osób w wieku 25–64 lat odbędą się we wrześniu w Siedlcach (19–21 oraz 26–28 września). Z kolei na początku października ruszy komercyjne szkolenie weekendowe na licencję maszynisty, obejmujące łącznie 310 godzin zajęć.
Osoby zainteresowane karierą w PKP Intercity mogą znaleźć szczegóły na stronie kariera.intercity.pl oraz w mediach społecznościowych spółki.
Komentarze